ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: Abiz skrivet 30 augusti 2017 kl. 21:42:35
-
Hej. När jag va ute häromdagen så stannade jag på macken för att ändra däcktrycket. När jag sedan skulle därifrån så var atvn stendöd. Frugan fick komma med startkablar. Det räckte att vi hade på kablarna i en sekund så kunde jag starta atvn och köra hela vägen hem, vilket är några km.
Dagen efter så dog den när jag stannade för att lägga i backen. Även då va den stendöd så frugan fick komma igen, även denna gången så behövdes inte batteriet laddas nämnvärt för att den skulle starta. Detta var bara några hundra meter hemifrån.
Så nu har jag lånat en multimeter och mätt. Resultatet kan ni se här nedan:
https://youtu.be/zHilJ-f6eWo
Jag tycker att den laddar bra när den är igång. Men som ni ser så dippar den ner på 12V imellanåt, det är när jag slår på lamporna.
Batteriet som sitter i är ett GEL batteri ifrån biltema. Atvn hade stått länge när jag köpte den fast batteriet var inköpt tidigt i år.
Kan det vara batteriet som spökar eller har jag något problem med laddningen tror ni?
Tack på förhand.
-
Byt batteri den laddar normalt men batteriet tar ej emot laddström.
-
Byt batteri den laddar normalt men batteriet tar ej emot laddström.
Härligt att höra :) Det ska väl helst vara syra batterier i dessa maskiner va?
Funderar på ett sådant här batteri:
https://www.atvhuset.se/atv-reservdelar/batteri/motobatt-mbtx20u.html
De ska tydligen vara mycket prisvärda. Eller vad tror du?
Och för sökfunktionens skull så ska jag tillägga att detta handlar om en TGB target 525. Ifall någon söker i framtiden :)
-
Låter vettigt. ()p
-
Nu laddas ju inte batteriet nämnvärt när du sätter på startkablar i nån minut....har du testat att ladda det över natten?
-
Nu laddas ju inte batteriet nämnvärt när du sätter på startkablar i nån minut....har du testat att ladda det över natten?
Ja om jag laddar batteriet "manuellt" med en laddare så går den längre sen.
-
Spänningen bör nå upp till ca 14.2-14.6 efter en stunds körning.
Gör den inte det laddar den inte som den ska eller så har du för mycket belastning påkopplad.
-
Har nu startat upp den säkert 10 gånger sedan den bara dog sist. Har inte varit några problem alls. Men då har jag inte tänt lamporna.
En sak som slog mig idag är att "batterivarnings"lampan aldrig tändes :S
-
Prova gör rent anslutningarna till batteriet och se till att dom är åtdragna riktigt.
-
Fått fason på det?
Annars, funkar bromsljus på båda handtagen och pedalen till 100%?
iom att man måste aktivera bromsljuset för att kunna starta eller växla och din har bråkat vid just de tillfällena, jag har nog bytt samtliga vid det här laget. och har den en gång dött måste tändningen startas om, annars går den inte.
-
Fått fason på det?
Annars, funkar bromsljus på båda handtagen och pedalen till 100%?
iom att man måste aktivera bromsljuset för att kunna starta eller växla och din har bråkat vid just de tillfällena, jag har nog bytt samtliga vid det här laget. och har den en gång dött måste tändningen startas om, annars går den inte.
Att tändningen måste startas om visste jag inte så tack för tipset.
Men nu har det inte strulat sedan jag startade tråden. Har förövrigt bytt ut alla H3 lampor till Led, så nu drar strålkastarna under 40w istället för 220w :)
Linserna på strålkastarna gillade förövrigt inte led. Det blev ingen bra ljusbild. Men det blev snyggt och idag köpte jag en ledson 18w ramp som kompensation, den lyser riktigt bra :)