ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: FRS05 skrivet 7 maj 2017 kl. 11:52:26

Titel: Yamaha Grizzly 450 IRS eller EPS?
Skrivet av: FRS05 skrivet 7 maj 2017 kl. 11:52:26
Hej

Funderar på att kanske köpa en Yamaha Grizzly 450 IRS eller EPS. Frågan är om skillnaden på 10000:- är värd att lägga på EPS:n? Som jag ser det är servon den stora skillnaden. Hur stor skillnad är det att köra utan och med det? Jag skall mest köra på skogsvägar och man kan väl kalla det nöjeskörning. Vill inte köpa en maskin för så mycket pengar och sedan ångra mig för att jag valde utan servo. Men det är trots allt rätt mycket pengar det rör sig om.

Tycker att EPS:n nämligen är lite dyr och då har jag börjat snegla på Can-am 570 Outlander istället eller rent av en Honda Rancher. Den senare är väl ännu dyrare så kanske inget bra alternativ....Tacksam för råd :)
Titel: SV: Yamaha Grizzly IRS eller EPS?
Skrivet av: Blomqvist skrivet 7 maj 2017 kl. 12:31:13
Hej

Funderar på att kanske köpa en Yamaha Grizzly IRS eller EPS. Frågan är om skillnaden på 10000:- är värd att lägga på EPS:n? Som jag ser det är servon den stora skillnaden. Hur stor skillnad är det att köra utan och med det? Jag skall mest köra på skogsvägar och man kan väl kalla det nöjeskörning. Vill inte köpa en maskin för så mycket pengar och sedan ångra mig för att jag valde utan servo. Men det är trots allt rätt mycket pengar det rör sig om.

Tycker att EPS:n nämligen är lite dyr och då har jag börjat snegla på Can-am 570 Outlander istället eller rent av en Honda Rancher. Den senare är väl ännu dyrare så kanske inget bra alternativ....Tacksam för råd :)

Ska du mest nöjesköra så rekommenderar jag absolut en Can-Am 570 före en Yamaha Grizzly.
Den är väl ca 7.500:- billigare än en Yamaha Grizzly med servo?

Hur är det med Yamaha Kodiak?
Den är ju billigare än Grizzly, och då kanske du kan klämma in servo i samma budget som på en Grizzly utan servo?
Kan du tänka dig en Kodiak?

Hur som, jag skulle inte köpa en maskin utan servo idag.
Det har blivit en sådan "modegrej" att en maskin utan servo kan bli svårsåld begagnad.
Titel: SV: Yamaha Grizzly 450 IRS eller EPS?
Skrivet av: myggan83 skrivet 7 maj 2017 kl. 13:00:56
Jag skulle nog om jag vore dig köpa can-amen. Det är ganska klen Servo på grizzly 450. Men dom är riktiga evighetsmaskiner dock lite slöa.

Att tänka på med alla can-am är att ta det lite försiktigt om du kör riktigt tunga lass och försöka undvika ryck o hugg. Draget sitter nämligen fast i bakdiffklumpen som kan spricka med lite otur.
Titel: SV: Yamaha Grizzly 450 IRS eller EPS?
Skrivet av: Hydro skrivet 7 maj 2017 kl. 14:16:58
Jag förstår inte frågan riktigt.
450IRS ELLER EPS?

Du menar en 450 utan IRS men med EPS istället?

Jag skulle alla dagar i veckan välja delad bakaxel före servostyrning.
Jag skulle nog faktiskt välja det mesta före servostyrning.
Jag har kört och haft en del hjulingar och anser att servostyrning är överreklamerat.
Den ENDA orsaken att ha det är när man kör i skogen för att slippa slag i styret.
Att styra är inte jobbigt för en normal vuxen.
Byter man hjul och lägger på 28:or eller liknande, med tolv tum bredd även fram... då hjälper servo.
Men vid mer normal hjuluppdatering är det fortfarande rätt onödigt.
SÄRSKILT på väg och vägliknande ytor.
 
En annan sak gällande 450:n... den är väl fortfarande rätt liten va?
Innan var den i barn-size jämfört med 550/700 osv.
Titel: SV: Yamaha Grizzly IRS eller EPS?
Skrivet av: FRS05 skrivet 7 maj 2017 kl. 16:38:58
Ska du mest nöjesköra så rekommenderar jag absolut en Can-Am 570 före en Yamaha Grizzly.
Den är väl ca 7.500:- billigare än en Yamaha Grizzly med servo?

Hur är det med Yamaha Kodiak?
Den är ju billigare än Grizzly, och då kanske du kan klämma in servo i samma budget som på en Grizzly utan servo?
Kan du tänka dig en Kodiak?

Hur som, jag skulle inte köpa en maskin utan servo idag.
Det har blivit en sådan "modegrej" att en maskin utan servo kan bli svårsåld begagnad.

Ser man till deras hemsida så kostar Kodiak samma som en Grizzly med servo. Så det gör inget direkt på priset. Grizzlyn kändes ju byggd som en stridsvagn och det gillade jag med den. Can-Am 570 har jag bara sett på närma håll men jag har inte klämt och känt på den så lite svårt att veta hur den känns gällande kvalitén.
Titel: SV: Yamaha Grizzly 450 IRS eller EPS?
Skrivet av: FRS05 skrivet 7 maj 2017 kl. 16:48:03
Jag förstår inte frågan riktigt.
450IRS ELLER EPS?

Du menar en 450 utan IRS men med EPS istället?

Jag skulle alla dagar i veckan välja delad bakaxel före servostyrning.
Jag skulle nog faktiskt välja det mesta före servostyrning.
Jag har kört och haft en del hjulingar och anser att servostyrning är överreklamerat.
Den ENDA orsaken att ha det är när man kör i skogen för att slippa slag i styret.
Att styra är inte jobbigt för en normal vuxen.
Byter man hjul och lägger på 28:or eller liknande, med tolv tum bredd även fram... då hjälper servo.
Men vid mer normal hjuluppdatering är det fortfarande rätt onödigt.
SÄRSKILT på väg och vägliknande ytor.
 
En annan sak gällande 450:n... den är väl fortfarande rätt liten va?
Innan var den i barn-size jämfört med 550/700 osv.

Jag menar att antingen köpa en Grizzly 450 EPS (som har servo) eller en Grizzly 450 IRS (som inte har servo). Kanske var jag som inte var så tydlig. Se deras hemsida: https://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/fyrhjulingar/arbete/index.aspx

Problemet väl att 80000:- känns som ett tak vad jag vill lägga på en maskin. Men det är väl alltid så att ska man köpa en sådan dyr maskin så är det väl bäst att köpa en som kommer fungera långsiktigt. Har också en neurologisk sjukdom som med tiden kan göra att jag tappar lite kraft i kroppen så servo kanske vore bra :). Svårt att veta hur "trögt" det är att köra utan servo. En fördel utan är väl att det är en sak mindre som kan krångla.

450 känns väl annars som en hyfsad lagom storlek, är 187cm och vägar ca 87kg så jag har väl en normal storlek. Tyvärr hade återförsäljaren jag var inne hos i helgen inte någon Can-Am hemma så det sög lite. Var även inne hos en störra Honda återförsäljare men inte heller där fanns någon fyrhjuling hemma. Ända var Yamaha återförsäljaren som hade 3 stycken hemma.
Titel: SV: Yamaha Grizzly 450 IRS eller EPS?
Skrivet av: FRS05 skrivet 7 maj 2017 kl. 16:49:28
Jag skulle nog om jag vore dig köpa can-amen. Det är ganska klen Servo på grizzly 450. Men dom är riktiga evighetsmaskiner dock lite slöa.

Att tänka på med alla can-am är att ta det lite försiktigt om du kör riktigt tunga lass och försöka undvika ryck o hugg. Draget sitter nämligen fast i bakdiffklumpen som kan spricka med lite otur.

Jag ska inte köra så mycket tunga saker. Som mest ska jag dra släpet bakom och lasta lite grus på det för att kunna fylla hålor på grusvägen smidigt. Så det skall vara lugn :)
Titel: SV: Yamaha Grizzly 450 IRS eller EPS?
Skrivet av: skogsbonne skrivet 7 maj 2017 kl. 18:13:35
Köp inte utan servo, du kommer ångra det.

Grizzly är ju en slitvarg som du inte kommer ha några som helst problem med  ()p
Titel: SV: Yamaha Grizzly 450 IRS eller EPS?
Skrivet av: Hydro skrivet 7 maj 2017 kl. 18:30:16
Aha, finns sjukdomsbild kanske servo kan vara ett lämpligt tillbehör.
Köper du Yamaha behöver du inte fundera på att något skall krångla.
 ()p

Dock måste du provköra, både den du tänkt köpa och lite annat så du får referens.
Att du trots närmare 1,90 i längd får plats på en 450 råder det inga tvivel om men kolla de andra och se om det inte passar bättre med en normalstor maskin.
(har kass koll numer men åtminstone förr var 450:n knappt i barnsize)

Edit:
Orsaken att jag inte riktigt fattade frågan var att IRS betyder delad bakaxel och EPS betyder servostyrning.
Och tror inte det blir stel bakaxel om du väljer servo...