ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: GeFeldz skrivet 4 juni 2018 kl. 19:08:52
-
Sitter och lurar på att använda skatteåterbäringen till att byta ut originaldäcken på Grizzlyn, jag vill ha lätta däck som funkar bra i terräng och hyfsat i lera så jag har kikat mycket på 28" Zilla. CST Wildthang ser ju rätt nice ut också. Nå'n som har lite koll på till exempel om det skiljer mycket i verklig storlek mellan Zilla och Wildthang? Skiljer det mycket i vikt? Jag hade köpt Bighorn Original om jag hade skitit i vikten, men med enstånka räknas varje häst. Dessutom vill jag ha lite bättre lerdäck än BH som annars är överlägsna på hårt underlag och på hur länge de håller.
-
Livslängd som BH är ju svårt att få oavsett vad man väljer... CST har jag inte testat men väl Zilla...
Zilla är mjuka och följsamma och greppar bra även på hårda underlag tycker jag, dock slits de rätt hårt på asfalt, men det är ju där balansgången är.
Dessa är generellt rätt små i storlekarna, 28 motsvarade väl knappa 27...
Driften i lera mm är milsvid mot BH.
-
Ja, BH håller ju hur länge som helst! Vet inte om det är en kombination av radial- konstruktion och material, men förmodligen är det så. Jag vet att Zilla är små i storlek, men 28orna är nog ändå tillräckliga för mina behov. Det bästa med dem är ju att de är lätta.
Originaldäcken på grizzly 2016 och framåt är faktiskt imponerande, jag blir lika förvånad varje gång över hur bra jag ändå tar mig fram med dem. Däremot går det inte så fort att tugga sig igenom myr och lera och ibland sätter däcken stopp lite tidigare än jag vill. Hade originaldäcken varit lika dåliga som de var på äldre maskiner hade jag bytt för länge se'n, men än har jag bevisligen inte känt att jag vill lägga de pengarna när de ändå funkar så pass bra som de gör. Kombinationen lätt maskin med hög markfrigång och däck som är oförskämt bra med det lilla mönster de ändå har är faktiskt svårslagen och jag vet att jag måste köpa lätta däck för jag vill inte tappa så mycket effekt. Nu när den har fått lite mil och timmar så har den lossnat så pass att jag kan köra på bakhjulen på högväxeln och det är en grej som jag inte vill tappa! =) Förmodligen blir det att installera Yamahas variatorbrickor så jag får lite lägre startväxel på variatorn och det i kombination med lätta däck med bra mönster blir nog väldigt bra.
-
Jag hade två Grizzlys samtidigt, båda -08:or eller liknande...
En med BH 27x12 runt om och andra med Duro Buffalo 28x12 runt om... tunga grejer.
Det jag vill komma till är att jag satte Yamahas nedväxlingskit på ena, men kände mig inte riktigt nöjd med det.
Blev varvande och kändes som om det slirade på kopplingen... detta kit är nog bäst på originaldiameter på hjul.
På andra Grizzlyn blev det variatormod med lättare vikter (två av vikterna byttes mot 450:ns) och nåt med fjädrarna ändrades... kommer fan inte ihåg.. vet inte om de byttes eller moddades...
Oavsett blev det bättre krypkörningsförmåga med denna mod än med Yamahas kit.
Enligt mig.
-
Okej, det är ju nånting att bita i... Motorn är helt ny från 2016, likväl som resten av hojen, så det är svårt att veta vilka mods som fungerar lika bra på nya och gamla grizzly. Jänkarna säger original BH 26" plus variatorbricka (de köper lösa brickor och shimsar bara primären, istf som med Yamaha-kittet som även shimsar ut sekundären plus att den shimsar ut stödkorgen för linjering och plats) på nya grizzly. Det hade varit kul med ett bra blås och bränslebox också, för nya grizzlyn går väldigt magert, även om den går klockrent. 4-5 hästar på hjulen finns att hämta med luft och buller. Synd att den måste leva om så pass bara, för den låter ganska fint original.
-
Jo, vet att de bytt och typ bara behållit namnet, därför jag poängterade att mina maskiner var gamla.
Gällande soppan så kunde man på dem (och på en mc jag hade med samma motor) gå in via displayen och ändra bränslenivån en del.
Iaf så man slapp avgassmällar osv pga klen blandning.
Din är nyare så tycker inte möjligheterna för egna inställningar borde vara färre... men visst ger en bränsebox klart mer möjligheter.
-
Ja, det gick att ställa in på gamla grizzly och även på skotrarna (snö- för er sörlänningar =) genom instrumenteringen, men det verkar som att den funktionen är låst eller borttagen på nya grizzly. Det var inställningen för CO och för att jämföra med en förgasare så var det som ett justerbart lågfartsmunstycke. Nåväl, den går absolut klockrent helt original! Första och viktigaste modden är bättre däck och eventuell variatorkalibrering som passar till ny rullomkrets och roterande massa.
Med tanke på luftinsprutningen som sitter på original så smäller den faktiskt inte speciellt mycket på avslag, det är mer mys-knatter på motorbroms ungefär som en väl- bestyckad motorcykel med förgasare. De första 10-20-30 milen och timmarna var det betydligt mer efterförbränning i avgassystemet och den kunde t.o.m. få för sig att tjuvstanna när den blev riktigt varm i låga farter (lågväxel i riktigt låg fart när man gjorde omtag på gasen efter motorbroms)
Nåväl, jag tackar för dina erfarenheter och tips! Trevligt med folk som orkar bry sig och hjälpa till!