ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Hobbyapan skrivet 13 juli 2017 kl. 23:01:37
-
Hej
Håller på att bli tokig då jag inte kan hitta felet.
Modell: Hyosung TE 450 rapier - 07
Enkelt sagt, motorn gick toppen tills gummit mellan förgasare och topp gick sönder då dog den. Gick att starta med dog igen efter någon sekund, så gick det att hålla på.
Lagade felet med gummit men dör fortfarande.
Låter man den stå någon timme kan man starta och ha den vid liv i ca 15sek, sedan dör den och man kan få den att hosta till några gånger sedan stendöd.
Jag har kollat; ventil spel, kamaxlarna står rätt, komp, den suger när man håller hand vid insug på toppen, den tänder vid rätt läge, ohm mätt spole tändkabel och hatt, bytt stift & kabel.
Jag har provat olika batterier men ingen skillnad.
Jag har kollat tanken och tagit bort filtret i tanken, kollat ledningar och provat hela bränslepump och filter men ingen skillnad (ej mätt upp vad det flödar från pump vid körning av startmotor)
Jag har kopplat tank till fögge samt så har jag testat med en helt annan tank och försökt men ingen skillnad.
Tagit isär förgasaren och inte kunnat se något fel eller hittat något fel eller stop.
Slangen i botten rinner det ur fram tills man tar bort tillflödet eller drar slangen över förgasaren.
Någon som vet vad jag inte ser? Jag skulle gissa på förgasaren men vad? Är inte jätte duktig på dessa vakuum förgasare men inte svår att lära heller.
Varför startar den och låter hur bra som helt går att varva till i ca 15sek sedan dö av typ soppa torsk och inte lägre vilja starta utan man kan få den att hosta till eller nästan starta men inget mer. Men om man vänta ett tag och sedan försöker så är det samma sak igen.
Tack på förhand
// Apan
Fel troligen hittat, förklaring sida 2
-
Det kan va cdi boxen. Testa med en annan.
-
Förgasarens trottel-membran kan det ha gått hål i, då lyfter inte trotteln vid gaspådrag.
-
Det kan va cdi boxen. Testa med en annan.
Kan ta och testa byta till en ny, dock har jag själv tyckt att det borde inte vara den då den startar och går att varva men dör och sedan går det att hosta några gånger om man inte väntar för då går det att starta och varva till
Men jag gör ett försök och återkommer om det fungerade eller inte
Förgasarens trottel-membran kan det ha gått hål i, då lyfter inte trotteln vid gaspådrag.
Har ingen superkunskap i detta men trotteln går upp när man blåser i ena hålet där det är markerat som air på skisser (nästan längst upp på förgasaren)
Dock är den slangen bara kopplad till förgasaren och sedan rakt ut i luften, kan inte hitta någonstans den ska sitta.
Ger ingen skillnad om jag blåser i den samtidigt som jag försöker starta.
-
Trotteln ska lyfta av undertryck, att den går upp med hjälp av tryckluft säger inte mycket om funktionen under drift.
-
Trotteln ska lyfta av undertryck, att den går upp med hjälp av tryckluft säger inte mycket om funktionen under drift.
Har nu både blåst och sugit i slangen och hör hur trottel med nål åker upp och ner.
Testat att göra samma sak när man startar men ingen skillnada.
Den är exakt lika, startar till om man låter stå men dör igen efter några sekunder.
Provat bytt till ny cdi box och ingen skillnad.
Är tacksamma att ni iallafall kommer med tips och idéer, för jag håller på att bli tokig
-
Har du luftburken på och rent filter?
-
Har du luftburken på och rent filter?
Ja jag har burk och luftfilter, filtret ser ok ut, går att andas genom.
Hittade hål i trotteln, ser inte ut som en skada så frågan är ska det vara två små hål i botten bredvid nålen och ett större i toppen/sidan
-
Hur ser gnistan ut då när den inte startar mera?
-
Hur ser gnistan ut då när den inte startar mera?
Gnistan ser ok ut, stark och fin, tagit ut stift just när den dör och det finns fin gnista, samma om man bara drar ut hatten och i med annat stift så är det gnista.
Hur känsligt är dessa motorer om insugsgummit inte skulle täta till 100%?
Mitt är lagat men kan inte se några hål eller ens när man kör med startgas få fram några tecken på att det skulle vara hål.
Men lyssnar man så låter det poffande/typ som något läcker när man kör startmotor.
Är 12bar ok komp eller kan jag ha något fel där?
-
Startar den på startgas efter den stannat?
-
Startar den på startgas efter den stannat?
Nej skulle jag rent sägs, jag kör startgas in genom hålet för egr slangen ner i luftburken/förgasaren och den ger inget tecken på liv då heller mer än hostande
-
Är du säker på att gasen faktiskt kommer in i motorn då? Den borde ju gå på gasen om det är som du beskriver att kompression finns, kammarna står rätt, tänder vid rätt tillfälle och gnistan är blå och kraftig.
Du kan ju också ta bort stiftet och hälla i en liten skvätt bensin i hålet och se om den tänder till på det.
-
Är du säker på att gasen faktiskt kommer in i motorn då? Den borde ju gå på gasen om det är som du beskriver att kompression finns, kammarna står rätt, tänder vid rätt tillfälle och gnistan är blå och kraftig.
Du kan ju också ta bort stiftet och hälla i en liten skvätt bensin i hålet och se om den tänder till på det.
Provat att köra den på gas och den tänder till går att varv och sedan dör den, inte mer än så utan beter sig exakt lika, man hör att den tänder gasen men den vill inte gå. Kör man länge blir till och med avgasröret varmt.
Provade startgas och brakeclean.
Trycker man in tillräckligt så kan man tillslut få den att dö helt men då är stiftet dyngsur när man tar upp det, och då vill den inte ens tända längre.
Tagit och beställt nytt insugsgummi för att verkligen säkra att det inte spökar.
Nästa steg blir väl att åka med den till verkstad och hoppas dom kan lösa skiten för jag blir tokig av att inte kunna hitta felet.
Tack ska ni ha iallafall som orkar med att komma med idéer och tips
Sorry för dubbla inlägg men provat lite nu och låter er andra duktigare tänka.
Nytt insugsgummi, nytt stift (igen)
Samma fel, exakt lika som tidigare
Tar man dock och kör tryckluft i slangen som ska gå till egr-ventilen så går det att hålla motorn levande en längre stund på lite högre varv än tomgång, går att försiktigt gasa men drar man för snabbt eller mycket där den, samma om man trycker på för mycket luft.
Min egr är helt och hållet bortplockad, kan det vara därför den bråkar?
-
Efter mer svordomar och mindre hår blev det lämna skiten några dagar, väl åter igen så testa jag att starta och den gick ok, kunde stå på tomgång och gå.
Provkörde och fel åter.
Av med luftfilter och den gick en stund, på med det och den gick en stund.
Men aldrig riktigt rent eller att det gick att varva ur när man försökte köra men på tomgång gick det.
En som stod bredvid märkte att det knappt kom avgaser ur ljuddämpare och jag tog av den, det kom iallafall ur röret.
Isärtagning av dämpare och det visar sig att det blivit stopp i denna ljuddämpare och troligen där felet legat. Efter att rengjort ljuddämparen så går den utmärkt, inte minsta konstig.
Hoppas fler kan ta nytta av tråden iallafall om man har konstigt fel.