ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Zyxx skrivet 22 november 2006 kl. 23:55:38
-
Så har man smort upp bakaxel ca två timmars jobb.
Jag har kört en hel del i reng nu ett tag och det visar sig att det har runnit ut rostvatten på hubbarna till bromsskiva o drevet därför delade jag axlen och det verkar som det var tid för lite nytt fett i kulagerna
Om man delar hela bakaxlen och tar ur kullager och plockar av ena täckplåten eller båda på kullagerna så kan man avfetta lagerna och återsmörja med nytt kullagerfett. Det stora problemet är nog inte kullagren i detta fall utan packboxarna som ska hålla fukten ute inte tätar som det ska och med det så börjar rosten ta kullagerna.
Att dela axlen är absolut inget som är svårt och det behövs inga specialverktyg för att göra det... tänk bara på i vilken ordning som du plockar av delarna. Var rädd om packboxarna när du ska ta av dem eller byt ut dem till nya. Kullagerna kan sitta lite men rostlösare och lite tålamod så får man ut dem.
Detta bör man nog göra lite då och då så slipper man ett ras på bakaxlen och du sparar massor med pengar.
Hoppas vi Dinli ägare kan hjälpas åt // Zyxx
-
tjabba. jag skulle åka till maskindels butik och köpa mig lager som är permanentsmorda och tätade från vatten. jag bytte framhjulslager på en av mina äldre maskiner och fick tag i nya tätade lager av märket FAG under halva orginalpriset (yamaha). jag monterade självklart tillbaka packboxar också. eftersom du fått in fukt trots packbox så är nog både livrem och hängslen enda rätta medicinen. lycka till. Mvh K
-
Fag lager är typ Rusta kvalite. Bättre å satsa på SKF.
E vad våran grossist har sagt när vi byter lager på motorer å fläktar.
-
Tanken med detta var att spara en del pengar.. då dessa lager inte är gratis och så får maskinen lite översyn så ev problem inte upp kommer... felet med många här verkar tro att det inte behövs något underhåll... men så är det verkligen inte allt behöver översyn någon gång och helst lite då och då annars rasar det för er.
-
jag böt till skf lager då dom håller längre... när jag väl gör något så vill jag att det ska hålla ett tag för jag är så satans less på att skruva! :twisted: jobbar som mekaniker om dagarna,,,,
-
japp