ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: processengine skrivet 30 juni 2017 kl. 02:15:51
-
Hej! Ny på forumet, hoppas att någon har åtminstone svar på någon fråga :help:
Jag har en -05 Kodiak 450 med låga mil. Tyvärr har en reparation av tidigare ägare gjort sig påmind, det blåste toppackningen :(
Toppen är skev plus att cylinderns ovansida inte är helt plan heller. Dessutom ser loppet inte så muntert ut. Spontana tanken var att låta plana toppen men ventilernas ytterkanter sitter nästan direktvid övergången mellan förbränningsrum och toppens plan. Det ser ut som att det inte går att hyvla av särskilt mycket innan det går mot ventilsätet, och om man planar både topp och cylinder så drar det nog ihop till en millimeter totalt. Frågan är om det höjer kompen för mycket eller om ventilerna kanske tar i?
Ny topp, kolv och cylinder kostar som 3/4 av värdet på hjulingen.
Jag har kollat med alla svenska skrotar jag hittat men kammat noll. Finns någon här som råkar ruva på eller känna till en topp, cylinder eller någorlunda komplett 450-motor? Eller någon skrot inom EU som kör ATV-delar?
På Ebay-USA finns en del begagnat men då tillkommer frakt, tull o svensk moms. På den billigaste toppen saknas kammen och vipporna men dessa är i bra skick i min motor. Är det meckigt att få till ventilspel mm så att det bär sig att lägga på 1000-1500 för en komplett?
Är det någon som känner till ifall motorerna har skillnader mellan årsmodellerna eller om man kan förutsätta att alla Kodiak 450 från 2000-talet är lika vad gäller topp/kolv/cylinder?
Därutöver verkar det finnas lösa foder för 7-800 (plus frakt, tull o moms...) och det är såklart ett prisvärt alternativ. Hur pass avancerad verkstadsutrustning krävs för att byta fodret, verkstadspress?
-
Låter tråkigt.
Säkert vattendränkt i smutsvatten....
ang skevheten:
Vet du toleranserna?
Känns lite som om toleranserna borde vara tämligen "stora", då toppen sannolikt flexar bra.
Ta en Volvo med 5cyl alu-motor tex.
Den har större tolerans på skevheten, än man någonsin kan plana.
Toppen planas löstagen, när den egentligen är plan inspänd och åtdragen, dvs flexar efter blocket.
Men många tattare planar sina 850's bla ändå i ren okunskap.
Kan gp bra, kan ge konstiga fenomen som ojämn komp, mm.
Kanske lika med ATV'ers topplock också, men inte nödvändigtvis.
Det jag menar är:
Ta 100% reda på skevhets toleransen, innan du dömer ut toppen och cylindern.
Kanske bara behöver borras i loppet (eller bytas foder) med lite tur... = dyrt men billigare.
Ev spricka är ju kass, och är en annan sak...
-
Att kolla toleransen är i sig ett bra förslag. Det är bara det att förre ägaren köpte den som ett repobjekt, den hade körts med för lite glykol. Han använde den en period innan jag köpte den. Den funkade fint det lilla jag körde under ett par år men sen blåste den packningen. Denna byttes av en lokal mek/ god vän. Det höll över sommaren innan den blåste för andra gången i min ägo. Kontentan är att det nog är i skevaste laget.