ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: raptor350 skrivet 4 juni 2017 kl. 00:45:13
-
Verkar som att euro 4 krav ställer till det för vägreggade atv, finns Raptor 700 längre att köpa som mc / vägreggad?
Alternativet traktor känns ju inte intressant.
-
Finns nog några nya kvar som inte är sålda men kommer ju inte bli några nyreggade
-
Krav på öppningsbar diff bak för att mc-regga nya hjulingar. Det blir nog inga quadar i den kategorin gissar jag. Sverige har verkligen klåfingriga lagstiftare, sånt jävla svammel med olika kategorier och regler om effekt, toppfart och annat. Ge oss en vägreggad klass med obegränsad effekt för alla som är vuxna människor som får göra sina egna val.
-
Intressant, då kommer förmodligen begpriserna på vägreggade atv att stiga ännu mer.
Försäljningen av quad lär ju minska kraftigt nu.
-
Ge oss en vägreggad klass med obegränsad effekt för alla som är vuxna människor som får göra sina egna val.
Men det är ju precis det dom gjort, fri effekt men max 90 km/h är det som gäller på väg framöver. Öppen bakdiff ser jag som en bonus tillsammans med renare motorer.
-
Men det är ju precis det dom gjort, fri effekt men max 90 km/h är det som gäller på väg framöver. Öppen bakdiff ser jag som en bonus tillsammans med renare motorer.
Ja de var tvungna att sätta en maxfart, för man kan ju inte tillåta vad som helst! Öppningsbar bakdiff är inte dumt, problemet blir väl ifall några tillverkare börjar sälja hojar med nya reggningen. Än så länge är det väl bara TGB och goes som har maskiner.
-
Jo fast varken TGB eller Goes klarar väl dom nya avgaskraven? Som jag förstått det när jag pratat med folk som vet så är det den delen som är kostsam/problematisk att åtgärda. Eller du kanske menar maskiner enligt gamla reglementet?
Vad det gäller farten blir det kanske lite galet med den här tråden som ligger i quad-delen men på en vanlig ATV kan jag känna att 90 är mer än vad man behöver på dom. Min toppar 125 tror jag men det är sällan jag ligger just över 70-80 med den även på landsväg. Dom är trots allt korta och smala med hög tyngdpunkt och oftast däck som inte passar till väg. Jag har inte fått helt klart för mej om det är krav på fartspärr men jag har fått det intrycket. Den skulle dom ha kunnat skippa om så är och inte krångla till det i onödan.
-
Quad med differential har väl aldrig funnits, en del ATV:er finns... bla hos tex Polaris.
Vill man åka snabbt med styre och fler hjul än två så återstår ju snart bara trike och Spyder.
-
Men det är ju precis det dom gjort, fri effekt men max 90 km/h är det som gäller på väg framöver. Öppen bakdiff ser jag som en bonus tillsammans med renare motorer.
Vad har du fått det ifrån :hmmm:
Så här står det om fyrhjulingar på transportstyrelsen
Fyrhjulig motorcykel
Motorfordon med fyra hjul, som får väga högst 450 kg utan last och som inte räknas som moped. Om motorcykeln är inrättad för godsbefordran får den väga 600 kg utan last. För fordon med eldrift räknas inte vikten av batterier in i fordonets vikt. Den maximala nettomotoreffekten får inte överstiga 15 kilowatt.
-
Jo fast varken TGB eller Goes klarar väl dom nya avgaskraven? Som jag förstått det när jag pratat med folk som vet så är det den delen som är kostsam/problematisk att åtgärda. Eller du kanske menar maskiner enligt gamla reglementet?
Vad det gäller farten blir det kanske lite galet med den här tråden som ligger i quad-delen men på en vanlig ATV kan jag känna att 90 är mer än vad man behöver på dom. Min toppar 125 tror jag men det är sällan jag ligger just över 70-80 med den även på landsväg. Dom är trots allt korta och smala med hög tyngdpunkt och oftast däck som inte passar till väg. Jag har inte fått helt klart för mej om det är krav på fartspärr men jag har fått det intrycket. Den skulle dom ha kunnat skippa om så är och inte krångla till det i onödan.
Goes 2017 finns som vägreggade, så de klarar nog alla krav eftersom reglementet började gälla i år. TGB vet jag faktiskt inte hur det är med i år, men Euro 4 är förmodligen inga problem för nå'n tillverkare som använder syresensor och katalysator, vilket borde vara de flesta. I USA har de haft striktare utsläppsregler för ATV än här i Europa i flera år, det är en av orsakerna till smält plast på Can-Am till exempel. Motorerna går väldigt magert och har dessutom katalysatorer i avgassystemet som gör att de blir väldigt varma. Jag gissar att de allra flesta maskinerna på marknaden som har insprutning (undrar om det inte är de allra flesta nu) klarar avgaskraven eller kan modifieras med magrare mappning och katalysator utan några större utvecklingskostnader.
När det gäller farten så har du iofs en poäng, däremot måste jag säga att min CF 800 som blev stulen var väldigt stadig i 100 plus km/h enligt mätaren. Den ville ha en del bränsle, men den blev aldrig fladdrig. Jag har kört 100+ med alla mina atv jag ägt och de har också varit hyfsat stadiga i 100+ Jag vill påstå efter 12 säsonger med MC-kort att det är farligare att köra 90 på 110-väg som oskyddad trafikant jämfört med att köra något snabbare än resten av trafiken. Många kör 120-140 med sina bilar samtidigt som de sitter och fingrar på sina telefoner och ligger man då i 90 så är man väldigt utsatt för bakomvarande trafik.
-
Skoj om Goes redan har maskiner enligt nya reglerna vilket det onekligen ser ut som, det sätter press på övriga att ta fram maskiner.
Jag är rätt säker på att det inte sitter nån kat på min can-am iaf, raka rör från motorn till ljuddämparen längst bak. Det är folket på Polaris och can-am centralt som menade på att avgaskraven var komplicerade när jag pratade med dom i fjol om detta.
-
tgb klarar euro 4 kraven, med 2017 både på 1000 och 600 modellen