ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Christian G skrivet 19 mars 2017 kl. 20:45:02
-
Jo jag undrar om någon här på detta forum kör med ett bättre variatorkitt eller har bytt ut vikterna i variatorn på sina MBX 720R, och om ni har märkt någon större skilnad till det bättre.
Jag söker efter ett bättre vrid och ax på lågfart samt mellanregister.
Söker också efter någon som kan tillverka en vassare kam, men inte för kopiösa pengar dock ()p .
Jag har tappat i effekt efter sista servicen jag hade in den på.
Nu gör den max 108 km/h enligt min gps. När jag fick den så var den bet vassare och gjorde max 128 km/h på mätaren och 120 km/h enligt gpsen.
Tror att meken på verkstaden ändrade något på varvet.
-
Självklart kan du få den att gå bättre om du ändrar vikterna i variatorn. Gå in på twostroke riders och läs om hur dom trimmar sina skotermoppar. TVÅTAKT RULES :headbang:
-
Ta ett snack med klåparmeken me som trimma ner hojen me och fråga va fan....
-
Hittade ett fel i dag, röret till insuget hade glidit av. Fixade detta och nu axar den lite bättre, men vid högre hastighet över 70+ så är den inte alls lika rapp som när jag köpte den ny, och efter verkstadsbesöket.
Tror att varvet är sänkt på den med, varnar redan vid 92km/h, innan service vid 120 km/h .
Den dör också om man gasar lite för mycket när man backar, inget hugg utan den bara dör.
Tackar för svaren.
-
Jag tycker du ska satsa på att få den i skick som innan, borde ju inte vara några större bekymmer får man hoppas.
Tycker det låter skumt om meken gjort något.... Men fråga.
Kanske läge att kolla hur ditt stift ser ut, kan ju ge indikationer på om den får för klent med bensin (magert) eller om du har något annat som bromsar effekten på slutet.
Tycker alltså du ska lägga trimningsplanerna på is, längtar du efter mer fart och effekt tror jag det är enklare, billigare och mer driftsäkert att byta maskin istället.
Risken är väl ändå kanske stor att du sitter och suktar efter en 1000cc snart ändå.
Köper du can-am eller polaris finns ju lite större utbud av trimgrejer och erfarenheter att ta del av.
Och andrahandsvärdet på din maskin lär väl tyvärr inte öka om du trimmar den.
Vet inte hur mycket man törs plåga en storcylindrig enstånka heller, men är nog lindrigare att gasa med en twin.
-
Japp jag får plocka ner den o kolla upp vad felet är.
Kan vara stiftet som du säger.
Jo då jag har kollat på en can-am xxc 1000R -17 och den har
jag varit sugen på länge men priset hu ja.
Polaris xp 1000cc finns ju inte som äkta gatregad. Bara det falska "gatreg" traktor-A max 60 km/h så den går tyvärr bort.
Blir nog att byta vikter på min 720R i stället och se om det gör någon skillnad.
Tack ska ni ha för era svar.
-
Finns ju begagnade 1000cc också. ()p
Jag köpte en väl inkörd (2600 mil)can-am 800 för "ny cf500"pengar för ett gäng år sen, inte ångrat det en sekund.
Nu är ju din maskin betydligt roligare än en cf500, men tror ändå det inte är värt att jaga mycket effekt där.
Dock verkar man ju vänja sig fort me effekt, många som trimmar även dom större motorerna. :DV
Dock gubbkör jag mest, så min 800 får duga. Dock hade det varit coolt att trimma min 650 med big bore kit. Får nog vänta dock...