ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Vicki skrivet 17 december 2017 kl. 20:51:54
-
Under körning så blir den väldigt varm, upp till max, utan att jag hör att fläkten går igång. Alla säkringar är kollad, det är tillräckligt med glykol och vatten.
-
låter som att det är fel på thermokontakten som styr fläkten, den sitter oftast på kylaren med 2 kabelanslutningar eller kontaktstycke med 2 st kablar.
-
rally nizze har förmodligen helt rätt där. Fick aldrig det problemet på min gamla 800ex, men det är ett rätt vanligt fel har jag läst. Kan ju vara att du kört som en djävul så en kontakt har lossnat också :)
Kör inte med den innan du fixat problemet dock, billigare att byta sensorn än att köra motorn för varm och förstöra den.
-
låter som att det är fel på thermokontakten som styr fläkten, den sitter oftast på kylaren med 2 kabelanslutningar eller kontaktstycke med 2 st kablar.
Jag antar att det är den guldiga kontakten med ett blått streck på på bilden?
Jag försökte lägga upp en bild men gjorde bevisligen ngt fel. Ändrade storleken så att den inte tar så mycket plats och gjorde om den till jpg.
[ Invalid Attachment ]
-
Ser ut att vara helt rätt, 2 kablar ut eller? lite svårt att se på bilden. Egentligen borde du testa att "om det går" att kortsluta de 2 kablarna med någon form av stift i kontakten, för att se om fläkten går igång, men på egen risk då! ;) eftersom thermobrytaren skall leda vidare i kabel nummer 2 när en viss värme uppnås. Går fläkten igång så vet du att brytaren är kass, om inte så är det ett annat fel på vägen, säkring, kabel som har dålig kontakt osv.
-
Ser ut att vara helt rätt, 2 kablar ut eller? lite svårt att se på bilden. Egentligen borde du testa att "om det går" att kortsluta de 2 kablarna med någon form av stift i kontakten, för att se om fläkten går igång, men på egen risk då! ;) eftersom thermobrytaren skall leda vidare i kabel nummer 2 när en viss värme uppnås. Går fläkten igång så vet du att brytaren är kass, om inte så är det ett annat fel på vägen, säkring, kabel som har dålig kontakt osv.
Helt rätt. Två kablar. Jag gjorde som du sa och fläkten gick igång.
Var köper jag bäst en termokontakt? Funkar det med mekonomen, för det där är väl universalgrejer? Jag måste ju ha något att göra så här under jul :lol: :lol: :lol:
Är det bäst att tömma hela/halva kylsystemet? Sitter en tapp har jag för mig bakom/nedanför passagerarsätet?
Om jag drar ur termokontakten kommer det att rinna överallt annars.
Eller finns det ett bättre sätt?
-
Bästa är väl att få tag på en via en cf-moto ÅF. Det tar ju kanske ett tag innan dom får hem en, men vissa borde ha en sådan hemma. Tror kanske att det inte är standardsaker med tanke på kontakten, är lite osäker, men du får väl kolla upp det. Alternativet att rädda Julkörandet är väl att "splica" in 2st kablar som går till en vippbrytare, så kan du ha igång fläkten hela tiden tills du får thermobrytaren, dessutom är det alltid bra att ha om detta skulle hända igen, då kan du alltid slå på fläkten via en brytare så den inte kokar sönder ;)
Om du skall tömma hela kylsystemet vet jag inte, sitter den upptill så behöver du ju inte göra det kanske, då sölar det ju en liten stund, och du behöver bara "toppa upp" Men se till att fylla på och kolla riktigt noga så du har bra frysskydd efteråt, det vore ju synd annars.