ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: DizzyM skrivet 3 februari 2017 kl. 21:39:46

Titel: Hjälp med drev och annat till smc 250!
Skrivet av: DizzyM skrivet 3 februari 2017 kl. 21:39:46
God kväll! Är en nybliven ägare av en smc 250 -05. Har planerat att åka med den till 95% på asfalt, ibland till jobbet dit jag har 2,5 mil.

Så till frågan, jag har letat mycket här på forumet och på andra ställen om vad man kan göra för att förbättra prestandan och höja topphastigheten något men inte riktigt hittat ett tydligt svar. Att man kan byta bakdrev från 40 till 36 är ju en del, men finns det något mer man kan göra som inte kostar ett X antal tusen kronor?
Sen undrar jag även om någon vet hur krångligt det är att byta från tumgas till rullgas?

Tackar även ja till tips på ställen där man kan införskaffa detta till ett bra pris :)

Tacksam för svar!
Titel: SV: Hjälp med drev och annat till smc 250!
Skrivet av: Hydro skrivet 4 februari 2017 kl. 18:51:28
Hej och välkommen hit!
Det som oftast är problemet när man eftersträvar högre toppfart är bristen på kraft.
Visst kan man ändra utväxlingen och på så vis få ner varvet vid marschfart och då märker man ju om maskinen "varvar ur" dvs om den orkar ända till maxvarv.
Gör den inte det så är det kraft som saknas.

Nu är ju inte dessa maskiner något under av varken komfort eller prestanda och möjligheterna för trim är rätt små... så förvänta dig inga enorma skillnader oavsett vad som görs.

Hur svårt det är för dig att byta till rullgas är ju svårt att veta för andra, det beror ju lite på hur mekvan man är.
Men min första fundering, varför?
Om du tycker det är ansträngande att köra med tumgas så är det en träningssak.
Nu är det ju bara en halvtimmes körning det rör sig om och det brukar man vänja sig vid rätt snabbt...
Titel: SV: Hjälp med drev och annat till smc 250!
Skrivet av: DizzyM skrivet 4 februari 2017 kl. 21:55:04
Hej och välkommen hit!
Det som oftast är problemet när man eftersträvar högre toppfart är bristen på kraft.
Visst kan man ändra utväxlingen och på så vis få ner varvet vid marschfart och då märker man ju om maskinen "varvar ur" dvs om den orkar ända till maxvarv.
Gör den inte det så är det kraft som saknas.

Nu är ju inte dessa maskiner något under av varken komfort eller prestanda och möjligheterna för trim är rätt små... så förvänta dig inga enorma skillnader oavsett vad som görs.

Hur svårt det är för dig att byta till rullgas är ju svårt att veta för andra, det beror ju lite på hur mekvan man är.
Men min första fundering, varför?
Om du tycker det är ansträngande att köra med tumgas så är det en träningssak.
Nu är det ju bara en halvtimmes körning det rör sig om och det brukar man vänja sig vid rätt snabbt...
Okej! Men om man ska göra några små test för att se vilka skillnader man kan få till så kan man ju börja med drevet. Skulle du rekommendera 36 eller 32?
Titel: SV: Hjälp med drev och annat till smc 250!
Skrivet av: Hydro skrivet 4 februari 2017 kl. 22:43:33
Jag har ingen detaljkunskap om SMC250 så bäst är att låta den frågan gå vidare till de som kan.
Titel: SV: Hjälp med drev och annat till smc 250!
Skrivet av: Strawie skrivet 6 februari 2017 kl. 18:20:50
Här finns lite trådar du kan läsa om ämnet  ()p :
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=12026.msg557153#msg557153
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=7513.msg72312#msg72312
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=15337.msg144280#msg144280
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=7367.msg71051#msg71051
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=13028.msg129881#msg129881
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=3184.msg26585#msg26585
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=3163.msg26439#msg26439
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=1899.msg13274#msg13274
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=5038.msg47483#msg47483


Titel: SV: Hjälp med drev och annat till smc 250!
Skrivet av: eyecreate skrivet 16 februari 2017 kl. 17:38:42
Med 32t drev och vägdäck marshar du enkelt i 100 km/h utan för höga varv, då toppar den ca 120.
Alternativet är att stega upp till en större maskin, exempelvis en 450, men med dessa tappar du smidigheten i den lilla ramen på smc'n, som är mycket rolig på grusvägar osv. Framkomligheten i skogen är mycket bättre på en SMC då du kan snika mellan träd mycket bättre, och ibland kanske du vill gena via en gångväg el liknande, det blir svårt med en större maskin.
SMC 250 är dubbad till "nybörjarmaskin", men jag är inne på min tredje nu och har däremellan haft en goes 450 en sommar, och måste säga att "rolighet" räknat så har smc'n levererat i samtliga lägen.
För att inte tala om ekonomin, en SMC 250 är väl quadens Volvo, den går o går o går utan problem. Goes maskinen kostade mig nog 10k i strul för ca 200 mils körning totalt. I "Honda"motorn är det bara oljan som kostar. Och kanske lite glödlampor.
Och ja, rullgas är ett måste om du ska pendla. Enkelt bytt på en timma!

Edit: såg nu att du skaffat en SMC 520 istället. Det funkar ju det med. Då kan du ju t.o.m. marsha på e4/e6 om det behövs.
Men det kräver lite större plånbok också :)
Titel: SV: Hjälp med drev och annat till smc 250!
Skrivet av: Atheos skrivet 16 februari 2017 kl. 18:33:41
Och ja, rullgas är ett måste om du ska pendla. Enkelt bytt på en timma!

Håller inte med detta påstående.
Kört både med rullgas och tumgas och är man otränad så är även rullgas jobbigt imho innan man vänjer sig.
Titel: SV: Hjälp med drev och annat till smc 250!
Skrivet av: eyecreate skrivet 19 februari 2017 kl. 15:25:36
Håller inte med detta påstående.
Kört både med rullgas och tumgas och är man otränad så är även rullgas jobbigt imho innan man vänjer sig.

Ja det är möjligt.
Förra sommaren körde jag en maskin 4 månader med tumgas för första gången, och så länge jag var i skogen eller i stadstrafik funkade det fint, men jag vande mig aldrig vid att hålla den intryckt de gånger jag pendlade 2 mil. Kändes som att tummen skulle gå av ibland.
Men det är väl en träningssak :)