ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: L.L skrivet 4 november 2018 kl. 17:58:39
-
Hej, ny här på forumet, tänkte beställa mig en grizzly 700 i veckan.
Jag kommer att köra mycket med timmervagn bakom.
Nu till frågorna...
Är det en god ide att köpa till 27" däck direkt? nerväxlingskit hade jag tänkt mig oavsett (finns visst 10 resp. 20% kit)
Vinsten skulle väl som jag förstår det bli markfrigång och bärighet p.g.a bredare däck.
Eller klarar jag mig med att sätta spacers kanske? Hade tänkt använda kedjor på den.
Sedan tänkte jag även köpa en plog till den, är det någon som kan rekommendera en prisvärd plog?
Andra bra tillbehör, väskor, skärmbreddare (som jag tyckte var svindyra...)?
//L
-
Hej välkommen!
Du skriver köpa vad har du prutat till dig för grejer. Lättare för handlaren och släppa extra utrustning, än gå ner i pris på maskinen.
Lycka till ()p
-
Hej välkommen!
Du skriver köpa vad har du prutat till dig för grejer. Lättare för handlaren och släppa extra utrustning, än gå ner i pris på maskinen.
Lycka till ()p
Tack, jo en del har nog kommit med "på köpet" hasplast, winschpaket, nedväxlingskit och lite annat. Men inte däck och plog, därför jag undrar. :)
-
Körde med Bighorn 27 och nedväxlingskit (schims)och tycker att Grizzlyn fick kämpa
lite väl mycket då nedväxlingen inte kompenserar för dom större hjulen.
Kör nu med Bighorn 25 och nedväxlingskit (schims)och det känns mycket bättre
även fast man blev lite bortskämd med tidigare markfrigång.
Använder Grizzlyn uteslutande för skogsbruk.
-
Körde med Bighorn 27 och nedväxlingskit (schims)och tycker att Grizzlyn fick kämpa
lite väl mycket då nedväxlingen inte kompenserar för dom större hjulen.
Kör nu med Bighorn 25 och nedväxlingskit (schims)och det känns mycket bättre
även fast man blev lite bortskämd med tidigare markfrigång.
Använder Grizzlyn uteslutande för skogsbruk.
ok, tack för bra info ()p
Det sitter ju 26" original, kanske bra att ta kitet som växlar ner 20% :hmmm:
-
Vet inte vad 20% nedväxling skulle kunna vara för något men jag har en 2012 och på
den får man på max 1,5 mm schims vilket kanske ger kanske 10%.
Svarvar man ner primären riskerar man nog att remmen slirar vid tung kärra eller plogning.
Klarar man sig med mindre hjul så får man klart mer kraft samtidigt som man sliter
mindre på koppling,knutar mm.
-
Kör med 28" tum på min 700 med nedväxlingskit och tycker inte det går speciellt tungt med fullt lass bakom. Och då kör jag med längre stakar på vagen ska tilläggas
-
Har nu haft min grizzly i 2 veckor, sjukt nöjd. Köpte till en plog också, går mycket bättre än förväntat att ploga.
Har dock en fråga:
Var kopplar jag lämpligtvis in hand och tumvärme, finns det färdiga kontakter eller måste jag fulkoppla?
//L
-
Var kopplar jag lämpligtvis in hand och tumvärme, finns det färdiga kontakter eller måste jag fulkoppla?
//L
På batteriet ()p
-
Jag skulle inte köpt nya däck innan jag visste om det behövdes.
Originalhjulen är ganska kapabla skulle jag säga, men det är ju såklart olika för alla.
Angående plog så gillar jag Lejab som du hänger på kulan bak.
Den är ganska smidig att bara köra över och hänga på tycker jag, sen är den stabil.
-
På batteriet ()p
Jo det förstås, men eftersom att jag är glömsk så är jag rädd att jag glömmer dom påslagna och blir utan ström :hmmm:
-
Jag skulle inte köpt nya däck innan jag visste om det behövdes.
Originalhjulen är ganska kapabla skulle jag säga, men det är ju såklart olika för alla.
Angående plog så gillar jag Lejab som du hänger på kulan bak.
Den är ganska smidig att bara köra över och hänga på tycker jag, sen är den stabil.
Köpte SE versionen med 27" däck, och även lejabplogen, mycket nöjd. :headbang:
-
Jo det förstås, men eftersom att jag är glömsk så är jag rädd att jag glömmer dom påslagna och blir utan ström :hmmm:
Har monterat huvudströmbrytare på min alltid ström på batterier. Finns en del tjuv ström som drar och mindre brandrisk.
-
Jag satte ett vanligt extraljus relä styrt av tändningen, för att driva handvärme, ström till styrning av winchreläerna och arbetsljusen.
-
Jag satte ett vanligt extraljus relä styrt av tändningen, för att driva handvärme, ström till styrning av winchreläerna och arbetsljusen.
Var hittade du styrströmmen till relät?
-
Var hittade du styrströmmen till relät?
I säkringsboxen.
Flera säkringar där, har ström som försvinner med tändningen.
Jag gick på den som går till 12v uttaget.
Ett relä drar bara 0,någonting ampere, så det kan nyttjas fullt ut ändå, om så önskas..
Men jag har en 2005ans 660.
Nyare 700 kan skilja, men någonstans måste det finnas på den också.
Troligen i säkringsboxen.