ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: Arctic1000 skrivet 3 januari 2018 kl. 22:51:56
-
Tjo!
vad kör ni för oljor på era AC?
Hittar ingen olja som håller SM samt jaso ma2 i viskositeten 0w-40.
Vad häller ni i diffarna? Min bok säger sae 80w-90 men inget om vilken klassning (gl 4/5).
Sökte lite efter orginal olja men hittade bara för snöskoter och där har de inte skrivit ut spec, och nej det finns ingen AC åf på gotland tyvärr.
/Micke
-
Gooffroad har servicekit ()p
-
Visst har de det, samma som atv huset så har de en olja som ligger på 10w-40 och
Inte 0w-40 som AC rekomenderar.
Sen har de ingen olja till diffen när jag går in under "shop by bike".
atv huset har en 75-w85 men AC rekommenderar en 80-90 dock utan klassning så man vet inte vad de vill ha egentligen.
/Micke
-
Är inte så noga
-
Eller så ringer du till någon verkstad och frågar. Typ LITO offroad så kan han hjälpa dig om du vill vara helt säker. Men som skogsbonne säger så är det inte så jätte noga.
-
Hur noga det är kan jag inte svara på, men jag vill ju att min hoj skall leva länge och må bra och då får man väl utgå från instruktionsboken iaf?
Men när både Atvhuset och gooffroad skickar 10w-40 säger väl det något.
/Micke
-
Beteckningen 0w40 är bara hur tjock oljan är i olika temperaturer.
Det är inte någon direkt skillnad i kvalitét (jo, på märke till märke men inte på beteckning)
Så om du inte kör i extrem kyla eller extrem hetta så spelar det ingen större roll egentligen. 10w40 räcker nog gott och väl för svenskt klimat om du inte bor Norra Norrland med 30- grader.
Sen brukar man ju oftast varmköra saker och ting, låta den stå på tomgång t.ex några minuter innan man drar iväg och när man drar iväg kör man försiktigt tills man känner hur motorn ger av sig värme. Då är oljan varm och god för motorn och motor när redo att bottnas :headbang:
Så ser jag på det. Men klart man följer ju det som står i instruktionerna. Men om alternativet inte finns tar man de näst bästa :rtfm:
Minhoj.se har lite grejer också om du inte redan kollat där ;)*
Tommysmotor.se också. Där köpte jag mitt oljekit.
Nu har jag tänkt lite längre in i dimman och kommit på att motorer går på olika temperaturer. T.ex en bil kanske har 86 grader som perfekt arbetstemperatur (På kylarvätskans mätare) medans en annan bil har 88 grader som perfekt temperatur. Vilket betyder att temperaturen att oljan måste va längre på den ena än den andre.
Man kan skena iväg långt när man tänker på motorer haha. Jag hade iallafall inte oroat mig sålänge du kör med en kvalitetsolja är det nog lugnt.
Jag kör med Motul 300V 10W40 i min LTR450.
Och nu har jag insett att ni pratar om diffolja och inte motorolja xD men beteckningen har samma innebörd på motorolja och diffolja
-
Tack för era tankar, skall ta med mig dem och fundera lite.
-
Efter snack med en ÅF från OK så blev det SKB racing 10w-50 klassning SM och Jaso ma2, samt transmissions olja 75w-90 LS (limited slip).
0w är pumpbar vid -40 grader och 10w är pumpbar vid -30 grader.