ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: Fjellberg skrivet 10 maj 2017 kl. 14:25:50

Titel: MXU 50
Skrivet av: Fjellberg skrivet 10 maj 2017 kl. 14:25:50
Hej.

Jag köpte en MXU 50 -15 till grabben för ett år sen och han har varit riktigt nöjd med den. Det enda lilla problemet är hastigheten. Fina sommardar kommer han upp i drygt 40 vilket gör att han snabbt hamnar på efterkälken när han är ute med kompisarna. Han är inte noga med att den ska gå jättefort men kan han komma upp i 45-50 så vore det gött.
Jag kan extremt lite och har fått lära mig det mesta själv nu det sista året. Var aldrig nån moppekille när jag var ung och mekat med bilar har aldrig varit min grej. Men jag har tolkat det som att det inte är jättelätt att få upp MXU 50. Byta CDI-box verkar vara det hetaste tipset så jag köpte en NK390.04 och satte in. Den startade inte alls med den istoppad.

Är det någon som har gjort detta på någon nyare modell? De forum jag hittade gällde ju bara för äldre modeller så de kanske bytt något i tändningen? Något som känner till någon CDI-box som funkar?
Något annat tips för att få upp den lite i hastighet? Gärna förklarat på ett någorlunda användarvänligt språk =)
Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: Ricky1891 skrivet 10 maj 2017 kl. 17:39:06
Kan du fota original vid boxen och lägga upp den?
Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: Ricky1891 skrivet 10 maj 2017 kl. 17:40:24
Cdi boxen såklart jälva telefonen skriver som den vill
Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: Ricky1891 skrivet 10 maj 2017 kl. 17:42:06
Köpa drev och drevs om den? Öppna upp avgassystemet lite?
Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: Ricky1891 skrivet 10 maj 2017 kl. 17:55:59
Finns en strypning i luftfilret med. Läste på twostrokerider. Googla på cdi kymco mxu 50 och det dök upp möjligheter  annat än bara vid. 88 nånting gick en?
Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: Ricky1891 skrivet 10 maj 2017 kl. 17:57:43
Cdi... står det vid så är telefonen kass på att förstå.
Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: Ricky1891 skrivet 10 maj 2017 kl. 18:01:10
En naraku cdi ska visst funka.trimma på :headbang: Över and slut
Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: Pv544 skrivet 10 maj 2017 kl. 23:17:23
Få upp den i 45-50 ska det väl gå att göra utan att trimma den. Den ska ju liksom göra det...

Hur ser tändstiftet ut?
Kanske felinställd förgasare?

Hur går maskinen? Slö, varvar dåligt eller går den fint bara att det saknas toppfart?
Saknas bara toppfart kanske man bör kolla remmen eller variatorn.

Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: Fjellberg skrivet 11 maj 2017 kl. 08:40:31
Tack för alla svar och förslag.

"Hur går maskinen?"
Jag tycker den går helt ok men den saknar toppfart. I svaga uppförsbackar så sänks farten ännu mer.... ner till drygt 30. Det ska tilläggas att varken jag eller grabben har någon som helst koll egentligen.

"Hur ser tändstiftet ut?"
Ingen aning, men jag kan tänka mig att det kan vara läge att byta ut det.

"Kanske felinställd förgasare?"
Ingen som helst aning, men jag tror inte det. Jag tror maskinen gör vad den ska utan trim. Har läst om andra som säger att toppfart i original verkligen är 43 och att det knappt går att få upp den mer utan att börja byta ut massa grejer.

"Finns en strypning i luftfilret med?"
Jag har läst lite om detta. Funderar på att försöka hitta luftfiltret och se hur det ser ut.

"Köpa drev och drevs om den? Öppna upp avgassystemet lite?"
Dreva hade jag kunnat lösa, får bli en utväg om jag inte hittar något annat. Avgassystemet vete fasen om jag fixar att göra något annat än att köpa nytt, å då pratar vi en hel del tusenlappar.

"En naraku cdi ska visst funka.trimma på"
Ja, det är väl vad jag trott också, men den gör inte det. Jag kontaktade Racing planet där jag köpte den och de säger att den inte ska funka så jag vet inte om de har dålig koll eller om det helt enkelt är fel på CDI-boxen. Kontakterna passar, men de är spegelvända mot originalboxen. Återkommer med foton så snart jag lyckats klura ut hur jag får in dem här =)
Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: Fjellberg skrivet 11 maj 2017 kl. 08:49:26
Här kommer två snodda bilder men mina boxar ser likadana ut. Som ni ser är kontakterna likadana fast spegelvända.

Kymco Original
(https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1cWVcKFXXXXaeXXXXq6xXFXXXm/CDI-box-font-b-Kymco-b-font-Super-9-Cobra-Yager-Grand-Dink-font-b-50cc.jpg)

Nakaru NK390.04
(http://mstrgovina.hr/image/cache/product_images/NK390.04-500x500.jpg)

Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: Ricky1891 skrivet 11 maj 2017 kl. 17:59:00
Tror att du ska prata med atv huset Ang cdi. Vad det gäller avgas systemet så ta loss det och kolla om det sitter en bricka el dylikt som stryper möjligheten att blåsa ut luft. Samma med luft filtret innan förgasaren. Skruva loss insug och  förgasare från cylindern och mät om insugs kanalen är mindre än förgasare kanalen och om så ta och borra lite för mera bensin och luft.ljustera luft bränsle mängd så som förgasaren är gjord. Vet inte vad de är för märke på en sådan. Kanske behöver byta munstycket i förgasaren
 Cdi styr varvet och avgör men med stort drev i fram litet i bak högre fart oavsett varv. 2 takt är beroende av att kunna andas fritt. Simon på atvhuset hjälper dej nog med cdi frågan. Större drev fram ca 150 kr. Av gas behöver du bara rensa ur lite=gratis. Önskar jag va där o kunde titta lite. Bondtrimma lite.  Trimma på
Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: Pv544 skrivet 12 maj 2017 kl. 00:42:39
Ett tips, gör inga drastiska saker själv om ni inte har någorlunda koll. Kan bli rätt dyra "läropengar" om ni förstör något.
Om ni känner någon som kan motorer lite så kanske ni kan få hjälp att kolla lite.
Eller varför inte ta en tur till en mc/mopedverkstad och be dom provköra och få en proffesionell uppfattning om tillståndet.

Jag hade fått uppfattningen att mxu50 var en skapligt pigg och trevlig maskin, men er låter trött.

Jag köpte en för ett par år sedan till grabben, lite repobjekt som vid hemkomst och närmare undersökning visade sig ha varit i klorna på alltför entusiastiska klåpare som ställt till det både här och där.
Så den såldes vidare bara tyvärr.

Ang tändstiftet, ta ur det och köp nytt. Enkel grej och sen kan ju även du kolla hur det gamla ser ut, kan ju skvallra om hur motorn mår.
På tumgasen sitter det en stoppskruv som man kan justera in för att strypa den, kolla så den inte är inskruvad.
Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: Fjellberg skrivet 12 maj 2017 kl. 08:16:21
Tack för tipsen....  Ska försöka titta på grejerna i helgen.
Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: benny brandt skrivet 16 februari 2018 kl. 22:03:07
var köper man en ostrypt cdi box till kymco mxu 50 .  7stift i kontakten kan inte hitta någon???
Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: finne71 skrivet 27 juli 2018 kl. 20:34:40
Passade denna ostrypta cdi.  Jag har likadan mxu50r
Titel: SV: MXU 50
Skrivet av: Hjalmar Kanflo skrivet 6 februari 2020 kl. 18:36:01
Min Kymco MXU 50 Kör i 48 (Rak väg) 50-55 (Nerförsbacke) 30-40 (Uppförsbacke) Ej trimmad.