ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Tirill skrivet 14 juni 2018 kl. 18:33:14

Titel: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: Tirill skrivet 14 juni 2018 kl. 18:33:14
Ja, för dom som möjligen inte vet det så har Yamaha dragit tillbaka sin 708cc motor från och med Augusti 2018.
Tydligen blir 2019 modellerna för både Grizzly, Kodiak och Viking få den tidigare 686 motorn. orsaken till detta kan man ju spekulera i, men helt klart har 708cc motorn haft/har en hel del bekymmer, tråkigt nog.

Nån här på forumet som vet nåt mer om detta??
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: kenta777 skrivet 15 juni 2018 kl. 08:10:25
Det var intressant. Tråkigt att man precis köpt en ny maskin med den motorn.

Dom lär ju kunna stå för deras 5-årsgaranti iaf, annars får dom byta motor.

Men det kan ju lika gärna vara att den blev för dyr att tillverka.

Å andra sidan skriver Yamaha själva att det är en ny vidareutvecklad (mkII) motor så det är ju inte säkert att det är något fel på grejerna.
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 15 juni 2018 kl. 16:56:41
Nya fuji/subaru motorn har ju varit katastrof för yamaha, skönt att de slänger ut den.
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: ra skrivet 15 juni 2018 kl. 16:58:26
Ja, för dom som möjligen inte vet det så har Yamaha dragit tillbaka sin 708cc motor från och med Augusti 2018.
Tydligen blir 2019 modellerna för både Grizzly, Kodiak och Viking få den tidigare 686 motorn. orsaken till detta kan man ju spekulera i, men helt klart har 708cc motorn haft/har en hel del bekymmer, tråkigt nog.

Nån här på forumet som vet nåt mer om detta??

Helt klart har 708cc motorn en del beskymmer. Vad då för beskymmer kom med säker källa?
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: Tirill skrivet 15 juni 2018 kl. 19:57:48
Ja, om jag kan räknas som "säker källa" så baktände min 708 vid start i vintras. Detta renderade i att hela vevaxeln böjde sig och var tvungen att skrotas. Dessutom slets flera av kugghjulen mellan startmotor och svänghjul i trasor.
mig veterligen (unconfirmed!!) har detta hänt med ytterligare 4 maskiner i Sverige bara i år.

Jag har varit i kontakt med ytterligare Yamaha 708 ägare i USA och Canada som drabbats av liknade händelser.
Dessutom har ju et flertal motorer från 2016 återkallats för problem med oljeförbrukning pga dåliga ventilstyrningar.
Om dessa problem beror på att motorn är tillverkad av Subaru, eller om den rätt o slätt är felkonstruerad är svårt att säga. kanske en kombination. Den 686 motorn som man nu ersätter 708 motorn med är ju en mera beprövad konstruktion som annan slaglängd och cyl dia.
Dessutom inte DOHC utan bara OHC.
Ytterligare ett fel på 708 motorn, speciellt på 2016 modeller var att den automatiska dekompressions funktionen på avgasventilen inte funkade.
Yamaha, vars tekniska kvalitet har varit "state of the art" i alla år  kanske inte klarar de image problem med denna motorn.
Tror inte det dröjer länge nu innan vi får se en V2 motor i Grizzlyn....Den som lever får se....
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: ra skrivet 15 juni 2018 kl. 21:31:20
   
Ja, om jag kan räknas som "säker källa" så baktände min 708 vid start i vintras. Detta renderade i att hela vevaxeln böjde sig och var tvungen att skrotas. Dessutom slets flera av kugghjulen mellan startmotor och svänghjul i trasor.
mig veterligen (unconfirmed!!) har detta hänt med ytterligare 4 maskiner i Sverige bara i år.
                               


Jag har varit i kontakt med ytterligare Yamaha 708 ägare i USA och Canada som drabbats av liknade händelser.
Dessutom har ju et flertal motorer från 2016 återkallats för problem med oljeförbrukning pga dåliga ventilstyrningar.
Om dessa problem beror på att motorn är tillverkad av Subaru, eller om den rätt o slätt är felkonstruerad är svårt att säga. kanske en kombination. Den 686 motorn som man nu ersätter 708 motorn med är ju en mera beprövad konstruktion som annan slaglängd och cyl dia.
Dessutom inte DOHC utan bara OHC.
Ytterligare ett fel på 708 motorn, speciellt på 2016 modeller var att den automatiska dekompressions funktionen på avgasventilen inte funkade.
Yamaha, vars tekniska kvalitet har varit "state of the art" i alla år  kanske inte klarar de image problem med denna motorn.
Tror inte det dröjer länge nu innan vi får se en V2 motor i Grizzlyn....Den som lever får se....

Tack för lite mer konkret fakta .Subaru gör annars bra motorer gäller kanske bara boxer motorn.
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: Tirill skrivet 16 juni 2018 kl. 06:52:51
Ja, tids nog så får vi väl veta mer vad som har hänt, även om tillverkarna är ytterst hemlighetsfulla med bakgrunden till sådana beslut.
Man skall väl oxå säga att speciellt i Nordamerika så finns det många maskiner från 2016 och 17 som har gått perfekt i kallt klimat och med den mycket hårda körning dom håller på med där (stora hjul, höjningssatser och snorklar).  En kom jag i kontakt med uppe i Alaska och han hade 2.000 mil på mätarn och inga problem i det klimatet.

Subaru, som jag vet började med flygplan och flygmotorer (därav traditionen med boxermotorer) e ju en välrenommerad tillverkare, men har på senare år börjat att konkurrera med Briggs & Stratton m.fl för storskalig tillverkning av småmotorer.
Jag tror mera på att själva grundkonceptet i 708 motorn har skitit sig.
Men för oss som har denna maskin/motor är det ju bara att gilla läget som militären säjer.
Själv byter jag inte maskin så ofta, har en Kodiak 400 oxå som jag haft i 18 år och med den har jag bara haft ett enda fel under denna tiden....superkvalitet....[ Invalid Attachment ][ Invalid Attachment ]
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: raptor350 skrivet 16 juni 2018 kl. 09:24:52
Vilken tur att man har den gamla motorn i Raptorn :)

Sitter 708 CC motorn i något annat märke på marknaden?

Obegripligt att Yamaha har bytt ut den gamla motorn mot en fujimotor  :hmmm:
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: Högdahl skrivet 16 juni 2018 kl. 11:20:17
Såg att det är en ny motor i Wolverine också,tror det låg på ca 70HK ^-^
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: kenta777 skrivet 18 juni 2018 kl. 08:25:04
Vilken besvikelse man känner. Nästan klump i magen.
Men det verkar alltså som att det är mest 2016-modellerna som har problem om jag läser ovan?

Tur att Yamaha har 5 års garanti om man sköter service och det är ju verkligen läge att göra det om man har nya motorn.

Blir inbyte framöver.

Det jag har märkt med min som är uthämtad i år är att mappningen är ganska usel från fabrik.
Kör man lite halvteknisk terräng så varierar man gasen ganska friskt och efter en halvtimmes körning är börjar den avgassmälla och vilja dö. Ibland dör den och då lär man slå av tändningen. Söker man på "Yamaha" och "stall" så får man många träffar ...

Höll på att bli en skaplig olycka i helgen. Skulle korsa en å och sedan ganska brant uppför med en skarp sväng mellan två träd mitt i. Man får verkligen göra rätt annars välter man ner i ån med hjulingen över sig.
Motorn dog naturligtvis mitt i. Då vart det puls.

Dessutom går ju stressfläkten igång ganska fort, även på tomgång.

Ska visst lösa sig med bränslebox.

Men att det ska behövas...
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: Tirill skrivet 21 juni 2018 kl. 06:28:34
Vilken besvikelse man känner. Nästan klump i magen.
Men det verkar alltså som att det är mest 2016-modellerna som har problem om jag läser ovan?

Tur att Yamaha har 5 års garanti om man sköter service och det är ju verkligen läge att göra det om man har nya motorn.

Blir inbyte framöver.

Det jag har märkt med min som är uthämtad i år är att mappningen är ganska usel från fabrik.
Kör man lite halvteknisk terräng så varierar man gasen ganska friskt och efter en halvtimmes körning är börjar den avgassmälla och vilja dö. Ibland dör den och då lär man slå av tändningen. Söker man på "Yamaha" och "stall" så får man många träffar ...

Höll på att bli en skaplig olycka i helgen. Skulle korsa en å och sedan ganska brant uppför med en skarp sväng mellan två träd mitt i. Man får verkligen göra rätt annars välter man ner i ån med hjulingen över sig.
Motorn dog naturligtvis mitt i. Då vart det puls.

Dessutom går ju stressfläkten igång ganska fort, även på tomgång.

Ska visst lösa sig med bränslebox.

Men att det ska behövas...

Ja, Kenta777, det är ju lite surt när man köper en sprillans ny maskin som man tror har superkvalitet (det gjorde jag i alla fall....) och så råkar man ut för nåt sånt här.   Men som du säger så är det 5 års garanti till att börja med, och sen får vi väl se när det kryper fram exakt vad som är problemet med dessa 708 motorer. Förr eller senare så lär det sippra ut, trots att Yamaha Motor Scandinavia AB nog aldrig skulle ge en kommentar eller nåt uttalande.
Kanske kan man förebygga lite av ev problem. Jag åkte ju på min smäll vid en kallstart, kanske en motorvärmare och riktig vinterolja kan kan förebygga detta....

Som du säger så verkar det ha varit 2016 modellerna som varit värst utsatta för vissa problem.   Jag följer ju några Yamaha Kodiak/Grizzly forum i USA och där verkar man inte vara så bekymrade, utan härjar väldeliga med sina maskiner och sätter på snorklar, jättehjul och höjningssatser i en aldrig sinande ström.
Dessutom verkar det som om inte alla marknader har fasat ut 708 motorn till 2019, kanske man bara gör så för att sälja ut de resterande 708 motorerna, vad vet jag
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: Tirill skrivet 27 juni 2018 kl. 08:40:02
Jag skulle tro att detta blir nya motorn i Grizzly till 2020.....
Tror det är 69 Hp i den i Wolverine...

Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: kenta777 skrivet 27 juni 2018 kl. 21:04:51
Grizzlyn är ju egentligen en ganska udda maskin. Den riktar sig inte bara till arbete (vem behöver 700cc) och inte bara till lek (vem klarar sig med 700cc) utan ska vara en medelväg. Men för att vara med i matchen framöver så behöver den skapa sig ett övertag. En större motor skulle fixa det så jag tror precis som du Tirill att det blir nåt grövre under tanken framöver.
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 27 juni 2018 kl. 22:10:46
Grizzlyn är ju egentligen en ganska udda maskin. Den riktar sig inte bara till arbete (vem behöver 700cc) och inte bara till lek (vem klarar sig med 700cc) utan ska vara en medelväg. Men för att vara med i matchen framöver så behöver den skapa sig ett övertag. En större motor skulle fixa det så jag tror precis som du Tirill att det blir nåt grövre under tanken framöver.

Grizzlyn var ju marknadsledande när den kom med sina 700cc
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: kenta777 skrivet 28 juni 2018 kl. 17:47:11
Det kan jag tro men det har hänt mycket sedan 2007 när den kom.
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: Jan_A skrivet 6 juli 2018 kl. 08:43:53
Någon som vet om Grizzly 450 2016 har liknande bekymmer?
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: Tirill skrivet 7 juli 2018 kl. 07:20:36
Jan_A
Tror inte du behöver vara ängslig för detta. 450n e baserad på Yamahas 400 motor på 421cc. En helt annan motor som mig veterligen inte har några svagheter alls. Jag har ju en 400 som gått helt klanderfritt under snart 20 år, och då använder jag den nästan varje dag året runt på ett småbruk. Har inte ens bytt variator-remmen.
Dock har kilen till svänghjulet gått en gång, och det orsakade mig mycket bryderi att hitta.
Orsaken till detta var dock att man lägger i växeln när variatorn fortfarande snurrar, så det blir en sån "smäll" i transmissionen.....där får man lugna ner sig några sekunder så att variatorn står helt still när man växlar.
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 15 augusti 2018 kl. 11:10:35
2019 har 686cc igen såg jag
Titel: SV: Yamaha 708 cc motor utgången.....
Skrivet av: Farmall skrivet 21 augusti 2018 kl. 12:32:40
Har sett att 708 cc motorn siter i 2019 på dom asiatiska marknaderna. Det är inte så att USAs strafftullar på Kinesiska varor kan vara orsaken. Yamaha har ju tillverkning av ATV i USA.