ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Lutte skrivet 27 december 2018 kl. 01:21:25
-
Fick mig en tankeställare här om dagen då jag kladdade lite på svågerns polaris big boss, han har likt jag eps på maskinen men för han så räcker det med att tändningen är på för att den ska styra galet lätt medans min inte gör det även om så motorn är igång.
Så ska eps'en funka när man står still eller bara när man rullar?
Har testat att googla lite men hittar som inget vettigt och handlaren är jag inte sugen på att prata med då dom bara strular.
Maskinen i fråga är en 850xc
-
De flesta maskiner begränsar servoverkan vid stillastående för att spara på styrkomponenter och batteri. Min grizzly hjälper inte till märkbart när jag står stilla, till exempel. Prova båda maskinerna i skogen när du kör sakta så borde det inte skilja så mycket, speciellt inte på lågväxeln (som du verkligen ska använda i de farter servot verkligen behövs), prova sen gärna en maskin utan servo under samma förhållanden.
-
Min cf 800 med eps hjälpte till alldeles tillräckligt, har du aldrig bökat omkring på en maskin utan servo är det svårt att förstå hur mycket det hjälper.
-
servot ska hjälpa till även vid stillastående när motorn är igång. Men tänk på att det är tungt att styra om maskin står stilla då hjulen greppar bra i backen. Men det ska inte vara alltför tungt
-
Olika på olika maskiner, på yamaha grizzly måste man rulla visst fort för att servon ska hjälpa till
-
servot ska hjälpa till även vid stillastående när motorn är igång. Men tänk på att det är tungt att styra om maskin står stilla då hjulen greppar bra i backen. Men det ska inte vara alltför tungt
Om jag står med motorn igång så måste jag ta i så att jag nästan gör i byxan, oavsett underlag. Ska faktiskt ut o testa lite i garaget nu o se hur det känns.
Skulle spontant vilja säga att servon motverkar vid stillastående.
O muskler finns det gott om så det är inte där felet är.
Har som sagt begränsat med erfarenhet från andra maskiner, kört lite gammal big boss och sportsman tidigare och aldrig riktigt tänkt på hur dom känns.
Men man köper ju det vi för att kunna stanna o h styra undan hinder.
edit var ute nu i garaget och bröt i styret med hjulingen igång, kom fram till att stående på betong och med bandsatsen monterad så måste jag ta spjärn och ta i för att lyckas styra åt något håll
-
provade de innan du satte på bandsattsen då band inte är de lättaste att svänga stillastående ?
-
provade de innan du satte på bandsattsen då band inte är de lättaste att svänga stillastående ?
Ja och upplevde det väldigt tungt då också!
Så då kanske servon endå är död.
Kollade igår efter någon säkring men hittade då ingen som var över 15A
-
om du lyfer upp maskin med donkraft i framänden är styret fortfarande tungt att svänga med när motorn är igång så är det fel på servot