ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Viktor89 skrivet 17 december 2018 kl. 22:20:34

Titel: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Viktor89 skrivet 17 december 2018 kl. 22:20:34
Hej, min Suzuki Quadrunner LT4F -88 250cc saknar gnista.

Det började med att jag köpte och visste om att det bara var gnista ibland, jag tänkte att det kan inte vara så svårt att fixa bra och kontinuerlig gnista.

När jag väl fick hem den så gick den bra i några veckor, sen började den spöka igen och gnistan var inte där ibland.

Nu har den varit stendöd några månader och nu är det dags att ta tag i det.

Spole stift och tändkabel är nytt, och det var såklart inte problemet.

Vad tycker ni det låter som?

Med vänlig hälsning, Vilsna Viktor
Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: GeFeldz skrivet 18 december 2018 kl. 02:53:20
Börja med att kolla och mäta upp alla kablar och se till att du har ström till spolen. Efter det skulle jag kolla cdi-boxen, ifall det går. Den kanske går att mäta upp på nåt sätt? Alternativt, ifall du har brytarspetsar och ingen cdi så är det läge att kolla avståndet och att de öppnar och stänger som de ska.
Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Viktor89 skrivet 18 december 2018 kl. 10:00:59
Ja okej! Tack för tips! Jag ska mäta lite ikväll , men vet inte vad alla kablar och enheter ska vara för värden, har letat på nätet men inte hittat något.

Det är CDI box på den, jag kan ana lite sprickor i den där kabeln kommet ut ur boxen, jag har haft den på tork utifall det skulle ha varit kondens i den.
En ny cdi kostar 1300kr så det är ju så saftigt att chansa. Ska höra om jag kan få hjälp att mäta den någonstans.

Kom gärna med mer tips, jag ska kolla upp alla :)
Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Viktor89 skrivet 18 december 2018 kl. 22:47:30
Har testat med elmätare nu, det kommer ingen ström ut ur motorn, antingen mäter jag fel, eller så är det dött, det ska väl komma ut ström ur motorn när jag kör på starten va ?
Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Micke_c skrivet 19 december 2018 kl. 19:22:11
Har du ström fram till spolen?
Jag tror faktiskt att det är batteritändning, som en bil och inte magnettändning medelst premiärspole som tvåtaktarna typ snöskoter.

Dvs utan batteriet kan du nog inte starta ens med magnapullen.
Men är inte helt 100 på en så gammal.

Den ger fö gnista på VARJE varv. Varannan i onödan.

Du har oftast en hallgivare på/vid statorplattan vid svänghjumet. Den kanske är full i magnetisk skit. 
Om man kan mäta den lilla växelströmsignal den ger vete tusan.
Kanske.

Statorn/generatorn ska ju ge ström när den snurrar.
(Växelström, och oftast mellan två av kablarna ut)

Kolla också så ingen dödarknapp kortsluter bara en smula.
Kan vara nog för att döda signalen från hallgivaren.

Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Viktor89 skrivet 19 december 2018 kl. 23:32:57
Tack för tips Micke, många intressanta grejer jag ska kolla upp!

Det kommer ju in två kablar in i tändspolen,och jag har inge ström i dem vad jag kan se.
Jag kan ju dock inte starta hjulningen, men det borde väl ge ström när man står och tuggar på startmotorn?

Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Micke_c skrivet 22 december 2018 kl. 16:48:06
Jag tror föressten inte du nödvändigtvis har ström konstant vid tändspolen, vid närmare eftertanke.
Jag tror den ena är minus, och den andra går till CDI.

CDI har oftast 5 ledare till sig, och då är jag tämligen säker på att det är så här:.

En får den ström i, antingen från batteri, eller alstrad ström av en premiärspole på stator plattan
En går till hallgivaren. (kan kallas pickup coil)
En går till tändspolen, som strömspik just vid tändögonblicket.
En jord
En går till dödarknappen/arna.

Tändspolen har i så fall alltså en minus, och den från CDI.

(CDI'er med varvtal styrning och/eller varvtalsvisning osv,,  har givetvis flera kablar. Men sådant har du inte på en gammal Quadrunner)
Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Viktor89 skrivet 25 mars 2019 kl. 22:13:43
Nu har jag bytt tändspole, CDI och stator. Extra jordkabel och ny dödarknapp. Fortfarande ingen gnista. Vad återstår? Nu kan det ju bara vara tändningslås? Fyrhjulingens gröna lampa tänds iaf när jag vrider på nyckeln som säger att friläge är i. Kablarna ser fina ut. Fattar ingenting..... hjälp
Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Micke_c skrivet 28 mars 2019 kl. 12:53:14
Nyckeln kan ha två funktioner.
Är det inte batteritändning, så slår den till elkrets för instrumentlampor, fläkt och signalhorn. Även ev winshrelä.
Det fungerar ju.
Två är att den också släpper kortslutningen för tändningen.

Du har också en brytarknapp på styret, samt en nödstopp som också kortsluter tändningen.  pickupsignalen tror jag.

Kortslutning i det kablaget?
Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Viktor89 skrivet 28 mars 2019 kl. 14:17:56
Hur testat jag pickupsignalen? Är det altså knappen det på styret som är off/run?
Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Viktor89 skrivet 28 mars 2019 kl. 14:40:00
När knappen är på off så går inte startmotorn, men har jag den på run så går den. Räcker inte det för att veta att den funkar som den ska?
Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Micke_c skrivet 28 mars 2019 kl. 18:38:52
Javisst Ja, den på styret bryter startmotorn också på dom där gamla

Nödstoppen då.
Den med nypa att sätta i kläderna.
Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Viktor89 skrivet 28 mars 2019 kl. 19:35:54
En sån finns inte, eller inte vad jag sett iaf :D
Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Viktor89 skrivet 29 mars 2019 kl. 22:04:13
När jag mäter på kablarna som ska generera ström till tändspolen så visar voltmetern ingenting! Ska det ligga spänning där om tändningen är på om jag mäter pluskabeln och batteriets minus ?
Titel: SV: Suzuki LT4F -88
Skrivet av: Fjelle skrivet 1 maj 2019 kl. 20:34:16
Jag följer detta och hoppas att du löser detta. Bråkar med exakt likadan maskin och gnistan är borta för mej med.