ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: MJ skrivet 29 november 2006 kl. 13:42:56
-
Hej !
Funderar på att införskaffa en 4x4 ATV för både nytta och nöje. Den ska klara att dra en älg men inga stora timmerlass är nödvändigt. Prisklass 50-60kkr nånstans. Har tittat lite på Kodiak och även Allroad 500. Det som slår mig när man kollar runt på blocket är att man nästan inte hittar en enda 4x4 under 50kkr.....vart tar alla gammla ATV vägen ? Eller är det så att andrahansvärdet på "märkes" ATV är ruggigt bra. Har i dag en SMC250 mest till buskörning vad behöver man för motor på en 4x4 för att den ska vara rappare än en sådan ? En 4x4 med automat har ju en hel del drivlineförluster....Eller ska man lägga på lite pengar och köpa en Grizzly och få lite mer Power ?
-
En reggad 4WD behåller man nog om man handlar en sån. Linhai har jag sett några för runt 40´ och den ska nog klara det mesta. Ska man fläska på, finns det ju hur mycket som helst: Grizzly, Arctic Cat, KVF, Polaris osv. En riktig djungel! ;)
-
Hej
Jag har en Allroad 500L som jag är nöjd med. Fast jag tycker att den har lite väl stor svängradie.
Jag har både haft SMC 250 och Ltz 400 för bus körning men med en Allroad eller en annan 4x4 så blir det ju inte drag på samma sätt.
Åka och sladda på grusväg är riktigt tråkigt jämfört med LTZ 400 men tar man sig in i skogen då räcker draget garanterat till. Den känns väldigt stabil och säker i skogen.
-
Hej !
Funderar på att införskaffa en 4x4 ATV för både nytta och nöje. Den ska klara att dra en älg men inga stora timmerlass är nödvändigt. Prisklass 50-60kkr nånstans. Har tittat lite på Kodiak och även Allroad 500. Det som slår mig när man kollar runt på blocket är att man nästan inte hittar en enda 4x4 under 50kkr.....vart tar alla gammla ATV vägen ? Eller är det så att andrahansvärdet på "märkes" ATV är ruggigt bra. Har i dag en SMC250 mest till buskörning vad behöver man för motor på en 4x4 för att den ska vara rappare än en sådan ? En 4x4 med automat har ju en hel del drivlineförluster....Eller ska man lägga på lite pengar och köpa en Grizzly och få lite mer Power ?
Kika även på Catvic 400 4x4.Du får en ny för 52900:-Vi har hårdtestat den och den funkar riktigt bra.
-
Fast jag tycker att den har lite väl stor svängradie
Går att fixa till. Sitter 2 styrstopp som kan "modifieras"!
-
Fast jag tycker att den har lite väl stor svängradie
Går att fixa till. Sitter 2 styrstopp som kan "modifieras"!
Är det möjligt utan att drivknutarna tar skada eller går sönder ?
Stoppen är där förmodligen av en anledning. Jag tror inte knutarna håller om de vrids mer.
-
jag skulle sätta mina stålar på en beg Kodiak. med automaten. välj den årsmodell som har hög och låg växel så klarar du allt. troligen den mest slitstarka maskin som rullar just nu, haft yamaha i flera år men hittade ingen nyare beg när jag skulle byta upp mig, fick bli en arctic cat istället, mkt bra men saknar yamahan. mvh Krille
-
Nån som vet när den delande bakaxeln kom till Kodiak ? Är den att föredra...?
Har jag fattat rätt i följande:
Stel bakaxel = Bättre att dra tunga kärror men sämre markfrigång
Delad bakaxe = Bättre markfrigång, mer drivlineförluster och mer uderhåll.
-
Delad bakaxel ger också betydligt bättre vägegenskaper.
-
Delad bakaxel ger också betydligt bättre vägegenskaper.
Ja fast det beror väl lite på vad det är för vägegenskaper man är ute efter, bättre komfort blir det men det finns ju negativa saker som att spårvidden ändras och att den kränger mer i kurvor.
-
Nån mer som tänkt på vad en CF moto 500 väger? enligt en spec som jag har väger den 336Kg en Yamaha Grizzly 700 väger 274Kg...en rejäl klump med andra ord...
-
ändå kör man ifrån den trots 60kg mer :D en maskin för oss män asså :wink: