ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: olsenpajken skrivet 4 december 2018 kl. 13:40:50

Titel: Yamaha grizzly 700 envägslagret?
Skrivet av: olsenpajken skrivet 4 december 2018 kl. 13:40:50
Hejsan!

Har en Yamaha grizzly 700 2011
För ett tag sen var jag ute och körde när det plötsligt smal till vid variator sidan och tvärdog i skogen, provade starta och det gick, men nu kommer ett skärande ljud från variatorn vid stillastående och slutar när jag gasar lite lätt på N läget?


Har även laddat upp en youtube film hur det låter när jag har den avstängd och lagt i högväxel och puttar den lätt bakåt
https://youtu.be/LJplOA9lE5Q

Tacksam för all hjälp!

/Olsen
Titel: SV: Yamaha grizzly 700 envägslagret?
Skrivet av: Micke_c skrivet 4 december 2018 kl. 18:42:55
Det låter som envägslagret på din beskrivning.

Lite shooosande ljud (som en fläkt) från envägslagret vet jag att många Grizzly 660 har när dom står stilla med varm motor. .
(Jag lyssnade på flera innan jag köpte min 660 med samma ljud)

En 700 borde ha väldigt lika design vid våtkoppling/envägslager.

Men skärande/skrikande ljud är inget bra alls.
Det är ju inte så himla besvärligt att riva och kolla.

Många putsar repor/hack där lagret har greppat, men djupa revor är inget bra.
En kopplingskorg är nog obillig.
Titel: SV: Yamaha grizzly 700 envägslagret?
Skrivet av: olsenpajken skrivet 4 december 2018 kl. 18:52:56
Okej tack för svaren!

Hur farligt eller dåligt är det om man kör med det tror du?

/Olsen

Titel: SV: Yamaha grizzly 700 envägslagret?
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 6 december 2018 kl. 21:44:13
om det small till och den stannade när du körde, så är det bara riva isär och kontrollera allt, innan det blir mega haveri
Titel: SV: Yamaha grizzly 700 envägslagret?
Skrivet av: Micke_c skrivet 9 december 2018 kl. 18:08:08
Som sagt, tvärstopp så hände nog något.

Ofarligt eller ej, är omöjligt att svara på.

Men det är inte så himla besvärligt att riva och kolla.

Sök på Youtube om hur du tar loss premiärvariatorn. Det finns flera bra filmer om hur man fettar om dom.
Då tar man loss premiären och delar den
När premiären är borta ser du hur du släpper loss där kopplingen sitter.

En ny packning och ny olja är väl bra att ha hemma, utöver envägslagret.

Kör inte motorn utan stödkorgen monterad. Utan stöd längst ut, kan nog variatoraxeln vibrera.
(Du fattar när du ser det)