ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Mockis skrivet 26 juli 2017 kl. 17:36:13
-
Hallå vänner, var ute i skogen idag när Dinlin började bråka med mig. Körde från huset, ca 2 min på vanlig grusväg, ut på stora vägen körde 1km i 100km/h, ut på grusväg 2 km i 70km/h, stannade vid en bom i skogen, sen dog den på tomgång. Blev sen väldigt svår att starta, och när den väl startade kunde man inte ge mer än 40% gas. Gasade man mer så "ströps" den. Började kolla efter bränsleslangar som kommit i kläm, men hittade inget märkligt. Dinlin är av 2014 pers modell och har gått 100mil. Luftfiltert ser ut som nytt.
Innan jag börjar ta isönder den helt tänkte jag höra med er vad ni hade satsat era pengar på att det kan vara för fel?
Tack på förhand /
-
Kolla luftningen till tanken så det inte blir vakuum. Pröva utan tanklock när den jävlas nästa gång
-
Det var faktiskt det första jag prova. Har nämligen varit med om det på andra fordon. Tack ändå
-
Låter som insugsgummit lossnat.
-
Tändspolar som är kass brukar visa sig när de blivit varma, får de kallna så funkar de igen etc. Kolla den.
-
Tack herrar, ska undersöka. Hur mäter man tändspolen?
-
Insuget ser ut som nytt. Kollade över slangarna samt sprutade wd40 i anslutningarna för att se om varvtalet ökade. Ingen reaktion. Allt ser så bra/rent/nytt ut kring slangar osv, så tror knappt det är de. Hur kan man testa tändspolen? Och ter sig verkligen en dålig tändspole, som att hojjen "stryps" när man ger gas?
-
Får den luft som den ska.
-
Tändspole är mer on/off, kolla luftmassesensorn, ger den fel signal så kan man få att motorn stryps vid gaspådrag.