ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Backlund93 skrivet 28 mars 2017 kl. 08:58:16
-
Köpte en smc wildcat 520 -13 i vintras, och en polaris predator 500 -05. Han innan hade skiftat hjul på dessa två maskiner, men glömt detaljen att det är konad mutter till ena fälgen och vanliga muttrar till andra.. resultatet har då blivit att den konade muttern har drogits fastså hårt att godset på fälgen prässats emot hjulbultarna, och hjulen sitter där dom sitter nu.. har provat bankat bakifrån med träpåle/kofot utan resultat, funderar på att borra hjulbultarna och byta dem.. tänkte prova och se här först om någon har några idéer eller tips. Tack..
-
Några bilder skulle underlätta :)
-
Du kan inte få dit en avdragare på nått vis??
-
Dum ide kanske men ta en slägga och slå på däcken hårt som fan i olika riktningar och sen försök få lös dem igen.
-
Bultarna är väl ipressade bakifrån? Isåfall borde det gå att slå bort bultarna en åt gången. Slå utifrån rakt på bulten så den kommer ut på baksidan.
-
Som Jussi säger är de oftast islagna så att slå/pressa ut dem bör därmed gå.
Att göra det när hubben sitter på axeln vet jag väl dock inte om det är så lämpligt.
Så lossa och ha riktigt mothåll så löser det sig nog.
(sätt en mutter på gängan och slå/pressa på den så du inte deformerar gängorna)
-
Fick lika fel på en Camaro jag hade, jag borrade ett 6mm hål i mitten genom hela bulten sen var det bara å slå ur den
-
Bästa sättet är värme. Gas låga och ett bestämt knack på bult eller mutter och även helt ihoprostade saker lossar. Räcker bra med liten hemma värmare.
-
Värme är bra ja, men i detta fall har ju inget fastnat på så vis...
-
Men metaller sväller och krymper olika så jag kör med gas och wd40 och det har funkat i hela mitt liv när inte råstyrka eller verktyg har räckt till. Förstår dock inte hur hjulmuttrarna kan fastna så hårt att det krävs forum hjälp. Kanske ett rör som förlängare och ett hastigt ryck är modellen.Man är starkare uppåt än nedåt.Kan även funka att dra åt lite och sen lossa ifall gängorna fått sej en liten knäck. Jag köpte isdäck till outlawen i vintras men satte dom på wildcaten och tog en konisk fräs och forma til hålen. Multibultcirkel på framfälgen så det gick att använda fast dom setat på en outlaw 520. Men åter till bultar som sitter.Gå ut på gatan och stanna upp första tant du ser så lossar hon på dem åt dej. Dom har ju ändå sådan stor dimension och gängstigning att med ett fälgkors ett rör plus vikten av en karl så kan det vara lite svårt...
-
Och aluminium fälg ska inte dras med muttermaskin för friktion kan sätta bulten mycket mer än tänkt men då fungerar GAS.
-
Inte för att vara taskig Ricky1891 men ta och läs vad det står längst upp...det är inte muttrarna som sitter fast!
Det är fälgen som är deformerade runt bulthålen vilket gör att det pressar runt bultarna....
-
Ett trick som brukar fungera bra på bilar när fälgarna har
fastnat är att släppa hjulmuttrarna några varv och sedan
köra tills fälgarna släpper.
-
Sorry gubben. Datorn e kass så jag är på telefonen. Gamla ögon o så. Likväl säger jag gas och förlängare till spärrskaft o en slägga eller som skytten skrev . Gänga på ett par nägra varv och gör donuts tills dom lossar. Ta polarisen koppla en kedja och åk.
-
En regel plus domkraft mellan hjulen kanske
-
Varför inte ta av hubbarna och åka till en som har press, så pressar ni av fälgen från hubben och med lite olja på bultarna så kommer det fint.
Regel med domkraft skulle jag akta mej för, quad - atv fälgar är otroligt svaga i sidobelastning, risken är att du får fälgar som wobblar värre än en gubbe med 3 promille.