ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Fiddy_92 skrivet 28 januari 2018 kl. 00:34:02
-
Såg på en tysk hemsida att det fanns 16T framdrev att köpa till Smc Wildcat och tänkte höra om någon provat och hur hojen kändes efter bytet. Har för närvarande 15/32 drevning på min med låga gatdäck och jag tycker fortfarande att den känns ganska lågt drevad. Accelerationen känns samma som med 14T framdrevet och den orkar utan vidare upp i maxfart och har inga problem att ligga i femmans växel i uppförsbackar (typ hallandsåsen) så kanske 16T framdrev kunde vara nåt? Som sagt, har någon testat får den gärna ge feedback på resultatet. :)
-
Hej, jag har tyvärr inget svar på din fråga utan snarare frågor till dig. Jag gjorde precis ett konto här för att jag undrar lite angående detta också. Jag stog och funderade på vad jag skulle gör med Smc:n till våren och tänkte att annat drev nog kunde vara något, då jag framförallt kör landsväg.
Googlade lite snabbt och såg att avhuset hade ett kit med 15 fram och 32 bak. Jag vet inte vad original har. Men du tycker alltså inte att detta var så bra ändå?
Som det är nu när man ligger i 70-90 så tycker jag att den varvar lite väl mycket. Hur stor blir skillnaden ungefär?
Annars får jag fundera på 16 taggar jag med då. Får se vad du får för svar!
-
Original drevning på Wildcat RE är 14/32. Det gjorde stor skillnad att gå upp till 15 kuggar fram, ökar toppfarten med runt 10% men framför allt blir den mer lättkörd och varvar mindre när man ligger runt 90-100 sträcket.
-
Original drevning på Wildcat RE är 14/32. Det gjorde stor skillnad att gå upp till 15 kuggar fram, ökar toppfarten med runt 10% men framför allt blir den mer lättkörd och varvar mindre när man ligger runt 90-100 sträcket.
Okej. Var köpte du ditt? Måste jag köpa ett helt paket så som detta? https://www.atvhuset.se/atv-reservdelar/drev/drivpaket-smc-wildcat-500-15-32t.html
-
Jag köpte mitt framdrev från atvhuset.se Egentligen är det rekommenderat att alltid byta båda dreven+kedja, men är bakdrevet o kedjan i bra skick så brukar jag inte göra det, min hoj hade gått 160 mil vid bytet så kändes onödigt att byta allt. Tänk dock på att kedjan kan behöva förlängas med nån länk när du sätter större drev.