ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Svart skrivet 25 oktober 2018 kl. 18:54:47
-
Hej på er,
Jag försöker hitta en centrummutter till framhjulet på min nyinskaffade 300 4x4 från 2006. Det är inte så lätt :)
Närmaste jag har kommit är atvstore som på sprängskiss angivit m20-mutter som jag har beställt. Köpte dock en m20 på biltema för att se om det funkar medan jag väntar (lättare att flytta hjulingen om alla fyra sitter fast...) men den var för stor.
Söker även ett borttappat lock till navets centrum, det ska ha tre insexskruvar som håller fast. Atvstore listar bara nav med fyra skeuvar men inga lock.
-
Om någon annan funderar så är muttrarna till framaxeln m16 med fingänga, stigning 1,5. Tog en stund att hitta en sån.
Nästa problem:
Gängpaj på bottenpluggen i växellådan. Jag fick aldrig ens börja skruva åt innan gängorna tog slut.
Jag ser från den ljusa sidan, oljan bör vara bytt nån gång åtminstone för så hårt drar förhoppningsvis ingen mekaniker åt en skruv i aluminiumgods.
Så vad gör jag? Insatsgänga?
Jag var lite kortfattad i mitt första inlägg, jag har tagit hand om en 300 med fyrhjulsdrift som var på väg att bli skrotad. Det mesta verkar funka hyfsat, den vill dock inte stå still när jag lägger i växel så jag får väl titta på kopplingen näst. Först nya oljor och se om det hjälper.
Jag är ny på atv men skruvar lite på bil och endurohoj annars.
-
Då var en förstärkt koppling eller kanske rättare sagt bakre variator beställd. Och postad. Man måste beställa från rätt ställe har jag märkt, somliga varken svarar i telefon eller på mail eller skickar det man har betalt för.
Bottenpluggen löste jag med en längre m8 så länge tills jag tar ur motorn och har mer plats att gänga nytt. Får hoppas det håller. Där satt en klämbricka i alu mot gods i alu och det är ju inte riktigt rätt.
Vad har ni andra för plogar? Nån som har en åsikt om Iron baltic?
-
biltema har en sats för o fixa oljepluggar, funkar perfekt, har använt det själv en gång
-
Tack för tipset. Just nu är deras minsta sats lite för stor för mig men jag hade inte tänkt på att det fanns färdiga satser så det blir bra. Hoppas jag slipper använda bara :)
Nu är kopplingen bytt. Tog längre tid att ta loss den svarta kåpan än att byta koppling :)
Stort tack till Tomatrading som såg till att jag fick avi på paketet 25 timmar efter lagd beställning. Superbra!
-
Är det nån som vet vilken motorbussning som är inblandad när höger motorkåpa (den som täcker generatorn och har oljepåfyllningen) slår emot höger motorfäste?
Det enkla svaret är naturligtvis att det är höger motorfäste som är slut. Men konstruktionen är sån att det inte kan hålla emot att när motorn vrider sig mot höger så det måste nästan vara ett annat fäste.
Vänster har jag bytt bussningar i och kvar är bara övre fästet uppe under tanken. Om jag inte har missat ett motorfäste på sprängskisserna.
Så, frågan är: Finns det fler motorfästen än höger, vänster och övre?
-
Motorfästena har jag löst, firade med en snöplog från Iron baltic.
Rekommenderas starkt! Än är det ju ingen snö men material, utförande och svetsar ser ut att vara av mycket hög kvalité. Hoppas det går lika bra att ploga snö som grus - var tvungen att testa lite. Det snöade hela dan men bara så lite att det blev nåt på vägen så jag lagade ett par gropar istället :)
Fyrhjulsdriften vägrar gå i när det är minusgrader. Är det olja i växelhuset eller vad den klumpen kallas där armen från 2/4 wd-väljaren går in?
-
Är det någon som skulle kunna dela med sig av hur bränsleslangarna ska vara dragna?
Det är ett virrvarr under tanken, bensinkranen har tre anslutningar som alla går till tanken. Tycker väl att en borde gå till förgasaren på ett eller annat sätt men inte som det ser ut nu.
Sprängskisserna jag hittat visar inte hur slangarna går.
IB-plogen har funkat kanon under vintern. Uppförsbacke med 20 cm blötsnö blev lite för mycket utan kedjor men det gick fint att ta lite i taget :)
-
Jag fortsätter min monolog, alltid toar det någon.
Körde ur garaget i helgen, stod på tomgång ett par minuter och tvärdog. Vägrade starta en stund, tände till ibland men bara korta tillfällen, och vägrade sen helt. Fick vinscha in den igen.
Jag har just bytt insugsgummit som hade sprickor på flera ställen.
Bensin finns,
Gnista finns,
Stiftet är nytt och blir lite svart och fuktigt.
Laddar batteriet nu.
Vad kollar jag näst? Jag har läst här om liknande uppförande och vill kolla statorn. Hur gör jag det?
Ska blåsa ur bensinslangarna har jag tänkt.
Tömma tanken och sila bensinen efter flagor.
Bränslefiltret blir bara halvfullt, hur ser det ut på era nör de funkar?
-
Så, då var även det löst.
Insugsgummi är svårt att komma åt att byta utan att ta loss något runtomkring men det går. Jag har gjort det två gånger. Det är enklare i dagsljus, pannlampa funkar men det är svårare.
Biltema har ett bensinfilter som ser snarlikt ut det som satt på min men den genomskinliga delen har något mindre diameter så klämman passar inte helt. Men det blir tillräckligt bra för små pengar. Slanganslutningarna var samma och det är ju det viktiga.