ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Bullingen skrivet 18 juli 2017 kl. 21:26:53
-
Hur gör ni med värmen i era atv? När man jobbar med något, drar slåmaskin osv, så tycker jag värmeutvecklingen är besvärande. Det känns som det är "ohälsosamt" varmt! Att det bränner på benen är en sak. Men hur riskfyllt är det för motorn?
-
Ofta beror värmeproblem på att nyare maskiner är väldigt snålställda på bränslesidan och det beror på utsläppskrav. När motorn får mager blandning blir avgaserna väldigt heta, värmer upp avgassystemet som i sin tur värmer upp dig, plasten och allt annat som är nog nära. På vissa maskiner har jag hört talas om bränd plast vid avgassystem med helt original maskin.
Nu framgår det inte vad du har för maskin, men har du förgasare kan du försöka bestycka upp bränsleblandningen, men med insprutning måste du ha nå'n typ av extra bränslestyrenhet (power commander osv) för att ge maskinen mer bränsle. Nyare maskiner har även ofta katalysatorer i avgassystemen, dessa blir väldigt varma och det bästa är att ta bort dem. Vissa sitter i ljuddämparen så då kan man byta till ett eftermarknads-system.
-
Jag har en arctic cat 650 h1 från 06 så jag vet inte om den tillhör "nyare maskiner"? 😉 Förgasare iaf. Värst är ju problemen i låg fart, helt naturligt eftersom ingen fartvind finns. Gör det då så stor skillnad att byta huvudmunstyce?
-
Huvudmunstycket gör nog ingen skillnad, det du kan prova är väl i så fall tomgångsmunstycke eller blandskruv och eventuellt att höja nålen lite. Jag har ingen koll på just din maskin, men det finns säkert att läsa nå'nstans på nätet om vad det är för förgasare och hur man bestyckar om den.
Maskinerna blir varma, det är svårt att komma ifrån när man arbetar med dem i låg fart. Så länge kylaren är fräsch och inte igensmetad med diverse, vattenpumpen är hel, fläkten startar när den ska och du har nog med kylvätska så har du gjort det du kan. Maskinerna är ju konstruerade för att ha nog med kylning och kylningen värmer upp dig som sitter på =)
2006 vet jag inte hur hårda avgaskraven var, men den kan mycket väl vara snålställd så pass att avgassystemet bidrar med onödig värme.
-
Om man flyttar upp kylaren så går dom mycket svalare, det är nog enklaste å billigaste sättet att få dom å gå svalare.
Att linda in avgassystemet i avgasbandage hjälper mycket
Du har en kawamotor å bakre cylinder brukar rasa på dom å värmen är en stor bov, därför ska man bestycka så bakre cylinder får lite mer bränsle för kylning
-
Han har bara en cylinder,det är 650 V2 som har kawasaki twin motor....
Jag rekommenderar att du sätter på en dial-a-jet eller intel-a-jet på din maskin för att ge den mer bränsle i mellan registret.Dom är ju även ställbara så du kan prova dig fram.
Annars är det avgasbandage som gäller om du ska få bort lite värme från avgasröret