ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: doggcrap skrivet 27 september 2018 kl. 15:49:38
-
Hej undrar om någon har någon åsikt om en kodiak 400 årsmod 1998. Har blivit erbjuden att köpa en. Är det något att ha? Finns det några kända brister på dom?
Tacksam för åsikter.
-
En ren arbetsmaskin!
5vxl halvmanuell med hög-låg och back.
Stel bakaxel och permanent 4x4
Plus:
"Odödlig" för det är rejäla grejer. Grov metall i H-L spaken tex. Inget som spricker i lite kyla där inte.
Troligen inte sönder-lekt/vattendränkt heller som många andra modernare maskiner kan vara.
Suverän stark gårdstraktor.
Minus
Den gör ca 40-45km/h. Fortare, så varvar motorn nästan sönder.....
Halvmanuella växellådan fungerar bra, men CVT är så mycket smidigare.
Ingen diffspärr eller ens diffbroms fram.
Ingen jättekul lekmaskin. = En gårdstraktor.
Ska du ha en maskin vid sommarstugan, Stig-åkande, fisketurer och en allmän gårdsmaskin är dom klockrena.
Jag plogar med våran 1995 och den trycker lätt snön framför sig med kedjor på alla fyra.
Drar släp som ingenting. Även husvagnen, som måste upp för en grässlänt för att vara på vägen.
Det klarar inte en framhjulsdriven V70....
Ska du ut och åka/leka med polare, där grusvägsåkning ingår. ...=Mja.
Du blir snabbt låååångt efter, även om polarna inte är fartdårar..
I terrängen hänger du med utan problem.
Jag tycker inte att det finns någon anledning alls att åka över 50km/h med ATV, men 40km/h är väl sakta.
Dessutom med höga varv.
Vid 30km/h är det angenäma varv på motorn att marcha med.
Därför och endast därför köpte jag en Grizzly 660 också.
Men Kodiaken är kvar!
Köpråd:
Kolla noga damasken på drivaxlarna, som på alla andra, MEN.
Dessa har också en Damask över till bakaxeln. Den måste vara hel.
Grus och skit där letar sig då snabbt igenom packboxen in till dreven i bakaxeln och då är det godnatt.
Renovera bakaxeln är den nog inte värd ekonomiskt. Håller man ute smutsen är bakaxeln inget problem.
Motorerna (luftkylda) låter hårt. Dom slamrar eller rasslar.
Det bara är så.
Jag tittade på flera innan jag insåg det.
Gamla 350 har samma ljud.
Eftersom man kan lägga i backen, oavsett vilken växel man har, så är det många som tex plogar med för hög växel så slungkopplingen tar stryk. Den greppar också fullt först vid lite onödigt höga varv, så man kan köra slirande om man är ovan.
Så försök att avgöra att kopplingen är ok. (Gäller för alla maskiner med slungkoppling)
Den är inte hela världen i arbete att byta, men det kostar en slant.
Jag har svetsat på en häl-arm på fot-växelspaken , så jag kan växla upp med hälen, utan att behöva sätta foten under växelspaken och lyfta. Otroligt mycket smidigare med stora stövlar på.
-
Tusen tack för en utomordentlig bra recension. Får ta mig en funderare. Kanske blir något nyare.
-
Vad är en 98s kodiak 400 värd? Vad är ett skäligt pris?
-
Svårt att bedöma pris, men en Kodiak 400 före år 2000 (dvs fot-växlad) utan extrautrustning i väl fungerande skick
Gissar mellan15000kr och 25000kr.
Skicket är avgörande. Mer än ålder.
Delar är dyrt, så bara nya däck är över 4000kr
Plastdetaljer görs bäst att laga, då dom är ohemult dyra.
En winsh av bättre sort är 3000kr för bara den.
En vagn för atv är 6000kr, om man inte bygger/bygger om nått själv.
En plastlåda för bagage är 2000kr och uppåt.
Att köpa fyrhjuming av en ung man som vill "byta upp sig" så ringer alla varningsklockor, medan en övre medelålders person med gård, eller pensionär som åkt på fisketurer säkert behandlat den bättre........om man generaliserar.
En Kodiak 400 med CVT (variatordrift) är värd mera än en fotväxlad.
En "oreggad" =skumt förflutet, om inte ägaren har en mycket trovärdig förklaring. Undvik oavsett, för den går inte att försäkra riktigt eller framföra lagligt ens efter enskild väg som en terrängreggad.
-
Jag har fått fråga över PM.
Så här ser hälpedalen ut
-
Tack så mycket för bild o info 👍