ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Purba skrivet 4 maj 2018 kl. 09:37:24

Titel: Elektronisk fartspärr / traktorspärr
Skrivet av: Purba skrivet 4 maj 2018 kl. 09:37:24
Hej
Har en CF Moto Tracler 800 från -13 som gått som ett skott och är MC registrerad. När jag skulle ut och åka efter att den stått några månader under vintern hade jag fått en oväntad present.. i stället för att toppa ca 100, så slår elektroniken av hastigheten vid 40 km/h prick. Antar att jag plötsligt fått en oväntad hastighetsbegränsning a la traktor version. Någon som vet hur detta kan hända? Hur blir jag av med det så den går som vanligt igen?
Titel: SV: Elektronisk fartspärr / traktorspärr
Skrivet av: GeFeldz skrivet 4 maj 2018 kl. 13:32:12
Det låter som att ecu:n (motorstyrningsboxen) har fått för sig att backen ligger i och därför har du en varvtalsspärr som slår ifrån vid samma varv som backen är spärrad på. Ett sätt att testa det är att prova hur fort den går på lågväxeln, går den saktare än 40 när du håller full gas på lågväxeln så är det troligen det som är problemet. Visar växelindikatorn rätt växel?

En annan möjlighet är att diffspärren fram antingen ligger i konstant eller att ecu:n tror att den ligger i konstant, de flesta maskinerna begränsar farten med ilagd diffspärr. Indikerar instrumentet att diffen ligger i och /eller går det tungt att svänga? Kolla i så fall först att du inte har diffspärren ilagd på knappen. Har du inte diffspärren ilagd så är det nånting med knappen, kablaget eller själva elmotorn som reglerar framdiffen.

Om du provar trycka på override-knappen när du ligger med full gas i 40 så märker du ifall back - eller diffbegränsningen är problemet, då ska den nämligen ge dig full fart. Prova override på ett bra ställe bara, det är ganska gött mos i cf 800 så kör inte in i ett träd.
Titel: SV: Elektronisk fartspärr / traktorspärr
Skrivet av: Purba skrivet 4 maj 2018 kl. 14:35:36
Tusen tack för ditt svar, GeFeldz
Problemet är löst! Visade sig vara störmbrytaren till diff-spärren som inte ville koppla ur densamma. Hade inte noterat det, men på instrumentpanelen illustrerades diffen som på trotts att knappen var i intryckt läge (=diffspärr av). Med en skruvmejsel och kontaktspray åtgärdades felet, diffspärr är officiellt avstängd och den går precis lika bra som förut igen - och detta utan att ha landat i ett träd.
Tack igen för ditt inlägg. Du räddade dagen.. och veckan!