ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skyddsutrustning => Ämnet startat av: Moco skrivet 22 november 2006 kl. 11:17:44
-
Max 603 V-Black
(http://www.trendimport.se/data/product/images/156820063352216675192_L.jpg)
En sådan kör jag med. Nu har jag fått infektion i tårsäcken i höger öga, en orsak kan vara dragig körning. Mitt högra öga rann i stort sett konstant när jag körde 36 mil en helg.
Finns det någon bra hjälm att använda som inte ögonen rinner i? Någon "drag-fri"?
-
Jag kör med crosshjälm och goggles och då drar det inte eftersom goggles ju sitter tight kring ögonen, men om du vill ha integralhjälm har jag inte så bra koll.
-
Stäng visiret :D
-
Stäng visiret :D
A-fan... :wink:
Googles, är inte det mörkerhjälpmedel för militärer?
Jag måste spana in vad du menar, kanske kan lösa mitt problem.
Ingen som har koll på täta/icke täta integralhjälmar?
-
Typ skidbrillor,men de brukar man ha til crosshjälm
-
Typ skidbrillor,men de brukar man ha til crosshjälm
Ok, så en crosshjälm har öppet för haka/näsa etc? Som en gammal god JOFA hockeyhjälm som jag hade när jag var liten :)
Fast då är det nog inte skönt att krocka på motorvägen med hakan före?
-
Typ skidbrillor,men de brukar man ha til crosshjälm
Ok, så en crosshjälm har öppet för haka/näsa etc? Som en gammal god JOFA hockeyhjälm som jag hade när jag var liten :)
Fast då är det nog inte skönt att krocka på motorvägen med hakan före?
HeHe nej självklart är d skydd för haka, alltså bara öppet kring ögon där du får plats med brillorna typ!
-
Vet inte om du driver med oss eller inte,men här har du exempel på hur en crosshjälm ser ut.
http://www.denadaoffroad.se/sortiment/atv-fyrhjuling-skydd-hjalmar-cross/195/1163878507
-
Nej, jag visste faktiskt inte. Men tror ni att det är en bra idé att byta från integral till cross med "skidglasögon" för att undvika ögon-rinn?
Eller finns det riktigt täta, bra integralhjälmar som jag istället bör satsa på?
-
Du slipper tårarna till 99% om du kör med bra skidbrillor,men att ligga och bränna landsväg med crosshjälm på vintern blir skapligt kallt. Så du får nog köpa en vindtät hjälmluva av bra kvalitet också.
Men integralhjälm är att föredra på vintern.
-
Köpte min hjälm på nätet av Karlssons hjälmar, och när vi i Skånequad hade vår semester i somras, blev det 55 mil i ösregn! Det enda jag var torr om var skallen! ;) Mina bägge mobiler dog, ombytet var fuktigt osv! :)
Artikelnr 001 mattsvart med mörktonat visir blev det för mig iaf! Helnöjd, pris med frakt strax under tusingen med extra visir.
-
Jag har en Max intergalhjälm med öppgingsbar front.
man viker upp den vid behov och då funkar den som en vanlig öppen hjälm. :idea:
men nå vidare tät är den inte. :(
Dragigt och kallt när det är minusgrader. :!:
Annars nöjd men för dragig. :evil:
Edit: Hjälmen kostade ca: 900:- på Trend Import i Gävle.
Funderar på en dyrare hjälm till vintern med dubbla glas i visiret.
Ingen som vet nån bra prisvärd modell :?:
Förlåt för ev. tråd lånande :oops:
-
Jag har en Max intergalhjälm med öppgingsbar front.
man viker upp den vid behov och då funkar den som en vanlig öppen hjälm. :idea:
men nå vidare tät är den inte. :(
Dragigt och kallt när det är minusgrader. :!:
Annars nöjd men för dragig. :evil:
Edit: Hjälmen kostade ca: 900:- på Trend Import i Gävle.
Funderar på en dyrare hjälm till vintern med dubbla glas i visiret.
Ingen som vet nån bra prisvärd modell :?:
Förlåt för ev. tråd lånande :oops:
Inga problem, min hjälm (den på bilden överst) är ju också en Max från Trendimport.se
Tack för tipset från Karlssons hjälmar.
Nu står det mellan den och luva+crosshjälm...
-
Kolla in KBC VRX hjälmar. Där får du båda världarna i en hjälm.
Cross då det är varmt och mysigt, integral när det är kallt och skojjigt :lol:
Med visir (http://www.pmc-bike.se/bilder/kbc2006/vrx_blksilv.jpg)
Med skärm (http://www.pmc-bike.se/bilder/kbc2006/vrx_blue.jpg)
Jag har beställt en sån som ligger å väntar på mig. Provade föregångaren och den kändes kanon. Riktigt trevligt är att den har en tyg/fleece platta under hakan som funkar typ som ett lock mot omvärlden. Den gör att virvlandet i hjälmen minimeras.
-
Kolla in KBC VRX hjälmar. Där får du båda världarna i en hjälm.
Cross då det är varmt och mysigt, integral när det är kallt och skojjigt :lol:
Med visir (http://www.pmc-bike.se/bilder/kbc2006/vrx_blksilv.jpg)
Med skärm (http://www.pmc-bike.se/bilder/kbc2006/vrx_blue.jpg)
Jag har beställt en sån som ligger å väntar på mig. Provade föregångaren och den kändes kanon. Riktigt trevligt är att den har en tyg/fleece platta under hakan som funkar typ som ett lock mot omvärlden. Den gör att virvlandet i hjälmen minimeras.
Frän hjälm med visir. Sån måste jag fixa mig.
Finns visst på ett antal ÅF i Gävle till dom.
-
Kolla in KBC VRX hjälmar. Där får du båda världarna i en hjälm.
Cross då det är varmt och mysigt, integral när det är kallt och skojjigt :lol:
Med visir (http://www.pmc-bike.se/bilder/kbc2006/vrx_blksilv.jpg)
Med skärm (http://www.pmc-bike.se/bilder/kbc2006/vrx_blue.jpg)
Jag har beställt en sån som ligger å väntar på mig. Provade föregångaren och den kändes kanon. Riktigt trevligt är att den har en tyg/fleece platta under hakan som funkar typ som ett lock mot omvärlden. Den gör att virvlandet i hjälmen minimeras.
Jag har nu handlat en sådan hjälm. Och provåkt.
Utan brillor slipper man iallafann imma på visiret.
Kostare 2 495:- på motorcenter i Gävle.
Skall testa med solglasögon. I helgen då det är ljust och se om det blir imma på dom.
Nu är det för mörk på morgon innan jobbet och svart efter.
-
Nu har jag min KBC också. Blev den silver/svarta för 2.295:- på Läderlappen i Kungens Kurva. Väldigt nöjd så här långt, se hur den beter sig OM det blir vinter denna vinter 8)
-
Nu till en idiot-fråga till :P
(Jag har aldrig provat crosshjälm)
Om man kör skidglasögon + crosshjälm, hur funkar det att ta av och på glasögonen, bandet sitter ju i nacken och där är hjälmen. Tar man på brillorna först eller är det nån knäppning i sidan på brillorna? Fattar inte riktigt hur det hänger ihop.
Kan man ha brillor till vanlig integralhjälm om man tar av visiret?
-
Åk in till en ÅF som har KBC WRX hjälmar. Ring innan och kolla så dom har en hemma innan.
Och Hanldaren aa att man kan ha "skidglasögon o WRX jälmen men en smalare variant.
ÅF bör väl ha sånna hemma.
Men det blir väl bara på sommaren.
På vintern har du väl visiret på. den var enkel att byta.
Och glasögon för att se bättre ut lär man nog ta på efter att hjälmen sitter på huvve.
-
De sitter helt enkelt utanpå hjälmen.
Att ha dem på en integralhjälm borde funka som du säger, dock med reservation för att ansiktshålet är för litet så glajjorna inte går in i hålet 8)
-
Fick en ide, så jag mailade fallskärmsklubben ang deras slimmade glasögon man brukar se dom använda kanske det kan vara nått att ha i intergralen 8) :D
http://www.uffeshoppshop.se/index.php?dnode=177
-
Fick en ide, så jag mailade fallskärmsklubben ang deras slimmade glasögon man brukar se dom använda kanske det kan vara nått att ha i intergralen 8) :D
http://www.uffeshoppshop.se/index.php?dnode=177
Ah! Vilket bra tips, tack.
-
Om du testar det så får du berätta hur det funkade & känns
-
Tråden verkar i och för sig ha gått över till crosshjälm och brillor, men kan ändå tipsa om Nolan classic integral. Den är väldigt tät och aerodynamiskt mycket bra. Ingen tendens till att få huvudet slitet från kroppen (med min förra integral, en HJC, kändes det som om någon försökte lyfta en i hjälmen när man passerade 100, vid 130 fick man svårt att se ut för då kom hakskyddet i synfältet). Den har dessutom ett solskyddsvisir som sitter utanpå det ordinarie visiret, är ca 5 cm brett och kan fällas upp eller ned oberoende av det ordinarie. Skönt när man åker in i en tunnel t ex, så kan man fälla upp så man ser vilket är svårare om man har solglasögon.
-
Tråden verkar i och för sig ha gått över till crosshjälm och brillor, men kan ändå tipsa om Nolan classic integral. Den är väldigt tät och aerodynamiskt mycket bra. Ingen tendens till att få huvudet slitet från kroppen (med min förra integral, en HJC, kändes det som om någon försökte lyfta en i hjälmen när man passerade 100, vid 130 fick man svårt att se ut för då kom hakskyddet i synfältet). Den har dessutom ett solskyddsvisir som sitter utanpå det ordinarie visiret, är ca 5 cm brett och kan fällas upp eller ned oberoende av det ordinarie. Skönt när man åker in i en tunnel t ex, så kan man fälla upp så man ser vilket är svårare om man har solglasögon.
Vad ligger den på i pris?
-
2999:-
-
Jag har själv en motardhjälm (dvs. crosshjälm med visir). Det behövs inte monteras av el. på skärmen el. nånting för att köra med crossglasögon, bara att fälla upp visiret o kränga på dom. När man lekt färdigt o glasögonen är dyngiga tar man av dom, fäller ner visiret igen o kör hem.
-
8) Lite länkar till utrustningar (tex. hjälmar):
https://www.touring.se/touring/Servlet
Lagom pris ca 2100:- (Klicka på "knoppen" - "offroad" - marushin X- MOTO 21-4086)
http://www.araihelmet-europe.com/php/page/index2.php?page=tourxOR
Dyrare men en av de bästa ca 4500:-
-
För det första.!!
ANVÄND INTE SKIDGLASÖGON NÄR NI KÖR MC/ATV.!!
Använd istället crossglasögon.
För mer info ang detta så kolla in www.soe.se
-
Var ska jag titta? Orkar inte leta...