ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Hasse H skrivet 24 december 2017 kl. 09:25:12
-
Helt nöjd med min nya hjuling, men tillverkaren har glömt att uppdatera dragkroken... :-\
Skruvade fast den löstagbara kroken på översidan av fyrkantsröret. Rör distanser i båda rören för att inte klämma ihop vid fastspänning, använde M12 bultar. Stödet till ramen av 6 mm flatjärn.
Dragkroksröret är fäst i ramen med M10 bultar, men fästhålen är 11mm vilket orsakar glapp i dragkroken om bultarna blir lösa. Jag sökte och fann 11 mm;s tumsbultar som fick nästan slås i, nu var det tätt. ()p
Passade samtidigt på och höjde fjädrarna till max. Lastade ner hjulingen och spände järntråd från översidan av dämparen till nedersta varvet på fjädern, tre st. järntrådar. Lyfte upp hjulingen och fjädern följde med, slipade en liten grop i höjningen och säkrade med en rostfri slangklämma.
-
Du är inte rädd för att drivknutarna tar skada genom din höjning av fyrhjulingen, du har kanske inte höjt så mycket att det blir kritisk?
Jag vet att tidigare var det några ägare som höjde sin fyrhjuling och resultatet blev att drivknutar skadades och måste bytas, det blev en dyr höjning vid dessa tillfällen.
Men jag ser/tror att du lastar ner din fyrhjuling ganska ordentligt så vinkeln på drivknutarna blir acceptabel, kan bli annat om du bara kör utan last.
Bara en fundering ingen kritik MVH GoranP
-
Du är inte rädd för att drivknutarna tar skada genom din höjning av fyrhjulingen, du har kanske inte höjt så mycket att det blir kritisk?
Jag vet att tidigare var det några ägare som höjde sin fyrhjuling och resultatet blev att drivknutar skadades och måste bytas, det blev en dyr höjning vid dessa tillfällen.
Men jag ser/tror att du lastar ner din fyrhjuling ganska ordentligt så vinkeln på drivknutarna blir acceptabel, kan bli annat om du bara kör utan last.
Bara en fundering ingen kritik MVH GoranP
Brytningen blir inte för stor, och hjulet går inte längre ner än originalet. Vinkeln på drivaxeln ändrades väldigt lite.
Det är om stötdämparfästet flyttas eller längre stötdämpare monteras som det blir farligt för drivknutarna. Då går hjulet längre ner och det blir för stora brytningar på nivlarna, när man kör i skogen över stock o sten.
På bilden, obelastad bak. (framändan har större brytning på axeln)
-
Hej.
Du har kanske sett min fråga ang mina stötdämpare som "fryser".
Gör dina det vid -5 gr?
Mvh Stefan.
-
Hej.
Du har kanske sett min fråga ang mina stötdämpare som "fryser".
Gör dina det vid -5 gr?
Mvh Stefan.
Mina stötdämpare fungerar felfritt. Ibland står hjulingen inne i varmt garage, och ibland ute i plåthallen där jag förvarar båtar, släp och allt annat. Har aldrig märkt att dämparna fryser, har flera gånger kört vid minus 15 - 20 grader.
Kompisen köpte ett par veckor efter mig, samma cf moto 450 t3B Inga problem med dämparna.
Måste va nåt fabriksfel på dina dämpare.
-
Provade ditt knep med förspänningen bak. -Kanonbra ':)
Nu håller den sig på bättre höjd vid last.
Mvh Stefan