ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Fiddy_92 skrivet 3 april 2018 kl. 20:47:14

Titel: Parkeringsbroms vs Besiktning Smc Wildcat
Skrivet av: Fiddy_92 skrivet 3 april 2018 kl. 20:47:14
Tjena!
Snart dags för besiktning av hjulingen, tyvärr är vajerfästet på bromsoket för parkeringsbromsen sönder. Behöver parkeringsbromsen fungera vid besiktning? Eller snarare, är det lag på parkeringsbroms på fyrhjulingar, någon som vet eller kanske kan länka nån info? Tråkigt att få en tvåa för att bes. gubben "tycker att den ska funka" om det nu inte är lag på det. Dela gärna info och erfarenheter! :)
Titel: SV: Parkeringsbroms vs Besiktning Smc Wildcat
Skrivet av: Hydro skrivet 6 april 2018 kl. 21:47:31
Alla motorcyklar med fler hjul än två (dvs tvåhjulig med sidvagn, trehjulig mc, fyrhjulig mc samt sexhjulig mc osv) skall ha fungerande parkeringsbroms som klarar hålla fordonet stilla på ett sluttande underlag.
Samma kategorier skall även ha med varningstriangel vid både färd och besiktning.

...sen hur många som faktiskt har det är ju en annan sak... och gällande p-broms så har ingen på besiktningen kollat detta när jag besiktigat... men som sagt...
 
Vissa hjulingar har för övrigt ihopkopplade färdbromsar för att få fyrhjulsbroms, detta är vad jag förstått inget som det finns några regler för eller kontroller av i Sverige så det behöver du alltså inte fixa om det plockats bort.
Titel: SV: Parkeringsbroms vs Besiktning Smc Wildcat
Skrivet av: raptor350 skrivet 7 april 2018 kl. 22:57:31
Jag fick ombesiktning för att det fattades på min Yamaha. Måste finnas fungerande parkerings broms.
Titel: SV: Parkeringsbroms vs Besiktning Smc Wildcat
Skrivet av: minigranis skrivet 8 april 2018 kl. 08:42:50
Nu skriver jag vad jag har LÄST - har inte provat själv men kanske bli tvungen snart.
Det var någon som helt enkelt hade fäst (med buntband) enklare spännrem/packrem runt handtaget, denna rem spändes åt runt vanliga bromshandtaget på att på så sätt skapa en parkeringsbroms. Som jag minns det så var det ok (med nöd och näppe) och det hela handlade om att remmen måste vara "permanent" monterad på styret.

Tänkte eventuellt köra samma metod på min CF, någon som har praktisk erfarenhet eller kunskap som kan avgöra om ovanstående går i genom ?