ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: seiko skrivet 5 oktober 2017 kl. 21:00:42
-
Det började med att jag fick maskinen för felsökning då den gick illa och släckte bakre cylinderns stift.
Bytte stift och det gjorde att den gick mycket bättre men ville inte varva ur.
Fick låna en kompressionsmätare av ägaren och mätte ca 3-3,5 kg/cm2 vilket i mina öron låter jävligt lite.
Ställde ventilerna och maskinen gick mycket bättre och slutade baktända m.m. Men högt ventilslammer.
Ställde ventilerna igen och det blev bättre men inte bra plus att bakre cylindern hade 3 kg/cm2 medans främre hade 6 kg/cm2. Maskinen har 8,8:1 i kompförhållande om jag inte missminner.
Borde ge ca 8 kg/cm2 i en perfekt värld. Men nu läste jag i en onlinemanual 2,56-4,65 kg/cm2 i kompressionstryck på startmotorn. Låter väldigt lite men läste något om dekompressionsfunktion. Gäller det även på elstartade maskiner? Vet någon korrekt kompressionstryck?
Ventilslamret kvarstår. ska prova igen för jag tror jag missförstod manualen på ett ställe. men hur som helst så är det 6 kg/cm2 i båda cylindrarna nu.
-
Har nu justerat ventilerna igen och det var missförstånd från min sida mot manualen. Hade motorn på markeringen fast ett varv fel. Justerade till korrekt spel och den startar utan att man rör gasen som det ska vara och som det inte var innan. Gassvaret är jättebra och den går på bakhjulen men håller man i fullgas så bluddrar den. Går att smyga upp den i fart och då går det bra men så fort man trycker fullt så bluddrar den.
Grejen är att när spelet var "för mycket" så gick den bra och varvade ur. Men den tickade och det var inte konstigt med det ventilspelet.
Kan Dekompressionen vara felaktig? Går det på oljetryck eller hur funkar det?
Upplevde att den gick aningen bättre kall men det kan ju också berott på att den blivit lite ursotad när ventilspelet var för mycket.
En annan teori jag har är den öppna slutdämparen som någon satt dit. Är det så att den går som jag beskrivit om man inte kompenserar med mappning eller effektbox?
-
Är det verkligen efi och inte dubbla fuggar, som behöver styckas om.
-
Det är insprutning. det är jag helt säker på.
Testade att utlösa beltvarningen genom att dra isär kontaktstycket nere på höger sida. Det med bygeln.
Sen resettade jag och provkörde. Den gicksom en dröm till den blev varm. Då gick den sämre och sämre. När jag först fick den så gick den lika illa som när beltlampan lyste. Kan den vara bara lite dålig eller är beltvarningen antingen triggad eller inte?
-
Provkörde idag och det är tydligt att det är när den blivit varm som den går dåligt. Innan går den så bra att jag inte känner något fel. Har iof inte kört en felfri kvf750.
-
När beltlampan/servicelampan det är samma går dom som skit och bara skjuter och smäller, men om den går bra när den är kall låter det som tändningsfel, så sikta på nån av spolarna eller nån box.
-
Problemet löst!
Efter mycket YouTube och engelskspråkiga forum och lite mer provkörning så bestämde jag mig för att beställa sugfiltret i bränsletanken.
Det verkar inte finnas någon bytesintervall för det och verkstaden jag beställde av verkade lite frågande till vad jag ville ha.
Är lite meck att byta men inte svårt.
Nu går den kalas. Jämt och fint. Mycket bättre acceleration än tidigare och inte en tillstymmelse till avgassmällar vid motorbroms.
Filtret kostar ca200kr hos handlare i Sverige men finns att beställa i multi pack via utländska företag. Så igensatt detta var så skulle jag byta det minst på 100timmar.
-
Filtret sitter inne i tankarmaturen väl? Va det bökigt att plocka isär?
-
Filtret sitter inne i tankarmaturen väl? Va det bökigt att plocka isär?
Nej inte så värst. Ta bort pakethållaren . Vik undan plasten under sadeln.
Lite mickligt att pilla isär armaturen. Ibland ville jag ha en hand extra.