ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Novarossi skrivet 26 april 2018 kl. 00:51:17
-
Hej har inte haft min atv så länge och har gått bra fram tills nu Tog en tur med den och efter ca. 10 min. så dog den under körning, lät typ som soppan tog slut men det var det inte, sen fick jag iaf. inte igång den igen...
Rulla hem den och när jag kollar oljetanken så var den överfull, och oljan luktar lite bensin.
Några ideer om vad det kan vara?
Suzuki LTZ400 2007
gått ca. 107 mil
-
Tips: Tappa ur oljan och byt till ny olja och filter. Kolla så glykolen är rätt mängd och färg. Ta lös tändstift och se hur det ser ut. Kolla så tändstiftet slår gnistor när motorn går runt. Min Raptor 350 stannade likadant en gång. Då var det en kabel som lossnat i en anslutning till tändningen.
-
Tack för tipsen! har gjort oljebyte och stift men den starta inte, sen testa jag vrida bensinkranen till PRI istället för ON som den var innan, och då starta den!? Gick fint på tomgång och startar lätt nu...
Tyckte oljan som jag tappa ut lukta lite bensin?
Ska testa mer imorgon så får se om den går.
Undra vad som hänt? :djump:
-
I think this information is very good information that I am looking for.
-
sen testa jag vrida bensinkranen till PRI istället för ON som den var innan, och då starta den!? Gick fint på tomgång och startar lätt nu...
Undra vad som hänt? :djump:
Det låter som att du har problem med bensinkranen, den är vacuumstyrd om du har ON och PRI. Antingen har du sprickor i, brott på eller helt enkelt en lös vacuumslang, eller så är membranet i kranen trasigt. Detta resulterar i att kranen inte släpper igenom bränsle. I läge PRI släpper kranen alltid igenom bränsle, PRI betyder prime, alltså översatt från engelska att kranen är öppen för att fylla på förgasaren med bränsle efter att den är tömd av någon anledning. Du kan säkert lämna den på PRI och köra länge så, men om nålventilen i förgasaren av någon anledning börjar läcka eller redan läcker så fylls motorn med bensin, vilket inte är bra. Brand, utspädd olja, hög förbrukning, förstörda ringar /cylinder och till och med krökt vevstake om motorn är nog full av bensin kan bli resultatet.
-
Ett litet tillägg, oljan kan lukta lite bensin utan några större problem, speciellt om du kör korta svängar eller om du startar motorn ofta utan att den får bli ordentligt varm. Du använder förmodligen choke vid kallstart och då smyger sig en del bensin förbi kolvringarna ner i oljan, dessutom smyger sig alltid en liten liten mängd förbi ringarna även utan choke. Kör en lång sväng, gärna med hög belastning, och låt motorn hålla sig riktigt govarm i minst ett par - tre timmar så borde det inte finnas så mycket bensin kvar i oljan. Annars är det bra att byta olja ganska ofta om du inte kör längre svängar, för bensin tunnar ut oljan och orsakar mer slitage.