ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: Castwebb skrivet 10 februari 2018 kl. 19:15:24
-
Hej. Första inlägget på detta forum då jag nu är ny ägare av min första ATV och det blev en Kymco MXU 400 2009 med hasplåtar, dragkrok, vinch, plog och extraljus.
Maskinen har gått 129timmar och gått 114 mil.
Maskinen har stått ute ca 2 år enligt säljaren men under tak då den blev svårare och svårare att starta och helt plötsligt inte längre ville starta alls.
Jag har bytt startmotor så den är ny. Bytt startrelä idag. När startmotorn är borta kan jag med ett finger snurra motorn ett varv. Kopplar jag en startkabel på höljet på startmotorn - och sen den ifrån startmotorn + till plus på batteriet så drar startmotorn runt motorn bra. Men när jag kopplar in befintliga kablar där dom skall vara så blir startmotorn jätte trög och motorn vill inte gå igång.
Jag kan även koppla in startrelät och starta med knappen och den går igång, men när jag sätter in batteriet där det skall sitta med rätt kablar så gick det några gånger sen var det stopp igen. Jag har även testat med batteriet ifrån min bil som är fräscht men den går jättetrögt. Va fan är det för fel på denna jävla start? Motorn går jättebra och startar lätt med bra gnista.
Men när jag skall starta ibland så baktänder den som om den roterar åt fel håll? Hjälp i massor för det gör mig tokig. Mvh Johan
-
Taskig kontakt till plus eller jord från batteriet eller jord i ramen.
-
Jag har nu undersökt allt och bestämt mig för att plocka isär allt, blästra och måla och montera ihop den igen och hoppas på att det fungerar innan vecka 8 är slut. 2 veckor helt enkelt med heltidsjobb längre tid kan det ju inte ta 🤘
Återkommer om ca 2 veckor med bilder på den "nya" maskinen 👍
-
Oj här går det undan! :D
Jag hade nog försökt få igång maskinen innan jag hade rivit ner den i molekyler!
Men det är ju redan försent ser jag, så detta kommer bli kul att följa. :rtfm:
Ta många bilder, det är alltid någon som har nytta av dom! Lycka till! :headbang:
-
Hej. Ja nu är den ihopmonterad igen och målad och det mesta av rosten är borta och det gick på 2 veckor med ett heltidsjobb samtidigt 😀
Det tråkiga med allt är att den är fortfarande trög i startmotorn vilket är så jävla skumt. För nu är det iaf inte jordfel. Är det för hög kompression? Mvh Johan
Oj här går det undan! :D
Jag hade nog försökt få igång maskinen innan jag hade rivit ner den i molekyler!
Men det är ju redan försent ser jag, så detta kommer bli kul att följa. :rtfm:
Ta många bilder, det är alltid någon som har nytta av dom! Lycka till! :headbang:
-
Imponerande snabbt jobbat!
Startreläet har ju grov kabel till startmotorn och en grov kabel till batteriet.
Prova ersätt en i taget eller båda med hjälp av en startkabel, jag tycker det låter som det är knas på den vägen.
Även batteri till jord/motor kan ju vara värt att testa med en extra kabel.
-
Hej. Ja jag har testad det och det hjälper inte. Nytt startrelä och nytt batteri och startmotorn är så gott som ny.
Jag har mätt motstånd i både plus och minus kablar för att inte det är något fall. Men jag skall testa att byta ut kablarna. Vill tillägga att det klickar lite i reläet också om det kan vara intressant.
quote author=Pv544 link=topic=58004.msg588090#msg588090 date=1519585256]
Imponerande snabbt jobbat!
Startreläet har ju grov kabel till startmotorn och en grov kabel till batteriet.
Prova ersätt en i taget eller båda med hjälp av en startkabel, jag tycker det låter som det är knas på den vägen.
Även batteri till jord/motor kan ju vara värt att testa med en extra kabel.
[/quote]
-
Hej igen. Jag var ute nu och testade att starta den igen och den var fortfarande väldigt slö. Men det var ett nytt fenomen nu som jag bara märkt litegrann innan. Och det var att motorn gick åt rätt håll i början och sen fel håll det är som att en ventil öppnar för tidigt vid tänning så den går emot sig själv. Förresten så går startmotorn jätte lätt och bra när jag plockat ut tändstiftet. Kan det fortfarande bara kablarna då? MVH Johan
Imponerande snabbt jobbat!
Startreläet har ju grov kabel till startmotorn och en grov kabel till batteriet.
Prova ersätt en i taget eller båda med hjälp av en startkabel, jag tycker det låter som det är knas på den vägen.
Även batteri till jord/motor kan ju vara värt att testa med en extra kabel.
-
Tjena! Vet att det är en gammal tråd men hittade du felet? Jag har samma problem med min MXU400 -14. Trodde det var batteriet som var dåligt så jag köpte ett nytt men startmotorn orkar knappt dra runt motorn? Vrider man av tändningen och provar igen så kan den hoppa igång utan problem och ibland måste man vrida av och på tändningen 14ggr :banghead:
//Hasse