ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: kvf750anderi skrivet 19 april 2017 kl. 08:50:30
-
Hej på er.
Har problem med en KVF750-05 förgasare,och tänker att någon här kanske har lite tips.
Den började gå dåligt helt plötsligt och bluddra vid med än halvgas.( Kändes som när det bryter för att remmen är dålig) men ingen belt lampa tänd. Kollade upp remmen och den är OK. Provat byte stift och det blev inget bättre. Kollade tändningen och tyckte att det var dålig lampflasch på bakre cyl så jag köpte en ny tändspole men det blev inget bättre. Vid nästa test så verkade det flascha bra på båda cyl (med Tändningslampa allså)
Tröttnade och körde den till en Kawa vst och dom tittade på den. Dom hittade att insugs gummit på båda cyl var döda och bytte dom. Sen ringer dom och säger at dom inte får igång den efter dom bytt dom samt att dom säger att maskinen är komplös på båda cylindrarna. Dom sa att tänbara fel kunde vara att ventilerna var slitna och att det läckte igenom där. Lite lätt frustrerad tog jag hem maskinen igen och rev av topparna och vaccumsög dom och där är det tätt som det skall vara. vid återmontering så ser jag när jag skall ställa in kamvinkeln att när jag har svänghjulet i rätt läge så lirar inte kamaxelns markerigar exakt i linje med toppen som det skall enligt instruktionerna.felar jätte lite och kuggar jag om ett kugg så felar det ändå.( Verkar inte gå att få exakt) Någon som vet hur noga det är att det stämmer eller vet varför jag inte får det att stå helt rätt enligt markeringarna.
Skulle ju ha gjort ett eget komp prov men rev isär i ren frustration så det glömde jag. Verkar ju konstigt att den skall bli komplös på båda cylindrarna samtidigt men ändå gå att köra.
Tacksam för alla tips om någon råkat ut för något liknande.
-
Har verkstadshanbok om du behöver.
-
Så blev det på min -05a också i ca 20 sek. Bluddrade och hackade, sen blev det pang bom krasch.
Vevstaken från bakre cyl kom farande genom blocket och rakt in i startmotorn.
Blev bara skrot kvar.
Den motorn var förvisso bestyckad med vassare kam och en highlifters box.
Teorin är att kamdrevet lossnade, då jag hade haft strul med det en gång innan.
Slutade med att jag sålde den som reservdelsmaskin.
Hoppas att du har bättre tur..