ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: FreeMotion skrivet 19 november 2017 kl. 11:40:13
-
Hej,
Vart är smörjpunkter på Vildkatten utöver A-armarna. Nåt i baksvingen? Hur mycket trycker ni åt gången (hört att det kan bli övertryck och man kan blåsa ut bussningar). Vilket fett, nåt special för plastbussningar eller typ universalfett från Biltema? Hur ofta ska det tryckas i fett?
-
Jag känner inte till SMC specifikt men generellt trycker man i fett tills det gamla tryckts bort.
Man pumpar alltså så fett kommer och då är det ofta svart och äckligt, man fortsätter pumpa tills dess nytt och fräscht kommer fram.
Baktill på quads brukar det dels sitta fäste för svingen och dels länkage för stötdämparen och här är ofta två-tre smörjkoppar, men som sagt... hur SMC har det vet jag inte.
Att bussningar skall "blåsas ut" låter konstigt, det gamla fettet måste ju väck.
...men återigen, vet inget om SMC.
Det finns massa olika fetter, men oavsett hur dåligt fett man än har så är det ändå bättre än det gamla smutsiga som sitter i... så ta vad som.
Det är ju inga enorma påfrestningar eller slitage i dessa fall.
Se hur ofta... ja, åker man mest asfalt så räcker det nog i samband med oljebytena i motorn.
Åker man crossbana, genom djupa vattensamlingar mm så kan det nog vara lämpligt efter varje tvätt.
Så det skiljer lite.
-
Tack och bock för svar! ()p
Då får vi se om jag kör på nå universalfett eller om jag tar nån molybden variant.
-
Har lärt mej att inte trycka ut fettet ur lager osv för då pajjar packningarna som håller fettet på plats så jag pressar i tills det blir stabilt och max ett fullt press i mina a armar på min Wildcat. Pressar inte ut smutsigt fett för varför skulle det finnas det innanför packningarna? Den förlust av fett man pressar i är väl pga värmeutväxling så fettet har smält och runnit ut? Morfar var maskinförare och han lärde mej så?
-
Två olika bud således, nästan läge att göra en omröstning :hmmm:... Få se om det kommer in fler idéer och resonemang, tycker bägge har giltiga argument. Tack för svar!
-
Hittat vid snabb googling:
___________________
4 saker att tänka på när du ska smörja
Torka smörjnippel ren
Under smutsiga eller våta förhållanden, spola lagret noggrant innan du applicerar fett
Applicera rekommenderat smörjfett tills nytt visas vid varje ände av lagret
Lämna en krage av fett vid varje ände av lagret för att utestänga föroreningar
________________________
Stödjer första argumentet, men är en mer generell rekommendation och nämns inte heller något om packningar utan här är det nog mer frågan om industriell smörjning
-
Precis som Hydro skriver så ska det gamla fettet pressas ut så att slitet fett och föroreningar följer med ut.
Man ska naturligtvis vara försiktig så att man inte trycker ut tätningar och dammskydd.
Kan ju vara lämpligt att utföra detta arbete i uppvärmd lokal så att fett och tätningar är lite mer följsamma.
Vissa trycklufts/motordrivna fettsprutor kan vara lite för våldsamma för så här klena grejer men vanliga
handdrivna fettsprutor brukar funka fint.