ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Lörv skrivet 4 juni 2017 kl. 20:59:29

Titel: Yamaha kodiak 400
Skrivet av: Lörv skrivet 4 juni 2017 kl. 20:59:29
Hej, någon som har erfarenhet av kodiak 400 årsmodell 02? Diffar den på framaxeln  när 4wd är inkopplad också driver den alltid på bägge bakhjulena ? Lr driver den på 3 hjul endast med 4wd knappen aktiverad?
Titel: SV: Yamaha kodiak 400
Skrivet av: Micke_c skrivet 8 juni 2017 kl. 18:09:56
Alla fyrhjulinga saknar differential mellan bakhjulen. (Undantaget vissa Polaris bla, med "turfläge)
Inre bakhjulet måste därför "tugga" i tvär sväng.

Men har inte även de senare Kodiak 400 permanent 4x4?
Lika som de gamla 90-tals trotjänarna.
I och urkopplingsbar 4x4 kom väl först med Kodiak 450?
Vissa av 450 fick också IRS.
Finns väl inte på 400, utan bara med stel bakaxel.
(Rätta om jag har fel).

Min Kodiak 400 1995 har inte LSD-diff fram, utan en helt öppen. =3wd. (LSD=diffbroms.)
Men en 2002 är mycket annorlunda en 1995 förvisso.

Är du osäker, kan du lyfta båda framhjulen och snurra på ett framhjul.
Snurrar andra framhjulet åt motsatt håll utan större motstånd saknas LSD.
Går det väldigt tungt alt inte ens orkar vrida alls, är det LSD, eller diffspärr aktiverad.
Kan du snurra ena framhjulet helt individuellt från det andra är inte 4wd aktiverad, alt något paj i drivlinan.
Titel: SV: Yamaha kodiak 400
Skrivet av: Lörv skrivet 8 juni 2017 kl. 22:48:46
Har en knapp på styret där jag kan välja 4wd lr 2wd, man kan alltså säga att den är 3hjulsdriven Så länge man inte kan välja att spärra diff på en knapp?
Titel: SV: Yamaha kodiak 400
Skrivet av: GeFeldz skrivet 9 juni 2017 kl. 15:40:17
Har den ingen limited slip fram så är den 3-hjulsdriven i 4wd-läget. Har den limited slip fram så driver den lite mer än tre hjul. Med öppen diff fram kan du använda frambromsen för att få drivning på alla hjul samtidigt, ungefär som en limited slip.
Titel: SV: Yamaha kodiak 400
Skrivet av: Lörv skrivet 9 juni 2017 kl. 22:19:25
Hur gör man då med frambromsen? Och hur vet jag ifall jag har d då?😂
Titel: SV: Yamaha kodiak 400
Skrivet av: Micke_c skrivet 11 juni 2017 kl. 00:27:25
Med öppen diff fram kan du använda frambromsen för att få drivning på alla hjul samtidigt, ungefär som en limited slip.
Så sade man om gamla bakhjulsdrivna Volvo förr i tiden. "Diffa lite med handbromsen".
Men det är en tankevurpa.
Förutsatt att bromsarna är ok,  så bromsas ju båda hjulen exakt lika mycket, och diffen överför ju all kraften till det hjul som går lättast, dvs fortfarande det spinnande hjulet. Det hela går tyngre överlag bara.
Blandar man sen också in lägesenergi, osv, så bromsas det stillastående bättre än det roterande.....

Dom gånger detta har lyckats, har bromsen sannolikt tagit betydligt bättre på ena hjulet, som då tillfälligtvis råkat vara det spinnande hjulet....

LSD funktionen är en broms innuti diferentialen, som gör att själva fördelningen i sig går tungt.
Då skjuter även ett stillastående hjul på, när det andra spinner. En helt annan sak.

Moderna bilar använder hjulbromsen för samma sak, men då bromsas endast det spinnande hjulet med hjälp av ABS systemet. Också en annan sak

Hur du vet om du har Limited Slip Differential?
Det skrev jag ju.
Lyft båda framhjulen (med aktiverad 4wd) och rotera hjulen.
Går det lätt och motsatta framhjulet roterar åt motsatt håll = vanlig diff.
Kan du inte rotera, eller går väääldigt tungt att rotera, = limited slip eller diffbroms som det också kallas.

Eller menade du verkligen om du har broms fram?
Svar ja.
Höger hand är framhjulen.
Vänster hand är mekanisk broms till bakhjulen via vajer.
Fotromsen är bakhjulen.
Titel: SV: Yamaha kodiak 400
Skrivet av: Lörv skrivet 11 juni 2017 kl. 23:38:06
Jo att jag har broms förstår jag men som sagt jag va fundersam hur man gjorde för att diffa med bromsen men nu förstår jag, tusen tack👍