ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Blomqvist skrivet 19 mars 2017 kl. 21:29:40
-
Jag räknar på en ny Can-Am Outlander Max Pro 1000, med bandsats och en del utrustning.
Oprutat hamnar jag på över 220.000:- !
Det är ju sinnessjuka pengar.
Hur håller sig en sådan maskin i andrahandsvärde?
Vad värdesätter nästa köpare att jag har utrustat maskinen med, så att den blir så lättsåld och attraktiv på,andrahandsmarknaden som möjligt?
Handtagsvärmare för förare och passagerare, handtagsskydd, skärmbreddare, hasplåtsats för hela maskinen, stor väska med bakljus i, bagageräcke, plogpaket, osv. är planerat.
Behöver jag något mera?
Hur viktigt är det med vinsch bak?
Man vill ju ha så mycket som möjligt, men satan vilka pengar!
Det är ju sjukt!
-
Köp och sälj bandsatsen på sidan om begagnad, många som säljer nästan helt nya då den inte används.
Ju mer utrustning ju ättare blir det att sälja men svårt att ta ut för det.
Istället för hasplåt så skaffa hasplast, glider lättare.
()pVinsch bak är fint om du åker själv i skogen och det inte går att vinscha framåt
-
Det får bli så... Men fan vilken ångest. En kvarts miljon, liksom. :banghead:
Hundra tusen försvinner väl så fort man rullar ut den ur hallen.
Men jag har spanat på Blocket rätt länge, och det finns inga begagnade med dom prylar jag vill ha, och ska jag börja utrusta en begagnad maskin så springer slantarna rätt fort iväg.
-
Det får bli så... Men fan vilken ångest. En kvarts miljon, liksom. :banghead:
Hundra tusen försvinner väl så fort man rullar ut den ur hallen.
Men jag har spanat på Blocket rätt länge, och det finns inga begagnade med dom prylar jag vill ha, och ska jag börja utrusta en begagnad maskin så springer slantarna rätt fort iväg.
bandsatts är ju jävligt dyrt. Men vore jag dig skulle jag ha lite is i magen och kolla begagnat både på ATV och bandsatts, inte nödvändigtvis i samma paket. Köper du nytt så tappar du ju största värdet när det är dags att sälja. (Säger jag som köpte helt ny quad lol) men jaja.
-
Bandsats finns för 25-30 beg, maskinen kan du köpa ny och glöm inte pruta, 10 % är inte omöjligt ()p
-
Jag har funderat på att sälja min och köpa en mindre maskin, jag skulle lätt klara mig med en 500 cc idag.
Sedan jag köpte min Can Am spyder så kör jag väldigt lite ATV på sommarn, mest vid olika små transporter.
Bor du långt från Piteå?
Har bandsats och plog men ingen aning om vad den är värd...
-
Beställning lagd, inbyten inlämnade.
-Nu börjar den oliiiiidliga väntan på att maskinen ska komma till återförsäljaren, och att dom ska montera all utrustning jag beställde. Och det var MYCKET! :djump: :D
-
blev det en kvarts mille eller?
-
blev det en kvarts mille eller?
Inte riktigt. Drygt 230.000:-, så det var ju inte så långt ifrån...
-
Nyköp är ju alltid ekonomiskt självmord, men drar man ut kostnaden på 5-10 år blir det inte så blodigt per månad.
Och visst är 230 mycket pengar men det finns de som lägger närmare 400 på en Kia så även om det kan svida i plånkan bör man ju se helheten.
-
Nyköp är ju alltid ekonomiskt självmord, men drar man ut kostnaden på 5-10 år blir det inte så blodigt per månad.
Och visst är 230 mycket pengar men det finns de som lägger närmare 400 på en Kia så även om det kan svida i plånkan bör man ju se helheten.
Det är lite så vi ser det också.
Istället för att snåla in på att köpa en 650 eller 570 istället för en 1000, eller på tillbehör som t.ex. vinsch även bak, fjärrstyrning av båda vinscharna, eluppvärmda handtag för både förare och passagerare, bukplast, kofångare, räcken, packväska, skärmbreddare, osv. så tänkte vi att, va faan, istället för att spara 10-20.000:- på att snåla in på saker som vi sedan kommer att gå och önska att vi hade, så kör vi "All In", och köper den maskin vi vill ha och med de tillbehör som passar våra behov och önskemål.
Månadskostnaden blir inte många hundralappar högre, men användbarheten och att vi är nöjda med maskinen är värt så mycket mer.
En bandsats gör ju att vi kan använda maskinen även på vintern, ett snabbfäste till plogen gör att vi enkelt kan haka av den och dra iväg på en tur tillsammans med vänner som åker skoter...
Nej, det blir nog bra, det här!
En fullutrustad maskin gör ju även att den fyller flera behov, kan användas till så mycket mera, och inte behöver bytas bort om/när behoven förändras. ()p
-
Har du köpt förlängningskitet för plogen, om du inte gjort det så går den inte vinkla åt något håll när du har bandsatsen monterad. (Plogen tar i banden då)
Jag kör utan förlängningskitet och plogar alltså bara med plogen rakt fram, det går rätt bra tack vara plåtarna på sidan, i vart fall med den plogning jag har, men visst önskar man ibland att det gick vinkla.
Detta skrivet med utgångspunkt att du köpt WARNplog, och att de inte ändrat konstruktionen.
Sätt större nedre rulle på frontvinschen också, annars kommer vajern att gå av rätt många gånger på en säsong, är ett elände när det händer.
Tror dom byggt upp hela fyrhjulingen runt vinschen...
I vinter har jag kört med ett spännband sista metrarna istället för vajer, det håller faktiskt bättre.
-
Har du köpt förlängningskitet för plogen, om du inte gjort det så går den inte vinkla åt något håll när du har bandsatsen monterad. (Plogen tar i banden då)
Jag kör utan förlängningskitet och plogar alltså bara med plogen rakt fram, det går rätt bra tack vara plåtarna på sidan, i vart fall med den plogning jag har, men visst önskar man ibland att det gick vinkla.
Detta skrivet med utgångspunkt att du köpt WARNplog, och att de inte ändrat konstruktionen.
Sätt större nedre rulle på frontvinschen också, annars kommer vajern att gå av rätt många gånger på en säsong, är ett elände när det händer.
Tror dom byggt upp hela fyrhjulingen runt vinschen...
I vinter har jag kört med ett spännband sista metrarna istället för vajer, det håller faktiskt bättre.
Tack för tipsen.
Jo, förlängning till plogen, (Can-Am originalplog), är beställd.
Till vinschen/plogen har jag beställt en blocksats med ett hjul som vajern vänder i, och som ska vara skonsammare mot vajern.
Jag har även beställt syntetvajer till framvinschen, bakvinschen jag beställde har syntetvajer original.
Hade stålvajer på Hondan, och höll på att bli vansinnig, den gick av ofta.
Jag knöt helt sonika ihop stålvajern till slut, jag tröttnade på att laga den på ett seriöst sätt.
-
Mmm, som jag gjorde då, det där med knutarna...
Har kört med vändhjul, det håller tre gånger längre ungefär, men den lyfter ju också 3 gånger långsammare.
I vinter har jag kört med ett par meter spännband fasttejpat längst ut på det som är kvar av vajern, över lilla rullen och det har fungerar över förväntan.
Har ju "ingen" vajer kvar, så skulle jag behöva den för att komma loss någon gång så lär jag inte vara lika positiv...
Syntetvajer kanske är bäst, har aldrig provat det.
-
Har aldrig heller provat syntetvajer, men inbillar mig att den tål brantare vinklar utan att "knäckas".
Stålvajern fick ju tydliga veck efter varje lite hårdare arbete, och det var ju där den gick av sedan.
Dessutom upplevde jag att ful-knutarna på vajern blev hållbarare än vilken seriös lagning som helst...
Jag kan återkomma angående syntetvajer VS stålvajer när jag fått hårdtesta den på allvar, jag har fortfarande inte ens fått hem maskinen än.