ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Vicki skrivet 11 december 2017 kl. 21:45:06
-
Min 800 är helt död. Ingenting händer när jag vrider på nyckeln. Batteriet har ström, winschen fungerar men instrumentpanelen är svart. Hör inte heller pumpen när jag vrider på nyckeln. Jag har kollat säkringslådan under instrumentbrädan, alla är hela. Jag har försökt leta reda på huvudsäkringen som ska sitta invid batteriet enligt handboken men jag hittar den inte. Trots att jag har lyft ur batteriet.
Någon som har en bra ide på vad jag ska göra?
-
Lyft ut förarsätet och se så inte kontakterna där under är dränkta i vatten/fukt. Sitter gummiskydd runt någon kontakt där. När jag hade en 800ex så var det problem där, dränkte skiten i sonax. Annat fel som uppstod flera ggr var laddregulatorn som sitter under vänster bakskärm, fick kortis i den och då startade inte maskinen förrän jag kopplade bort den, andra gången brann den upp lite värre men samma fel typ. Ett annat vanligt fel om du inte får ström är kontakten bakom digitala panelen till tändningen som du får fläcka ut och spreja med sonax eller wd-40. Hoppas du löser det.
-
Andra möjliga fel när sånt där händer är ju annars tändningslåset.
(Antaratt du kollat så att dödaren inte är intryckt?)
-
Lyft ut förarsätet och se så inte kontakterna där under är dränkta i vatten/fukt. Sitter gummiskydd runt någon kontakt där. När jag hade en 800ex så var det problem där, dränkte skiten i sonax. Annat fel som uppstod flera ggr var laddregulatorn som sitter under vänster bakskärm, fick kortis i den och då startade inte maskinen förrän jag kopplade bort den, andra gången brann den upp lite värre men samma fel typ. Ett annat vanligt fel om du inte får ström är kontakten bakom digitala panelen till tändningen som du får fläcka ut och spreja med sonax eller wd-40. Hoppas du löser det.
Kollade säkringarna som sitter under förarsätet, som du sa, de är hela. Jag har gjort rent där men hittade ingen fukt. Jag kollade även kontakterna till laddningsregulatorn, så även de är rengjorda.
Jag har laddat batteriet, det ligger på 12,7, så jag antar att inget är fel med det.
Efter detta satte jag tillbaka allt och vred på nyckeln. Till min glädje lyser panelen. När jag vrider till startläget så säger det bara "klick".
Vad nu då?
-
Andra möjliga fel när sånt där händer är ju annars tändningslåset.
(Antaratt du kollat så att dödaren inte är intryckt?)
Dödaren var det första jag kollade. (Har gjort det misstaget ett par ggr förr... :D)
Nu har jag ström till instrumentpanelen och när jag vrider till start så klickar det. Jag antar att tändningslåset borde vara funkis?
-
Mät över batteriet samtidigt som du vrider om nyckeln, vad har du för spänning då?
Det KAN vara så att batteriet är trött och kan hålla korrekt spänning utan belastning men klarar inte att leverera någon ström alls, Då sjunker spänningen under belastning, just klick-ljudet tyder på detta.
-
Mät över batteriet samtidigt som du vrider om nyckeln, vad har du för spänning då?
Det KAN vara så att batteriet är trött och kan hålla korrekt spänning utan belastning men klarar inte att leverera någon ström alls, Då sjunker spänningen under belastning, just klick-ljudet tyder på detta.
Då har jag stadiga 12,4.
Jag fick rådet att försöka kabla igång den då batteriet kunde vara slött.
Idag har jag försökt att starta den med hjälp av min bil. Den försökte inte ens starta. Är det startmotorn som är paj?
-
Skulle givetvis kunna vara startmotorn. Men kineserna är kungar när det gäller fruktansvärt dåliga elkopplingar och kablar. Det skulle också kunna vara dålig jord mm, nu har du ju kommit ett steg på vägen med ström fram till panelen mm. Testa att sätta en Jordkabel direkt från batteriet till motorn och se om det hjälper. På den jag hade så var det fel på elen till lampor och massa skit efter ett tag, som gjorde att det "klickade" när jag skulle försöka starta mm, i mitt fall så köpte jag en jordfläta och satte ena ändan på batteriet, och andra i chassit med en bult. Annars får man helt enkelt köra uteslutningsmetoden och ta isär kopplingar lite här och där, smörja upp dom och se om det blir bättre.
Om det "klickar" så får solenoiden ström, men den kanske inte skickar strömmen vidare till startmotorn, så det kan även vara fel på den, billigare än en startmotor att byta, Kommer dock inte ihåg om den satt under instrumentpanelen eller i regionen mellan batteriet och startmotorn. Se om du kan ladda ned kopplingsschema/servicemanual på nätet för all el.
Om du inte redan har testat det, så dra ut hela kontakten från laddregulatorn och prova att starta. Skulle nästan våga satsa pengar på att det är den som är problemet.
-
Skulle givetvis kunna vara startmotorn. Men kineserna är kungar när det gäller fruktansvärt dåliga elkopplingar och kablar. Det skulle också kunna vara dålig jord mm, nu har du ju kommit ett steg på vägen med ström fram till panelen mm. Testa att sätta en Jordkabel direkt från batteriet till motorn och se om det hjälper. På den jag hade så var det fel på elen till lampor och massa skit efter ett tag, som gjorde att det "klickade" när jag skulle försöka starta mm, i mitt fall så köpte jag en jordfläta och satte ena ändan på batteriet, och andra i chassit med en bult. Annars får man helt enkelt köra uteslutningsmetoden och ta isär kopplingar lite här och där, smörja upp dom och se om det blir bättre.
Om det "klickar" så får solenoiden ström, men den kanske inte skickar strömmen vidare till startmotorn, så det kan även vara fel på den, billigare än en startmotor att byta, Kommer dock inte ihåg om den satt under instrumentpanelen eller i regionen mellan batteriet och startmotorn. Se om du kan ladda ned kopplingsschema/servicemanual på nätet för all el.
Om du inte redan har testat det, så dra ut hela kontakten från laddregulatorn och prova att starta. Skulle nästan våga satsa pengar på att det är den som är problemet.
Jag har fortsatt min jakt och har under resans gång tagit lös en massa kontakter som jag har rengjort och smörjt. Provade att starta och till min förvåning så startade den! Jag har inte en aning om vart felet låg men, nu går den iaf :D
Däremot så har ett nytt fel uppstått, men det får bli en ny tråd.
Så tusen tack alla som har gett mig tips och råd, ni är underbara!
-
Det var ju bra att det löste sig till slut :) Då får vi väl kavla upp ärmarna inför det nya problemet då hehe.
Glömde nämna det, men det kan du ju pyssla med någon gång när du får tid och lust.....köp en tub "icke strömledande" silikon och prutta i alla kontakter du haft lös, så undviker du lättare att fukt smyger sig in.