ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: WiseDuck skrivet 6 augusti 2018 kl. 11:11:24
-
Hej!
Litet tips bara. Jag köpte en Cforce 550 EPS, 2018 modell i April. Supernöjd med den hittils, men serviceintervallen är ju på tok för täta. Jag fick veta från internet att ett nytt skickats ut för årets modeller, men min ÅF hade gett mig det gamla schemat. Till en början sa mekanikerna att deras chef sagt att det man får med maskinen gäller, men jag pressade dom (hade en annan ÅF i Uppsala som mer än gärna tar sig an min maskin och ger mig nya schemat) och de ringde upp ATV Sweden som bekräftade att alla 2018 maskiner och framåt ska servas enligt nya schemat.
Det är:
Installationsservicen, då maskinen byggs ihop och testas.
Sen efter 20 timmar, 6 månader eller 75 mil.
Sen vart 100:e timme eller 300 mil eller varje år.
Betydligt bättre än de som först var 25 mil, 100 mil, sen vart 150:e mil.
Då jag åker mycket landsväg hade det varit absurdt dyrt.
Min ÅF gjorde visst så att de skickade ut gamla scheman tills de tog slut, sen började de skicka ut de nya. Skitfult, handlar bara om att få mer pengar på servicen. (Liksom vafan, 3600kr för byte av oljor, ett filter och lite efterdragna bultar? Kanske justering av växelspaken också. 400kr per HALVTIMME kostar deras personal)
På nya schemat nu är jag supernöjd och kan nu åka hejvilt hela vintern och serva igen först nästa sommar. Kommer dock byta oljor och filter på egen hand för att verkligen bevara maskinen väl. Så de fick behålla mig som kund, vilket gör mig glad då min ÅF bara ligger 4 mil bort.
-
40h är allt rätt långt att köra med inkörningsglitter i motor och diffar.
-
beror ju på körning. kör man de 75 milen mestadels väg så blir det inte många timar. Man ska väl köra lite lungnare under inkörningsperioden har jag för mign det står också. Har inte can am 50h som första service ??
-
40h är allt rätt långt att köra med inkörningsglitter i motor och diffar.
Ursäkta, 20 timmar är det som gäller. Kom ihåg fel. För de som kör mycket landsväg så kommer man upp i milgränsen de satt LÅNGT före 20 timmar dock.
Rätt enligt boken är:
Leveransservice; utförs av ÅF innan maskinen tas i bruk.
Inkörningsservice; 750km eller 6 månader eller 20 timmar.
Basservice; 3000km eller 12 månader eller 100 timmar.
Avancerad service; Samma som ovan.
Gör man egen service kan detta skrivas in på tom "basservice" på nästa sida. Då skriver man vad man gjort, km, timmar och datum.
-
ja det nya schemat är betydligt bättre än det gammla som bara gick på milen så körde man mycket landsväg så var det hopplöst
-
Men vad är det egentligen som föranleder att en ATV ska servas så ofta? Traktorer, bilar, skotare, skördare, grävaskiner osv får ju inte nya oljor så frekvent.
-
Behövs egentligen inte servas så ofta men beror ju på hur man kör och behandlar maskinen. Kör du i blöta lerhål och nästan dränker maskinen ofta så är nog täta oljebyten en fördel men inte för den normale atv brukarn