ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: anders76 skrivet 30 oktober 2017 kl. 06:46:32

Titel: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 30 oktober 2017 kl. 06:46:32
Hej

Jag har en  CFoto från sent 2015 550 ESP efi .
Har ett problem.
Problem uppstår när maskinen blir varm, ca 3 "staplar" på tempmätaren, och fläkten börjar gå till å från MAO arbetstemp antar jag..
Detta händer oftast när jag är ute i skogen å jobbar med maskinen ( hanterar ved etc ).
Det som händer då är att maskinen helt plötsligt börja bluddra, och när man ger gas så vill den inte, låter som den baktänder ( smattrar i avgasröret ) å lampan för insprutningen börjar blinka.
Om jag då låter den stå på tomgång ett tag, så stabiliserar den sig, lampan för insprutningen slutar blinka å jag kan köra lite till. Sen händer det helt plötsligt om igen.
Detta händer BARA när maskinen blir riktigt varm ( inte överhettad dock ).
Jag kan utan problem köra långa sträckor på vanlig väg i höga hastigheter, då maskinen inte blir lika varv som när jag jobbar i skogen.
Men vid plogning och skogsarbete så händer detta varje gång.

Då det fortfarande är garanti kvar så har företaget jag köpt den av provat följande saker, men utan framgång:

Kollat om det fans några felkoder  ( fans inga )
Byte av sensor i växellådan för växelspaksläge ?!
Byte av CDI box för ca 5 tusen ( garanti dock )
Provat ny bensin.

Dom har inte så mycket mera ideer. Nästa steg enligt dom är byte av tändspole.
Men själv tror mera på att det är nåt fel på bensintillförselnm tycker det låter som maskinen går väldigt magert när den blir varm, där av baktändningen i avgassytemet/tappad kraft etc.
Antingen spridare, 02 sensor, tempsensor för insprutningen etc.
Har haft detta problem ett år snart.
Börjar bli less på att köra denna maskin fram å tillbaka till servicestället.
Några tips?

mvh
Anders
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 30 oktober 2017 kl. 07:29:51
Det skulle väl kunna vara att bensinen blir så varm så den kokar före insprutaren/insprutarna, då blir ju blandningen mager?
(Vet inte om det är förgasare med insprutning eller "äkta insprutning" på de där maskinerna)
Du kanske skulle kunna testa att sätta in en 12 V fläkt som får blåsa på detaljerna för bränsletillförseln så du får kylning på de grejerna även om maskinen mest står still på tomgång eller körs sakta?
Eller, du kanske kan plocka bort några kåpor som gör att den för bättre "luftkylning"?

Håller i vart fall med om att det låter som ett problem med bränslet.

Om det är avgassystemet som "värmer" detaljer på insprutningen så kanske du (Verkstan) kan skärma av det med plåtar eller "avgasbandage" så att problemen försvinner.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 30 oktober 2017 kl. 07:43:28
Det skulle väl kunna vara att bensinen blir så varm så den kokar före insprutaren/insprutarna, då blir ju blandningen mager?
(Vet inte om det är förgasare med insprutning eller "äkta insprutning" på de där maskinerna)
Du kanske skulle kunna testa att sätta in en 12 V fläkt som får blåsa på detaljerna för bränsletillförseln så du får kylning på de grejerna även om maskinen mest står still på tomgång eller körs sakta?
Eller, du kanske kan plocka bort några kåpor som gör att den för bättre "luftkylning"?

Håller i vart fall med om att det låter som ett problem med bränslet.

Om det är avgassystemet som "värmer" detaljer på insprutningen så kanske du (Verkstan) kan skärma av det med plåtar eller "avgasbandage" så att problemen försvinner.

Tack för svaret. Ja, efter lite sökning i ämnet så har det dykt upp lite trådar med det du nämner, att soppan "kokar" av värmen. Skulle ju kunna prova att tex skärma av avgassystemet själv för att se om det gör nån skillnad.
Det är några saker dock, som kanske talar emot detta i mitt fall.
1: Att maskinen återhämtar sig så fort, då jag låter den stå på tomgång. Den borde ju gå dåligt hela tiden när tempen är den samma.
2: Att motor/insprutningslampan blinkar när detta händer, om det nu är soppan som "kokar".  För att den lampan ska blinka så antar jag att det måste triggas nån felkod från nån av alla sensorer?
Eller så blinkar den för att tex 02 sensorn markerar att den går för magert?

mvh
Anders
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 30 oktober 2017 kl. 07:48:05
Vad den larmar för vet jag inte, men det kan väl finnas både knackningssensorer, att varvtalet inte är stabilt eller nåt med O2 som du skriver.
Min erfarenhet är att maskinerna går som varmaste under belastning i låg fart.
På tomgång blir den svalare, men även när man kör i lite högre hastighet, så jag tycker att dina erfarenheter pekar på att bränslet kokar i just de fall du berättar om.

Märkligt att inte killarna på verkstan undersökt detta.
Samma gäller tillverkaren, du är troligen inte den enda med dessa problem , OM det nu är soppan som kokar.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 30 oktober 2017 kl. 08:09:13
Vad den larmar för vet jag inte, men det kan väl finnas både knackningssensorer, att varvtalet inte är stabilt eller nåt med O2 som du skriver.
Min erfarenhet är att maskinerna går som varmaste under belastning i låg fart.
På tomgång blir den svalare, men även när man kör i lite högre hastighet, så jag tycker att dina erfarenheter pekar på att bränslet kokar i just de fall du berättar om.

Märkligt att inte killarna på verkstan undersökt detta.
Samma gäller tillverkaren, du är troligen inte den enda med dessa problem , OM det nu är soppan som kokar.

Sant..
Ska prata med verkstan om detta. Men är inte supernöjd med den "hjälpen" jag fått hittills därifrån :(
Ska köpa en rulle avgaslindning, å dra på lite lätt, för att se om det blir nån skillnad.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 30 oktober 2017 kl. 11:18:53
Pratade med atv sweden precis..
Dom rekommenderar att byta bränslepump. Då dom sett detta problem förr, att bränslepumpen inte klarar av att leverera rätt tryck när den blir riktigt varm.
Vi år se hur detta går.
Om detta inte funkar så är det "strike 4" för detta fel. Och är inne på att få hela maskinen återköpt av firman, då jag haft lite väl mycket problem under kort tid..
Rätt less..
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 30 oktober 2017 kl. 12:21:50
Visst, det är säkert inte omöjligt att det är nåt i den som slutar fungera när det blir för varmt, men då borde den ju inte bara gå dåligt, den borde väl stanna?
Möjligen om det är någon överströmningsventil som kärvar i öppet läge när den blir varm, så den inte kan bygga upp tillräckligt tryck när du tar på gasen igen.
Nåväl, de försöker ju.
Fast jag tycker ändå du skulle kunna kolla själva om det finns några delar av bränslesystemet som ligger väldigt nära t.ex avgasröret som skulle kunna isoleras.
Även om du får en ny bränslepump kan det ju göra att den håller en mansålder om den inte överhettas på samma sätt som den tidigare?
Denna typ av fel beror ofta på en dålig konstruktion, säg att det blir så varmt att bränslepumpen skadas, du är ju inte direkt hjälpt av att få en ny pump på garanti om den havererar igen nästa gång du åker till skogs.
Sen kan det självklart vara en dålig pump, som helt enkelt INTE skadats av värmen men har en defekt som bara kommer fram när den blir en viss temp.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 30 oktober 2017 kl. 13:32:41
Visst, det är säkert inte omöjligt att det är nåt i den som slutar fungera när det blir för varmt, men då borde den ju inte bara gå dåligt, den borde väl stanna?
Möjligen om det är någon överströmningsventil som kärvar i öppet läge när den blir varm, så den inte kan bygga upp tillräckligt tryck när du tar på gasen igen.
Nåväl, de försöker ju.
Fast jag tycker ändå du skulle kunna kolla själva om det finns några delar av bränslesystemet som ligger väldigt nära t.ex avgasröret som skulle kunna isoleras.
Även om du får en ny bränslepump kan det ju göra att den håller en mansålder om den inte överhettas på samma sätt som den tidigare?
Denna typ av fel beror ofta på en dålig konstruktion, säg att det blir så varmt att bränslepumpen skadas, du är ju inte direkt hjälpt av att få en ny pump på garanti om den havererar igen nästa gång du åker till skogs.
Sen kan det självklart vara en dålig pump, som helt enkelt INTE skadats av värmen men har en defekt som bara kommer fram när den blir en viss temp.

Yep, tänkte både isolera avgasröret med avgasbandage samt se om jag kan dra om soppan, om den ligger nära, sen ny pump. Men om detta inte funkar är jag nog klar med maskinen, och ska be dom köpa tillbaka den.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: skogsbonne skrivet 30 oktober 2017 kl. 15:53:25
Är nog inget fel på pumpen utan kokning som är problemet, rätt vanligt fel
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 30 oktober 2017 kl. 16:21:55
Är nog inget fel på pumpen utan kokning som är problemet, rätt vanligt fel

Ofan. Märkligt.
Grannen har en CFmoto 800, som han har i skogen dagligen, inga problem. Antar att den är bättre byggd/mindre känslig för detta...

Så är det nåt man kan lösa, eller lämna tillbaka å leta annan modell som inte har samma designfel ?
Hela grejen med att äga en ATV för mig är plogning och lättare skogsarbete.

//Anders
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: skogsbonne skrivet 30 oktober 2017 kl. 16:40:47
800:an har inte jag hört att någon haft problem med kokning men dom mindre modellerna.

Testa med bandage på avgaset och värmetejp på tanken så kanske det hjälper
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 30 oktober 2017 kl. 16:53:00
800:an har inte jag hört att någon haft problem med kokning men dom mindre modellerna.

Testa med bandage på avgaset och värmetejp på tanken så kanske det hjälper

Ska höra med återförsäljaren. Har ju garanti kvar. Vill inte meka för mycket själv än.

Annars låter ju det som en vettig lösning det du säger. Dock så är jag orolig att man enbart köper extra tid med bandage å värmetejp. Att det ändå kommer byggas upp för mycket värme under tiden man är ute och krypkör.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Jupiter skrivet 30 oktober 2017 kl. 17:06:05
Avgasbandage gör enbart att maskinen kommer gå ännu varmare, om pumpen ger för lågt tryck kan ånglås uppstå, men då ska pumpen ge jäkligt dåligt tryck. Minsta tryckökning av vätska ökar förångningspunkten, även för bensin. Bludder tyder oftast på för mycket bränlse snarare.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 30 oktober 2017 kl. 17:25:06
Avgasbandage gör enbart att maskinen kommer gå ännu varmare, om pumpen ger för lågt tryck kan ånglås uppstå, men då ska pumpen ge jäkligt dåligt tryck. Minsta tryckökning av vätska ökar förångningspunkten, även för bensin. Bludder tyder oftast på för mycket bränlse snarare.

hmm.

Den baktänder snarare, tappar kraft å vill dö.
Så du tror dom kan vara rätt ute med dålig pump ?
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Jupiter skrivet 30 oktober 2017 kl. 18:26:00
”Baktänder”, alltså den slår genom insuget?
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 30 oktober 2017 kl. 19:30:25
”Baktänder”, alltså den slår genom insuget?

Det smäller i avgasröret, och maskinen tappar kraft när man försöker gasa. Samtidigt som "spridarlampan" börjar blinka.
Detta händer bara när den är så pass varm så att fläktarna går, dvs 3-4 "rutor" på tempmätaren.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 31 oktober 2017 kl. 08:20:06
Avgasbandage gör enbart att maskinen kommer gå ännu varmare, om pumpen ger för lågt tryck kan ånglås uppstå, men då ska pumpen ge jäkligt dåligt tryck. Minsta tryckökning av vätska ökar förångningspunkten, även för bensin. Bludder tyder oftast på för mycket bränlse snarare.

Hur kan maskinen gå varmare om man isolerar bort den värmestrålning som kommer från avgassystemet?
På min Can Am smälta plasten på sidan av värmen från avgassystemet, problemet är borta sedan jag isolerade avgassystemet.
Jag har även svårt att se hur själva motorn skulle kunna bli varmare för att man isolerar avgassystemet, värmen har ju redan lämnat motorn när det finns i avgaserna?
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 31 oktober 2017 kl. 12:54:23
Hur kan maskinen gå varmare om man isolerar bort den värmestrålning som kommer från avgassystemet?
På min Can Am smälta plasten på sidan av värmen från avgassystemet, problemet är borta sedan jag isolerade avgassystemet.
Jag har även svårt att se hur själva motorn skulle kunna bli varmare för att man isolerar avgassystemet, värmen har ju redan lämnat motorn när det finns i avgaserna?

Lindade grenrören på min Corvette, minskade tempen en hel del under huven.
Så det borde ju hjälpa även i detta fall..
Ska prova att ta bort plasten på höger sida, samt lägga temporärt värmeskydd mellan avgas å tank/soppaslang. Bara för att se om det blir skillnad i mitt fall. Om det blir det så vet jag ialf vad problemet är.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Jupiter skrivet 31 oktober 2017 kl. 14:32:27
Det finns ingen seriös motorbyggare som lindar avgasrören, på en bil eller mc som ska gå på strippen ja, annars nej. Bandaget isolerar in värmen i avgassystemet vilket bidrar till att strömningsmotståndet ökar och i sin tur motorns fyllandsgrad minskar. Avgaserna är ca 900 grader, de ska kylas så fort det går och just det gör avgasröret/n. Då ökar strömningen/flödet ut när gasen minskar i volym i samband med nedkylningen. Avgasbandage har samma nytta som en Wunderbaum eller Duralube.

No offense, men det gäller att veta vad man gör. Det finns folk som smärglar cylindar och filar på kolvringar etc.etc. De vet i regel inte vad de sysslar med.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: skogsbonne skrivet 31 oktober 2017 kl. 14:58:13
Sätta på bandage dom få centimeterna där tanken är har ingen som helst betydelse mer än att man kan fixa problemet....
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Jupiter skrivet 31 oktober 2017 kl. 15:01:06

Tänk också på att de flesta insprutare har en O2-sond i avgasröret som inte mår bra av för hög temp, ofta det som knäcker dem.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 31 oktober 2017 kl. 17:00:31
Jag har nu köpt 2st värmeisolerings "mattor" som jag ska lägga under tanken och mellan soppaslang och avgas. Sen köra med öppen sida för bästa ventilation.
Detta för att enbart testa OM det är värmen som är mitt problem. Kan ju vara nåt helt annat som får spelet när maskinen blir het. Kanske tempgivare som får spelet, 02 etc. Finns ju en del saker på dessa EFI maskiner.
Kan ju oxså vara så att denna maskin helt enkelt inte funkar bra för mina ändamål?
Men att ploga å köra 30min i skogen borde ju inte vara några problem kan man tycka..

Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 31 oktober 2017 kl. 17:02:50
Vill bara lägga till att jag är väldigt tacksam för all hjälp jag får  ()p
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 31 oktober 2017 kl. 17:42:12
Det finns ingen seriös motorbyggare som lindar avgasrören, på en bil eller mc som ska gå på strippen ja, annars nej. Bandaget isolerar in värmen i avgassystemet vilket bidrar till att strömningsmotståndet ökar och i sin tur motorns fyllandsgrad minskar. Avgaserna är ca 900 grader, de ska kylas så fort det går och just det gör avgasröret/n. Då ökar strömningen/flödet ut när gasen minskar i volym i samband med nedkylningen. Avgasbandage har samma nytta som en Wunderbaum eller Duralube.

No offense, men det gäller att veta vad man gör. Det finns folk som smärglar cylindar och filar på kolvringar etc.etc. De vet i regel inte vad de sysslar med.

Min corvette gick bara på strippen. Racebil med bur.
Kuriosa:
Motorn byggdes å sprutet mappades av mig själv.
Kammen gjordes efter mina egna spec av crane cams.
Hyd rulle.
Birka Motorrenoveringa gjorde balancering/borrning/honing.
Hade även rören keramiskt coatade innan bandage.
Slipa kolvringar är ett måste när man ställer "end cap"  på en jänke v8a ,då cylinderloppen skiljer en smula mellan sig, samt så kan inre diametern skilja mellan tdc bdc .
Honingsprocess påverkar såklart oxså, samt om du ska ha plasma moly / moly eller "vanliga" ringar.
Att jag körde bandage hade å göra med att corvetten har glasfiber huv, ville minska värmen under huven, och det gjorde jag med råge.


Back on topic..

Återkommer med testresultat i morrn..

//Anders


Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Jupiter skrivet 31 oktober 2017 kl. 18:00:52
Låter som vi kommer från samma bransch.  ()p

Som du säger är det väldigt viktigt tex. att slipa ringarna rätt och att övre resp undre kompringar ska olika gap. Finns skräckexempel där folk tar ringar tillhörande en större kolvdiameter och filar upp gapet för att sedan tvinga ner dem i loppet etc.etc. Horrbibelt.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: minigranis skrivet 31 oktober 2017 kl. 18:36:11
Jag satte en sådan här över soppaslangen på min CF 500 (förgasare) efter "ång-problem" och har inte haft problem sedan dess:
http://www.speeding.nu/p/turbo-tillbehor/varmeskydd/varmeskyddsstrumpa/varmeskyddsstrumpa-25mm.html

Passade även på att byta hela soppaslangen till bättre kvalitet samtidigt - visade sig att orginalslangen hade släppt en massa gummibitar invändigt som stoppade upp flödet rejält, fastnade i "pipen" in mot soppafiltret och inte i filtret i sig (som ju är genomskinligt).
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 1 november 2017 kl. 14:38:42
.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 1 november 2017 kl. 14:42:16
Idag har det blivit en del tester, med positiva resultat.

Jag började med att klä in avgassystemet med värmeskydd, mest för att hindra värmestrålningen in mot motorn och all elektronik, samt så satt jag en extra värmematte under hela tanken( syns inte på bilden ), och sen alutejp upp mot tanken :

(https://thumb.ibb.co/g8toTG/20171101_114047.jpg) (https://ibb.co/g8toTG)

Med denna "mod" så blev det mycket bättre. Jag kunde köra längre med maskinen innan jag fick problem, mycket längre.
Om jag innan fick problem på en gång när maskinen hade 3-4 "bars" på tempmätaren och jag krypkörde, så kunde jag nu köra i 5-10 minuter mellan gångerna som maskinen misstände och "efi" lampan blinka till.

Jag rev isär allt igen. Och nu märkte jag att tändspolen sitter jävligt utsatt till, den sitter väldigt nära avgasröret, och jag vet från erfarenhet från bilar att tändspolar sällan gillar värme. Så jag drog fast en värmematta lite slarvigt runt spolen:

(https://thumb.ibb.co/b2GE2b/t_ndspole.jpg) (https://ibb.co/b2GE2b)

Efter detta så hade jag inga problem alls. Maskinen går perfekt även när det blir varm. Jag pinade maskinen med att dra ett släp med ved genom skogen på lågt varv. Förut hade maskinen börjat rycka och EFI lampan hade blinkat hela tiden. Men nu lirade allt.

Jag håller nu på att bygga ett nytt fäste för tändspolen som flyttar den till andra sidan. Jag har för tillfället bara dragit fast den med bunt band, för att prova. Och det funkar perfekt när den sitter där. Även utan värmeskyddet.

(https://thumb.ibb.co/etmvaw/spole.jpg) (https://ibb.co/etmvaw)

Jag är rätt övertygad om att flytten av tändspolen var det som löste problemet. Står i valet å kvalet om jag ska ta bort avgasbandaget, men behålla värmemattan under tanken bara å prova. Men nu är jag så jävla nöjd att det funkar :)

OBS, återförsäljaren hade redan provat byta spolen senast den var inne för mina problem ( på garantin ). Så det är nog inte denna spole som är dålig, utan helt enkelt blir det för varmt, å spolen tappar gnista/effekt antar jag..

//Anders

Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Jupiter skrivet 1 november 2017 kl. 15:59:34
Idag har det blivit en del tester, med positiva resultat.

Jag började med att klä in avgassystemet med värmeskydd, mest för att hindra värmestrålningen in mot motorn och all elektronik, samt så satt jag en extra värmematte under hela tanken( syns inte på bilden ), och sen alutejp upp mot tanken :

(https://thumb.ibb.co/g8toTG/20171101_114047.jpg) (https://ibb.co/g8toTG)

Med denna "mod" så blev det mycket bättre. Jag kunde köra längre med maskinen innan jag fick problem, mycket längre.
Om jag innan fick problem på en gång när maskinen hade 3-4 "bars" på tempmätaren och jag krypkörde, så kunde jag nu köra i 5-10 minuter mellan gångerna som maskinen misstände och "efi" lampan blinka till.

Jag rev isär allt igen. Och nu märkte jag att tändspolen sitter jävligt utsatt till, den sitter väldigt nära avgasröret, och jag vet från erfarenhet från bilar att tändspolar sällan gillar värme. Så jag drog fast en värmematta lite slarvigt runt spolen:

(https://thumb.ibb.co/b2GE2b/t_ndspole.jpg) (https://ibb.co/b2GE2b)

Efter detta så hade jag inga problem alls. Maskinen går perfekt även när det blir varm. Jag pinade maskinen med att dra ett släp med ved genom skogen på lågt varv. Förut hade maskinen börjat rycka och EFI lampan hade blinkat hela tiden. Men nu lirade allt.

Jag håller nu på att bygga ett nytt fäste för tändspolen som flyttar den till andra sidan. Jag har för tillfället bara dragit fast den med bunt band, för att prova. Och det funkar perfekt när den sitter där. Även utan värmeskyddet.

(https://thumb.ibb.co/etmvaw/spole.jpg) (https://ibb.co/etmvaw)

Jag är rätt övertygad om att flytten av tändspolen var det som löste problemet. Står i valet å kvalet om jag ska ta bort avgasbandaget, men behålla värmemattan under tanken bara å prova. Men nu är jag så jävla nöjd att det funkar :)

OBS, återförsäljaren hade redan provat byta spolen senast den var inne för mina problem ( på garantin ). Så det är nog inte denna spole som är dålig, utan helt enkelt blir det för varmt, å spolen tappar gnista/effekt antar jag..

//Anders

Gött det verkar lösa sig, som du säger så vill tändspolen ha kylning. Typiskt på en tändspole som blir överhettad är just att motorn misständer. Går den inte att flytta till ett bättre ställe?
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 1 november 2017 kl. 16:18:37
Ja, jag håller på å bockar lite metall å ska svetsa dit ett nytt fäste på andra sidan ramen. Har redan förlängt kablarna till spolen från boxen så dom inte sitter tajt.
Ska prata med återförsäljaren i morgon innan jag svetsar i ramen dock. Vill inte pajja garantin.
Annars får det bli nån slangklämma bara.
Idiotiskt att ha tändspolen ca 1dm från avgaströret :(

Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Jupiter skrivet 1 november 2017 kl. 17:51:19
På efi motorer är ju tändspolen en del av systemet då boxen styr både insprutning och tändningen. Ofta är spolen tillverkad av samma som efi systemet, dyra med andra ord.  :(
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 2 november 2017 kl. 07:26:30
Bra att det verkar lösa sig, men man kan ju verkligen fundera vad det är för folk på verkstan och hos leverantörens support som inte ringat in detta tidigare, du kan omöjligt vara den enda med problemen.
Dock, det är troligen inte så många som kör i skog och drar tungt med sina maskiner, så det finns säkert många som mest bara kör för nöjes skull som inte har problem.
Det finns ju även en möjlighet att dina avgaser är lite varmare än på de flesta maskinerna så att just din maskin blir lite känsligare för detta.
Kanske skulle du ändå be att få en ny tändspole igen, då denna kan ha fått stryk av värmen?
Importören och tillverkaren borde bli överlyckliga om de tar emot och bryr sig om din feedback.
Du borde nästan få betalt tycker jag.  ()p

Har de inte flyttat på tändspolen vid tillverkningen inom några veckor så blir man lite beklämd, vi får hoppas på framtida positiva rapporter om en flytt.
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Jupiter skrivet 2 november 2017 kl. 08:07:26
Det beror nog på hur ödmjuk tillverkare det handlar om, man har ju hört om dyra maskiner som smälter plasten och där verkar inget hända osv. Men man kan alltid hoppas.  :)
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 2 november 2017 kl. 08:38:05
Ja, det är en skandal i sig, men smälter plasten verkligen fortfarande.
Man hör ju inget om det längre?
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: anders76 skrivet 2 november 2017 kl. 13:51:14
Bra att det verkar lösa sig, men man kan ju verkligen fundera vad det är för folk på verkstan och hos leverantörens support som inte ringat in detta tidigare, du kan omöjligt vara den enda med problemen.
Dock, det är troligen inte så många som kör i skog och drar tungt med sina maskiner, så det finns säkert många som mest bara kör för nöjes skull som inte har problem.
Det finns ju även en möjlighet att dina avgaser är lite varmare än på de flesta maskinerna så att just din maskin blir lite känsligare för detta.
Kanske skulle du ändå be att få en ny tändspole igen, då denna kan ha fått stryk av värmen?
Importören och tillverkaren borde bli överlyckliga om de tar emot och bryr sig om din feedback.
Du borde nästan få betalt tycker jag.  ()p

Har de inte flyttat på tändspolen vid tillverkningen inom några veckor så blir man lite beklämd, vi får hoppas på framtida positiva rapporter om en flytt.

Så länge maskinen är under garanti, så är min erfarenhet att leverantörens support inte vill lägga mantimmar på felsökning, utan bara byter ut alla delar så fort det bara går.
Ska dit nästa vecka och berätta vad jag gjort, så dom förhoppningsvis kan rädda nån annan som har samma frustrerande problem som jag haft.  Sen tänkte jag berätta att om dom framöver behöver hjälp med felsökning samt peka ut designmissar så tar jag bara 1500kr/tim + moms ;)

Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 2 november 2017 kl. 17:31:18
Ja, det är en skandal i sig, men smälter plasten verkligen fortfarande.
Man hör ju inget om det längre?
Många getingfärgade märkesmaskiner som smälter plasten. Skriver inte märket ifall nån blir kränkt  ;)
Titel: SV: 550 esp efi 2015, problem varm
Skrivet av: Caper skrivet 10 november 2017 kl. 13:55:41
Köpte ny CF 450 EFI i våras.
Precis samma problem, gick inte att krypköra i skogen utan att den började misstända, bluddra och tappa orken.
Den var på felsökning, byttes CDI box, byttes bränslepump samt lindades avgasbandage.
Ingenting hjälpte.
Kom till slut ifrån problemet genom att byta till en beg Grizzly.
Nu går det skitbra, inga som helst problem att krypköra.