ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: Abiz skrivet 13 augusti 2017 kl. 13:25:23
-
Tja. Då det sitter terrängdäck på min target men vi kommer köra mycket på asfalt och grusväg så är vi inne på att köpa vägdäck till den. Men det är ju en hel djungel med däck till atv.
Jag är lite nyfiken på hur det funkar om man går upp i storlek på däcken på en atv. Hur mår fyrhjulsdriften av det och behöver man ändra något annat då? Det var nämnligen någon på forumet som skrev om att man kunde behöva ändra i variatorn.
Jag vill gärna slippa att ändra något förutom däcken/fälgarna.
Det verkar inte gå att hitta jämnlika vägdäck som passar på våra befintliga 10" fälgar och även behåller diametern.
-
Så länge du har samma rullomkrets (diameter) på däcken du byter till påverkas inte fyrhjulsdriften.
Är de avsevärt större än original kan modifiering av variator behövas, men en tum eller så är inga problem.
Kör ni sedan mest väg så spelar det än mindre roll.
Däck till 10-fälgar finns, det är ju en vanlig quadstorlek och till dessa finns massor av vägdäck att välja.
Försök välja ett märkesdäck, så minskar du risken för obalans mm.
Maxxis, Dunlop, Duro, Goldspeed mfl kan anses som märkesdäck.
-
Är det verkligen 10" fälgar? Trodde dom flesta hade 12" original.
Sen är det väl bighorn däck på din maskin va?
Det är rätt slitstarka och populära allrounddäck.
Så om ni inte ska nöta jättemycket asfalt tycker jag du ska testa lite med bighornen först.
Charmen med hjuling tycker jag är mångsidigheten, med vägdäck blir du ju genast tamare utanför vägen.
Sen är det ju kanske en vettig sak att köpa kompletta hjul, så det blir lättare att skifta mellan olika däcktyper.
Jag skaffade bultomvandlingsspacers, så nu har jag 15" fälgar med bildäck och vanlig 4x100 bultcirkel.
Dock blir den inte så rolig att köra på dålig asfaltsväg, kastar lite i guppen. Snällare där med mina bighorn.
Men fin asfalt är rätt nice att glida på.
-
Kan inte hitta några som passar på 10" men ändå är 22-23" i diameter. :/
Bighorn har jag ingen aning om vad det är men däcken är av märke maxxis razr2 både fram och bak. De ser ut såhär:
https://imgur.com/gallery/7KvjO
Jag tycker den blir obehagligt svajig runt 70 på asfalt. Men jag kanske helt enkelt har för mycket luft i dom. Kanske ska kolla det, antar att dom ska ligga runt 0.5 bar.
Edit: det lutar åt att det blir ett komplett paket med fälgar och hjul så man bara kan skifta ja :)
-
Frugan har precis varit på macken och kollat däcktrycket.
Det var 2 bar i alla förutom vänster bak som hade 0.5. nu har alla 1 bar och det va stor skillnad sa hon. Jag får testa imorgon men har man tur så kanske man inte känner så stort behov av nya däck :)
-
Jag som är vimsig och blandar ihop din target med vanliga tgb blade.
Dom maskinerna har maxxis bighorn däck original har jag för mig.
Vet inget om dina sulor, men mindre luft gör säkert gott.
Går ju säkert att hitta mer info om dina däck vilket tryck dom rekommenderar. Men gissar runt 0.5-0.7, står kanske på däcken tom.
Eller sök på forumet och se vad dom kör med.
Din maskin är väl lite tyngre än en vanlig quad som kanske dom där däcken oftast sitter på.
-
Åker man mycket väg kan Razr bli rätt ljudliga men på tex grus är de underbara!
Vill man köpa asfaltsdäck finns det som sagt, kanske inte i 23 runtom men 22 är vanligt.
255/60-10 heter de då bak och är 22x10-10 och 175/55-10 fram och är då 22x7-10
Men dessa är klart halare på grus än de du har nu.
Söndagskör du funkar det, men buskör du på grusvägarna så får du sänka farten betydligt...
Bla Goldspeed har däck i mjukare gummi, dessa greppar fortfarande fint på grus... men är mjuka som tuggummi och slits därefter på asfalt...
Byter du fälgar till 12 eller 14" ökar utbudet extremt, särskilt till 14... då du ju främst där kan ha bildäck.
-
Åker man mycket väg kan Razr bli rätt ljudliga men på tex grus är de underbara!
Vill man köpa asfaltsdäck finns det som sagt, kanske inte i 23 runtom men 22 är vanligt.
255/60-10 heter de då bak och är 22x10-10 och 175/55-10 fram och är då 22x7-10
Men dessa är klart halare på grus än de du har nu.
Söndagskör du funkar det, men buskör du på grusvägarna så får du sänka farten betydligt...
Bla Goldspeed har däck i mjukare gummi, dessa greppar fortfarande fint på grus... men är mjuka som tuggummi och slits därefter på asfalt...
Byter du fälgar till 12 eller 14" ökar utbudet extremt, särskilt till 14... då du ju främst där kan ha bildäck.
Nu fick jag lite mer kött på benen i min jakt på däck :)
Förövrigt blev det stor skillnad att ha 1 bar i de befintliga däcken. Inga större problem att ligga i 100 km/h.
-
Razr2 är rätt mycket grövre än de vanliga, både rent mönstermässigt men även annars... typ hårdare gummi, hårdare stomme osv...
Du avgör ju själv vilka gummin du vill ha, personligen hade jag inte lagt på asfaltshjul, men det beror ju på om du skall i salladen eller ej.
22" bak och 23" fram hade jag som uppsättning på en quad (faktiskt just Razr2) och det greppade fint!
Jag undvek dock asfalt.
Ett bra mellanting brukar Kendas Roadgo vara, men dessa finns nog inte i dina dimensioner... men kolla du!
Då blir framhjulen med rundad profil och det brukar vara tacksamt på fyrhjulingar som rullar asfalt (mindre spårkänsligt).
Eller som sagt, byt fälgar... och köp Maxxis Bighorn eller ännu hellre deras Ceros.
Då funkar det i skogen, på grusväg och i snön, vilket det knappast gör med de rena asfaltshjulen.
Ceros finns för övrigt som 23:or...
Jag körde med Ceros 26:or en sommar, funkar fint att marscha i 120 om man nu vill det.
-
Razr2 är rätt mycket grövre än de vanliga, både rent mönstermässigt men även annars... typ hårdare gummi, hårdare stomme osv...
Du avgör ju själv vilka gummin du vill ha, personligen hade jag inte lagt på asfaltshjul, men det beror ju på om du skall i salladen eller ej.
22" bak och 23" fram hade jag som uppsättning på en quad (faktiskt just Razr2) och det greppade fint!
Jag undvek dock asfalt.
Ett bra mellanting brukar Kendas Roadgo vara, men dessa finns nog inte i dina dimensioner... men kolla du!
Då blir framhjulen med rundad profil och det brukar vara tacksamt på fyrhjulingar som rullar asfalt (mindre spårkänsligt).
Eller som sagt, byt fälgar... och köp Maxxis Bighorn eller ännu hellre deras Ceros.
Då funkar det i skogen, på grusväg och i snön, vilket det knappast gör med de rena asfaltshjulen.
Ceros finns för övrigt som 23:or...
Jag körde med Ceros 26:or en sommar, funkar fint att marscha i 120 om man nu vill det.
Som jag skrev ovan så var det tydligen 2 bar i alla däcken förutom i ett som det var 0.5 bar i. Nu är det 0.8 bar fram och 1 bar bak och den är mycket bättre, inga större problem att ligga i 100 km/h nu. Så jag tror nog fasiken att jag behåller dessa däck ett tag och känner efter lite till. De ska ju egentligen ha 0.5 bar både fram och bak enligt tillverkaren, men jag tar det i små steg neråt och känner efter vad som passar oss bäst :)
Som många har påpekat så blir det ju inte en lika allsidig atv med vägdäck.
-
Lufttrycket beror mer på körstil, maskinvikt mm än av vad tillverkarna säger.
Man bör dock alltid eftersträva att ha samma tryck per axel.
Ju lägre tryck, desto bättre grepp!
Men också svampigare gång...
...och tvärtom...