ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: skalleper skrivet 23 november 2006 kl. 23:24:53
-
Har ett helsystem av kryger "vet ej hur det stavas" öppet filter och
kör med 30 lågfart 160 högfart munstycken och utan lock till luftburken.
Men jag tycker det att konstigt att hela kröken glöder runt hela cylindern bara efter ca 5min, Är detta normalt ?? Vet att jag har bestyckat upp den lite för mycket men kan det vara därför? När jag köpte den så märkte jag inte att den blev röd. men då gick den med orginal bestyckningen+ helsystem och luftfilter +locket till luftburken kvar
Den gick inte på låg gas , den bara bölade och gick som en kratta..
Ska bestycka om den i helgen till 37,5 lågfart och 150 hög
Någon som vet lite mer kanske kan ge mig några tipps.
Tacksam för alla tipps!!
-
Har ett helsystem av kryger "vet ej hur det stavas" öppet filter och
kör med 30 lågfart 160 högfart munstycken och utan lock till luftburken.
Men jag tycker det att konstigt att hela kröken glöder runt hela cylindern bara efter ca 5min, Är detta normalt ?? Vet att jag har bestyckat upp den lite för mycket men kan det vara därför? När jag köpte den så märkte jag inte att den blev röd. men då gick den med orginal bestyckningen+ helsystem och luftfilter +locket till luftburken kvar
Den gick inte på låg gas , den bara bölade och gick som en kratta..
Ska bestycka om den i helgen till 37,5 lågfart och 150 hög
Någon som vet lite mer kanske kan ge mig några tipps.
Tacksam för alla tipps!!
Prova 150 samt 27,5 hjälper inte det köp ett fatboy4
-
Har ett helsystem av kryger "vet ej hur det stavas" öppet filter och
kör med 30 lågfart 160 högfart munstycken och utan lock till luftburken.
Men jag tycker det att konstigt att hela kröken glöder runt hela cylindern bara efter ca 5min, Är detta normalt ?? Vet att jag har bestyckat upp den lite för mycket men kan det vara därför? När jag köpte den så märkte jag inte att den blev röd. men då gick den med orginal bestyckningen+ helsystem och luftfilter +locket till luftburken kvar
Den gick inte på låg gas , den bara bölade och gick som en kratta..
Ska bestycka om den i helgen till 37,5 lågfart och 150 hög
Någon som vet lite mer kanske kan ge mig några tipps.
Tacksam för alla tipps!!
Mitt glöder d med å jag har org system :)
-
När systemet glöder brukar det vara att det går för snålt lågvarv, byt lågfartsmunstycket i första hand. Jag har en Raptor 700a där samma problem är vanligt och då får man (om man har en eftermarknadsbox) öka på lite mera soppa på tomgången så slutar detta.
-
kolla om du har fått nått skit i knasaren...nålen osv..den går för snålt...ev bestycka upp till 170-175 main.... 8)
-
glöden bero på för höga avgastemeraturer o det är skadligt, inte bara för avgasröret utan att motorn är för varm
sätt ditt ett 27.5 lågfart o ett 165 mikuni eller 175 dynojet
tog du bort snorkeln till luftfilter boxen ? då kan du testa att strypa ner luftinsuget lite, dvs kanske borra ett antalhål i locket
hitta rätt munstycke är skit svårt faktiskt
-
Rille skrev
Prova 150 samt 27,5 hjälper inte det köp ett fatboy4
Nu tar det väl hus i helvete...men jag kan inte låta bli att kommentera...
Tycker du att han ska bestycka ner när den redan går för snålt 8O 8O så att det glöder ännu mer :?: :?:
Och HUR skulle ett fatboy avhjälpa att den går för snålt :?: :?:
ÅF.....hmmmmmm
Och till skalleper....kolla så att du inte har fått skit i lågfartsmunstycket...du ska absolut INTE bestycka ner....den går för snålt.... lycka till :D :D
-
Som jag skrev tidigare så bestyckade jag upp den till 30 låg och 160 hög.
Den blev betydligt bättre. Men dengår inte rent på höga, blir bara sämre när den är varm, Håller jag ett lågt varv med hög växel när jag kör typ 50 på 5:An så börjar den att bluddra efter ett tag. Detta borde bero på att den får för mycket soppa på låga varv, sen att den bludrar på höga ibland kan bero på att den redan är fet när den varvar upp. Detta har jag fått veta av han på Minhoj som säljer ltz 400 . Men om jag har för stora munstycken i förgasaren kan då den inte kasta ut en massa soppa i kröken som ej har antänds , som då i kröken börgar brinna???? Killen på Minhoj tyckte att jag skulle prova 27,5 i låg och 150 hög det borde räcka enligt han. Dom flesta kör ju på 37,5 och 130 , med orginalsystem . ska helsystem samt luftfilter göra attden ska behöva så mycket mer soppa?????? jag tycker att det låter konstigt att den skulle få för mycket eftersom avgastempen värkar ju vara ganska hög??????? ni som vet ge mig tipps !!!!!!
-
Rille skrevProva 150 samt 27,5 hjälper inte det köp ett fatboy4
Nu tar det väl hus i helvete...men jag kan inte låta bli att kommentera...
Tycker du att han ska bestycka ner när den redan går för snålt 8O 8O så att det glöder ännu mer :?: :?:
Och HUR skulle ett fatboy avhjälpa att den går för snålt :?: :?:
ÅF.....hmmmmmm
Och till skalleper....kolla så att du inte har fått skit i lågfartsmunstycket...du ska absolut INTE bestycka ner....den går för snålt.... lycka till :D :D
Vem säger att den går för snålt, inte jag iallafall!
Orginal 22,5 samt 130..Vi har bestyckat ett antal Ltz, vi vet.
Den bestyckningen vi angav räcker gott och väl.
Matrialval i avgassystem spelar en väldigt stor roll.
-
vi få prova oss fram imorgon :wink:
-
jag kör med uppborrad orig avgassystem o ett öppet luft filter lock o kör just nu med 27.5 lågfart och ett 160 mikuni
körde även med 160 dynojet o det goick bäst så
mitt förslag är ett mellan ting alltså 27.5 låg o 160 mikuni borde funka kalas
finns de som kör 175 dynojet med sport system på LTZ o det funkar bra
kolla även att det inte fastnat nåt i förgasaren, smuts eller så
lycka till
-
Vad jag har lärt mig av bensinmotorer är:
Att om Avgaserna är för heta.
Är det för snål blandning.
Lite mer soppa bör få ner temperaturen.
Sen om du säger att det går illa på fetare blandning, vet jag inte vad man ska göra åt.
Annars fränt med glöd :twisted:
(Till skillnad från diesel. Där är det tvärtemot. Men det är det inte om här.)
-
Vem säger att den går för snålt, inte jag iallafall!
Orginal 22,5 samt 130..Vi har bestyckat ett antal Ltz, vi vet.
Så bra att ni vet!!!! 8O 8O
Om du kan lite om motorer så vet du att grenröret inte blir rött om den går för fett...
[/quote]
-
"Behåll glöden"...
Nä men asså, lite glöd e väl inga problem?
Mitt rostfria glöder.
Det glöder på min bil oxå, ja menar, det blir ju VARMT, inget o oroa sig för så länge den går som den ska.
Kolla tändstiftet, om den går snålt så är det ju vitt, annars brunt om den e ok, svart = för fett.
Kolla vid olika varvtal och belastningar o kör minst 30 sek vid varje test, stäng av motorn tvärt o kolla sedan stiftet.
Se till att motorn e varm bara.
/B
-
troligtvis är godset tunnt i kröken närmast utblåset..?..o det kanske är nått knas med förgasaren....160 main o 30 lågfart ska inte vara nått problem....o med locket av kan du prova 165-170-175 main...ska du bestycka ner den till 150 på med locket...o gör några hål i det....o har du gnistskydd mm kvar i dämpen ? isåfall kan motståndet i dämpen vara för stort för att ta bort locket...för att få den gå bra krävs att förhållande motstånd o luft stämmer .... prova o tejpa igen luftburken med silvertejp..typ...o prova olika stort hål... :lol:
-
Har ett helsystem av kryger "vet ej hur det stavas" öppet filter och
kör med 30 lågfart 160 högfart munstycken och utan lock till luftburken.
Men jag tycker det att konstigt att hela kröken glöder runt hela cylindern bara efter ca 5min, Är detta normalt ?? Vet att jag har bestyckat upp den lite för mycket men kan det vara därför? När jag köpte den så märkte jag inte att den blev röd. men då gick den med orginal bestyckningen+ helsystem och luftfilter +locket till luftburken kvar
Den gick inte på låg gas , den bara bölade och gick som en kratta..
Ska bestycka om den i helgen till 37,5 lågfart och 150 hög
Någon som vet lite mer kanske kan ge mig några tipps.
Tacksam för alla tipps!!
Prova 150 samt 27,5 hjälper inte det köp ett fatboy4
-Vet inte om Fatboy4 känns hjälpa mot LTZans sena tändning,kanske hellre en tändbox att tidigarelägga tändningen...
-Ska vara att dom har så tjocka rör då så att dom inte glöder...
:wink:
-
Ladda på med så mycket ni kan på huvudmunstycket,När den bluddrar istället för att varva ut,så sänker ni steg för steg tills den varvar ut...
-När den gör det så finns bara tändboxen kvar för att undvika glödande rör,vilket iofs dom flesta preppade 4t motorerna gör endå.......
:wink:
-En som bestyckat VÄLDIGT många LTZ....
8)
-
Så nu har man testat igen,. stiftet var ganska vit inne i så för lite fick den,
Gick upp till 170 main och satte in 27,5 på låg, gick lite renare men börgade att bluddra på låga ,, satte tillbaka locket och tog bort snorkeln och blev då bättre men inte riktigt 100% kröken slutae att glöda , så jag tror på att ladda upp ennu mera, 30 låg så kan jag ta bort locket igen, känns som att den tappade lite vrid på låga, så det vill jag ha tillbaka igen.
kanske man skulle gå över 30 ¨på lågfarts?? någon som vet om jag är på rätt väg eller svamlar jag i ett moment 22 kanske???
-
2 av 40-50 sålda LTZ klarar att gå på 30 lågfart utan att bluddra för mycket..
-Övriga åker oftast 27,5 men även nån 25...
Lite kan variera från maskin till maskin,men du kan ju alltid prova ett 32,5...
:wink:
-
skalleper
testa att ta bort locket o ta t ex silver tejp o täck kanske halva locket o prova dig fram tills den du hitta bästa möjliga
sen kan du antingen borra o locket eller tillverka nåt eget som ger den mer luft
min är standard o jag kör med helt öppet lock utan snorkel o 27.5 låg, 160 mikuni hög med bortaget gnist skydd o borrad dämp
den går bra, men känner att den får för mycket luft, sätter jag dit locket då får den för mytcket soppa istället
så mitt emellan är nog bäst = att borra i locket
-
ska testa med 30 låg och utan locket igen , glöder då kröken igen så blir det att sätta tillbaka locket och borra några hål i det tills den går bra, eller så köper jag ett 32,5 lågfarts, Undra hur mycket man ska behöva bestycka om till sommaren?? Om den är så kännslig så kommer man att behöva en hel låda med munstycken så den går i alla väder och temperaturer....Tycker att det låter som att man ska behöva ligga på en tävlings nivå för att få den att gå året runt!!! inte vad jag hade tänkt mig när jag köpte min ltz, sålde ju skotern för att slippa skruva hela tiden!!!!
:evil:
-
Det snackas ju om sen tändning.
Är jag helt ute och cucklar om man skulle flytta fram lite?
Eller?
Verkar som om de flesta tycker att den är sen.
Lite n00b nu käns det som
-
Dum fråga men kör du Mikunis eller dynojet, skalleper?
160dynojekt= 150 mikuni (ungefär).
Annars kan jag bara tillägga att jag kör med 25 låg + 160 hög (mikuni) 2.5 varv samt helsystem (inget lock eller snorkel) och kröken glöder lite om jag kör hårt.
Pucko här på forumet kör också Kruger helsystem, han har 27.5 låg och 160 (kan vara 165 hög) (mikuni) men PM:a honom för mer info.
-
japp det är skillnad på mikuni´s och dynojet´s munstycken
det finns en tabell nånstans i Z400central forumet i usa
-
men tänk på att dynojet har smalare nål, väldigt svårt att jämföra mikuni o dynojet munstycken.
-
därför man ska hålla sig till ett o samma märke
antagligen dynojet, eller mikuni
-
Jag kör mer dynojet, 30 lågfart och 170 hög, utan snorkel och locket på med 4 st hål ca 20mm , den går ganska bra nu men jag tycker att det ser ut som att tändstiftet är lite för vitt för min smak, Kröken blir inte röd nu men har tappat vridet på botten nu när jag har locket på. Ganska stor skillnad att ta bort det , men då blir den röd på kröken igen!!
Konstigt vilket gnällig maksin man har fått,, Fick ett kostigt ljud på drivaxeln i helgen, låter ibland när man glider efter vägen på 5:an och 4:an och puttrar,, men försvinner när man frikopplar!!! bytte olja i helgen och bestyckade om efter det kom det fram. Kan det bero på oljan?? har hört en lite fågel viska i skogen att om man kör med för tunn olja kan växel lådan börja vina?? kör med helsyntet och 10w 40 tror jag det var.
måste tillägga att det låter aldrig när man drar på, och det låter inte mer när man svänger!!! Någon som har hört något om det?? eller ska man plocka ner hela motorn för att kolla lagren?
-
Kan det bero på oljan?? har hört en lite fågel viska i skogen att om man kör med för tunn olja kan växel lådan börja vina?? kör med helsyntet och 10w 40 tror jag det var.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3950
Läs min hoj:s inlägg kring val av olja. Kanske därifrån du fått iden om oljan :wink:
-
Har ett helsystem av kryger "vet ej hur det stavas" öppet filter och
kör med 30 lågfart 160 högfart munstycken och utan lock till luftburken.
Men jag tycker det att konstigt att hela kröken glöder runt hela cylindern bara efter ca 5min, Är detta normalt ?? Vet att jag har bestyckat upp den lite för mycket men kan det vara därför? När jag köpte den så märkte jag inte att den blev röd. men då gick den med orginal bestyckningen+ helsystem och luftfilter +locket till luftburken kvar
Den gick inte på låg gas , den bara bölade och gick som en kratta..
Ska bestycka om den i helgen till 37,5 lågfart och 150 hög
Någon som vet lite mer kanske kan ge mig några tipps.
Tacksam för alla tipps!!
Föresten en grej till alla som kör preppade quads, vad tankar ni era Quads med för oktan??
MIN vad vi rek är 98-99 oktan.
Tänk på att bensinens smörjegenskaper är sämre än var den var förr.
-
jag tankar min med 98, men händer ofta att det blir 95 pga vissa mackar har ännu bara det i pumparna.
LTZ tändning är ju anpassad för bla amerikanska mack soppan som är typ 86 oktanig eller va det nu va ...
så på så sätt funkar nog med vanlig 95 oktaniga svenska bensinen
-
Har ett helsystem av kryger "vet ej hur det stavas" öppet filter och
kör med 30 lågfart 160 högfart munstycken och utan lock till luftburken.
Men jag tycker det att konstigt att hela kröken glöder runt hela cylindern bara efter ca 5min, Är detta normalt ?? Vet att jag har bestyckat upp den lite för mycket men kan det vara därför? När jag köpte den så märkte jag inte att den blev röd. men då gick den med orginal bestyckningen+ helsystem och luftfilter +locket till luftburken kvar
Den gick inte på låg gas , den bara bölade och gick som en kratta..
Ska bestycka om den i helgen till 37,5 lågfart och 150 hög
Någon som vet lite mer kanske kan ge mig några tipps.
Tacksam för alla tipps!!
Detta er myket lett at ordna
Skruva på luftskruan i bunn.
Skruva innover, blir det bettre men inta helt bra = mindra pilot
Skruva utover, Blir det betre mein inta 100% = storra pilot.
Max tre rundar ut ellers kan ni mista blandeskruven.
Fiksa dette innan ni bytar main jet.
Øppet eller lukkat luftfilter har inget eller litan betyd for pilot jet
-
Jag har börjat med att utgå att skruva ut soppa skruven "luft??" som sitter under förgasaren mot insuget till 2 varv ut från botten. har sedan provat ut halft varv och helt , och lika så in halft varv och helt, har inte märkt några större skillnader på detta., kanske lite på toppen av varven, men inte från början, Den bölar ju inte nu på låga varv men varvar kanske inte ut lika lätt längre . Såg senast igår kväll att kröken fortfarande blir röd dock LÅNGT ifrån så röd som den blev från början. Måste till lägga att jag kör på dynojet munstycken men har inte bytt nål, hoppas det inte har alltför stor betydelse. har beställt några mikuni munstycken nu upp till 160 men har inte provat dom ännu,
tror inte att det ska vara så stor skillnad mellan dyno och mikuni.
Men rätta mig om jag har fel, ""zacka""
-
Här har du en tabell med munstycken:
http://www.vmaxoutlaw.com/tech/dyno-mikuni.htm
..//zacke
-
sen här har du ett väldigt nyttigt inlägg från Z400 central:
http://www.z400central.com/invision/index.php?showtopic=61732
..//zacke
-
[,
tror inte att det ska vara så stor skillnad mellan dyno och mikuni.
Men rätta mig om jag har fel, ""zacka""[/quote]
Det är väldigt stor skillnad mellan dynojet nålen och mikuni, skulle tro att ditt problem sitter där. Byt till mikuni munstycken eller dynojet nål.
-
Det är även stor skillnad mellan munstyckena, och då menar jag om man tittar på beteckningen, däremot gö det inte mycket (om ens någon skillnad) om man väljer 160 DJ eller 150 MJ (mikuni) som egentligen är lika stora.
DJs nål är justerbar, det är inte Mikunis men man kan få ungefär samma resultat genom att lägga en tunn brcka under låsklippet på mikuni nålen.
Själva utformningen av nålarna är lite olika , Dynojets är lite smalare i änden men jag tror inte att det spelar så stor roll egentligen. Det är fin justering.......
När du bestyckar om förgasaren måse du vara noggrann, dvs man kan inte testa massa munstycken hur som helst med och utan lock samt skruva p allt som går samtidigt.
Det blir man inte kolkare på...
Börja med at bestämma hur du vill ha luftburken. om du har helsystem bör du åtminståne ta bort snorkeln men ju mer öppet du gör filtret desto mer kan du bestycka och få mer effekt...
Mitt tips, kör utan lock och med sk Outerware. Börja sedan att byta Main (huvud), gå upp tills att den verkar tappa orken på fullgas, gå då ner en storlek, bör hamna runt 160-165 mikuni.....
Har dy DJ nål, sätt clippet p 3:e spåret....
Byt lågfart till 27.5 (verkar passa de flesta, jag kör med 25 och det går bra)
Skruva på bränsleskuven (1.5-2 varv)
Testa mellan varje förändring.
-
Kan hålla med i det mesta du säger corba men det är väldigt stor skillnad på nålarna så jag tror inte på att blanda mikuni och dynojet utan ha antingen eller.
-
men jag kör ju med 30 låg och 170 dynojet på hög har ifs inte monterat nålen som ingick i dynojet paketet, ska prova 160 mikuni nu, snorkel borta och 4 st 22mm hål i locket på luftburken, Den blir fortfarande röd på kröken,,tar jag bort locket så blir den bara rödare!!
Kan ju knappast måsta gå upp till 32.5 på lågen för att slippa en röd krök, när alla andra kör på 25 eller 27,5 ,, märkligt mycket märkligt!!!!
-
Men hur känsligt är det egentligen med varm krök menar den utvecklar ju fruktansvärd värme normalt sett.
Antar att de flesta här att deras krökar blir röda när det är mörkt ute :)
-
Innan nu byter högmunstycket, sätt i dynojet nålen (3:e clip)
Med orginalnålen har du för snål blandning.
-
gasgas främre rör blir röd som fan när de gasa lite :)
så det kan ha med att ditt främre rör är lite tunt i material o bli varm för fort
det är bara fränt med glödande avgassystem :)