ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: sunfire skrivet 26 november 2006 kl. 20:34:56
-
Har testat att "läsa" av tändstiftet idag för att se till så att den får tillräckligt med soppa. Körde full gas på 3:an och slog av tändningen och skruvade ur tändstiftet. Ökade flera gånger på huvudmunstycket på Dobecken men porslinet är fortfarande vitt. Nu står den på 10:30 (vilket är högt jämfört med andras inställningar) och det blir lite svart på ringen på toppen av stiftet vilket jag antar betyder att den får för mycket nu.
Gör jag rätt och är mitt antagande rätt?? Alla bilderna är tagna vi samma tillfälle men det var lite svårt att få till en bra bild med mobilen.
Bild 1 (http://www.sawc.se/1.JPG)
Bild 2 (http://www.sawc.se/2.JPG)
Bild 3 (http://www.sawc.se/3.JPG)
Bild 4 (http://www.sawc.se/4.JPG)
Bild 5 (http://www.sawc.se/5.JPG)
Jag började på 3:30, 4:30, 3:30, 6 men nu har jag Dobecken ställd på 5, 4, 10:30, 6. När jag ökade första skruven från 3:30 till 5 så slutade krökarna glöda när den stog på tomgång. När jag hade ökat huvudmunstycket till 6-7 så ökade toppfarten med drygt 5km/h. Anledningen till att jag har ökat mer på huvudmunstycket är just för att få en lite brunaktik ton på porslinet men det har inte lyckats. Enda gången som jag lyckade få stiftet svart var när jag ökade på acc-pumpen och då gick den inget vidare när man varvade upp utan den sotade och svartrök ur avgassystemet.
Förutom Dobecken har jag ett HMF helsystem, Pro design Pro flow med K&N filter och outerwear och locket på luftburken sitter på plats.
Och jag är just nu inte intresserad av att byta till en PCIII.
-
Eftersom det är en ganska high-tech 4T så kan du inte justera efter tändstiftets färg...
Hur du än gör så är det ganska ljust..
-Justera istället där den går bäst,och framförallt varvar ut...
:wink:
-
Så att koppla till en bredbandslambda är det enda sättet att få reda på att den får lagom med soppa, eller?
Det är inte helt lätt att justera på känsla... Men jag tycker nog att den borde få alldeles för mycket soppa nu så det blir nog till att backa tillbaka den ner till 6-7 igen om det nu är så att man inte kan läsa av tändstiftet så som jag trodde.
-
En dum fråga kanske men var på stiftet läser man av :oops: ? Är det den del som är vit på bild 2?
-
Så trodde jag, men tydligen gäller inte det på insprutningsmotorer.
Men annars så ska den ha en brunbeige färg om allt är rätt.
-
Självklart kan du läsa av bränsleblandningen på stiften oavsett hur mycket tekniskt mumbojumbo som ger motorn bränsle och luft, för i slutändan handlar det om en kraftig explosion som i princip ser likadana ut i varenda bensinkolvmotor sen den uppfanns.
Fördel är att använda ett nytt stift vid "mätning" för att slippa ingrodd skit. Det är inte porslinets färg, inte heller hela elektrodens färg utan VAR på elektroden förgen övergår från vit till brun (syns tydligt som ett streck) hela elektroden ska alltså inte vara brun (fet blandning).