ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Sym => Ämnet startat av: jimsundberg skrivet 29 december 2017 kl. 22:53:56
-
hejsan, skaffade mig en outlander 250 alldeles nyss. första fyrhjulingen så är väldigt ny på detta. dom flesta verkar vara väldigt nöjda med sina SYM.
jag har dock ett "problem", vid 50-60km/h så tar det stopp, den går inte fortare utan bara "hackar" precis som att den når ett varvstopp, är det någon som kan ha en aning om vad det kan bero på?
i övrigt så går den skitbra och det är bra tryck i den upp till den hastigheten.
hur stora fälgar och däck kan man sätta på en sådan utan att behöva modifiera någonting?
är det någon som vet var man kan beställa tillbehör och reservdelar till dom, tillbehörskatalog?
tack på förhand, jim
-
Kolla så att du kan gasa fullt, det sitter en stoppskruv bakom tumgasen. det är en strypning så att du inte kan öppna trotteln fullt. Skruva ut den och se så att tumgasen går längre bakåt.
Den kan vara strypt via cdi-kassetten med och då får du byta ut den mot en ostrypt cdi. MvH
-
ja jag såg att det fanns en skruv där men jag har inte pillat med den ännu :)
finns det några andra strypningar på dom eller är det bara elektroniskt isf?
-
det visade sig efter en runda idag att den ger avgassmällar som fan vid full gas så någon hastighetsspärr är nog inte problemet, kan det vara förgasaren som behöver sig en genomgång?
-
Jag skulle tro det är varvstoppet du når.
Cdi boxen brukar kunna ha en strypning på en del, vet inte hur det är i ditt fall.
Men är den stark och snabb fram till den börjar misstända skulle jag tro den är nerdrevad.
Kolla vilka drev du har fram och bak, vet inte vilka drev du ska ha original men det borde du kunna hitta på nätet.
Skulle gissa att din maskin borde göra kring 80.
Vägreggade maskiner får ju ha 20hk, och det är ju sällan några större strypningar på maskiner upp till 250/300cc.
Är det en sym quadlander du har? Eller heter den verkligen outlander?
-
Kanske också är läge att kolla variatorremmen, är den för smal borde du väl tappa toppfart och nå varvstoppet lättare.
En vanlig maskin ska väl inte nå varvstoppet om du inte åker utförsbacke med rejäl hemlängtan. ;)
-
fast den baktänder ju även jag står i neutralen ocg gasar upp den .
jag skulle tro att den heter quadlander egentligen, han som hade satt ut den på annons hade skrivit outlander och jag tänkte inte på det nåt speciellt utan insåg nu senare att den nog ska vara QL istället, som sagt jag är väldigt ny på detta med fyrhjulingar :)
-
Varvstoppet går ju på varvtal och inte hastighet, så varvar du dit spelar det ju ingen roll om det är friläge eller om du kör.
Kanske även kan misstända om ventilerna behöver justeras eller om det är något strul med förgasaren.
Ta ur tändstiftet och kolla hur det ser ut.
Googla lite om hur du tolkar stiftet.
gör enklaste kontrollerna först. Tex räkna tänder på dreven och kolla stiftet.
-
Jag har aldrig märkt något varvstopp på min.
Rätt inställd och servad så bör de göra runt 90.
Byt stift, gör rent luftfilter och byt bensinfilter först och se om den går bättre.
-
Har tvättat luftfiltret nu, tändstiftet har nog sett sina bästa dagar så det ska bytas. Vet inte hur gammal bensinen är heller så det kan ju vara läge att tanka på ny också.
Det hänger en slang i botten på förgasaren som inte är kopplat till något, ska det vara så? Jag blåste i den med motorn igång och då dog den.