ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: bufas skrivet 3 augusti 2017 kl. 00:10:23
-
Jeg skal have nye dæk og fælge på min outlander 1000xtp.
Jeg har kigget på maxxis ceros 26x9-14 foran, 26x11-14 bag på, eller 27x11-15 foran og bag på.
Vil det være nogen fordel med 27" dæk ?
Vil atven køre med mindre rpm hvis dækket er 27" i stedet for 26" ?
-
Den varvar lite mindre vid samma hastighet med större däck, men inget jättekliv. Fördelen är ju ungefär tretton millimeter högre markfrigång för varje tum större däck. Man får se upp däremot, för det kan skilja mycket i riktig storlek mellan olika däcksmodeller även om de är märkta med samma storlek. 15 tums fälgar görs det betydligt färre däckmodeller till, så mer att välja på med 14". Nackdelen med större fälgar är att det blir mindre däcksidor som skyddar fälgen och förmodligen är däcken styvare eftersom de har lägre profil.
-
Tak for svaret.
Så bliver det 14"
Er der nogle fordele eller ulemper ved at sætte 26x11-14 på foran også, på 8x14 moose fælge ?
-
Så länge däcken och fälgarna ryms och inte tar i några upphängningskomponenter borde det funka bra med 11" fram, det som kan hända är att maskinen blir lite mer tungstyrd och jag har hört talas om problem med överhettade servon på Can-Am. Jag har aldrig ägt någon Can-Am själv, så det måste du nästan fråga om i den delen av forumet.
-
Hjulene skal ikke bruges til terræn, men på asfalt, så jeg tror ikke servoer bliver varm.
Det er rigtigt at det er et problem med at servoen bliver varm når der køres i terræn.