ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: franzkes skrivet 20 mars 2017 kl. 07:31:50

Titel: Cforce 550 EPS sliter snett
Skrivet av: franzkes skrivet 20 mars 2017 kl. 07:31:50
Hej kamrater!

Köpt en begagnad Cforce 550 med styrservo som är fullservad och rullat 90 mil. Är nöjd med allt men det ena framhjulet lutar lite mer än det andra och den vibrerar vid runt 60-65 km/h. Framhjulen har även slitits ojämt. Känns som hjulinställning/något lager?

Tar gärna mot tips på var jag ska börja felsöka.
Titel: SV: Cforce 550 EPS sliter snett
Skrivet av: franzkes skrivet 20 mars 2017 kl. 15:52:56
Hej kamrater!

Köpt en begagnad Cforce 550 med styrservo som är fullservad och rullat 90 mil. Är nöjd med allt men det ena framhjulet lutar lite mer än det andra och den vibrerar vid runt 60-65 km/h. Framhjulen har även slitits ojämt. Känns som hjulinställning/något lager?

Tar gärna mot tips på var jag ska börja felsöka.

Hittade efter lite youtubande att det är nog inte så svårt att justera detta själv.

https://www.youtube.com/watch?v=QTBpiVtKoto
Titel: SV: Cforce 550 EPS sliter snett
Skrivet av: Pv544 skrivet 21 mars 2017 kl. 22:23:12
Videon är ju för toe-in inställning, är det så du menar att det lutar eller är det cambern du menar?
(http://yecksautorepair.com/images/wheel_alignment.jpg)

Vet inte om du kan justera cambern ens. Kan ju ha fått stryk där, eller så har den bara blivit så när dom byggde.
Beror ju lite på hur illa det är.

Men kan ju också vara toe-in, kolla även lufttryck runt om och kanske även omkretsen på bakhjulen.
Jag hade en maskin med olika stora bakdäck, då drog den snett.
Jag lade ett brett spännband runt däcken och snurrade runt, då var det ganska lätt att mäta fram skillnaden mellan bakhjulens omkrets.

Vet inte om servo tar bort såna grejer, men vill den dra snett så lär den ju käka däck.
Titel: SV: Cforce 550 EPS sliter snett
Skrivet av: franzkes skrivet 22 mars 2017 kl. 07:54:57
Videon är ju för toe-in inställning, är det så du menar att det lutar eller är det cambern du menar?
(http://yecksautorepair.com/images/wheel_alignment.jpg)

Vet inte om du kan justera cambern ens. Kan ju ha fått stryk där, eller så har den bara blivit så när dom byggde.
Beror ju lite på hur illa det är.

Men kan ju också vara toe-in, kolla även lufttryck runt om och kanske även omkretsen på bakhjulen.
Jag hade en maskin med olika stora bakdäck, då drog den snett.
Jag lade ett brett spännband runt däcken och snurrade runt, då var det ganska lätt att mäta fram skillnaden mellan bakhjulens omkrets.

Vet inte om servo tar bort såna grejer, men vill den dra snett så lär den ju käka däck.

Jag har inte hunnit prova än hurvida det hjälper. Jag tror faktiskt det både är toe-in och chamber som är fel. Får väl se när jag hinner vara ute och justera. Det är inte enormt mycket, man ser inte lutningen på bild knappt men man kan se att de slitit snett.

Hittade en servicemaneal på 250 sidor där man kan så hur man fixar det mesta på CF moto iallafall. (den kanske alla andra redan har  :lol: )
Titel: SV: Cforce 550 EPS sliter snett
Skrivet av: Xray skrivet 22 mars 2017 kl. 12:27:33
Var hittade du servicemanualen?
Titel: SV: Cforce 550 EPS sliter snett
Skrivet av: franzkes skrivet 22 mars 2017 kl. 15:06:02
Var hittade du servicemanualen?

Minns inte, men bifogar den här! Gör en egen tråd också där jag lägger den, är säkert många som kan ha anvädning av den.
Titel: SV: Cforce 550 EPS sliter snett
Skrivet av: franzkes skrivet 27 mars 2017 kl. 07:45:04
Jag har inte hunnit prova än hurvida det hjälper. Jag tror faktiskt det både är toe-in och chamber som är fel. Får väl se när jag hinner vara ute och justera. Det är inte enormt mycket, man ser inte lutningen på bild knappt men man kan se att de slitit snett.

Hittade en servicemaneal på 250 sidor där man kan så hur man fixar det mesta på CF moto iallafall. (den kanske alla andra redan har  :lol: )

Svarar mig själv, gjorde en hjulinställning enligt instruktionen i helgen och det är som en ny maskin. Även vibrationerna försvann, behövde justera däcken totalt 20 mm så det var ju inte lite fel innan. Är väl kanske inte 100% nu heller jag stod på en grusplan med vanligt måttband och skiftnyckel  ;D