ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Kjello skrivet 10 januari 2017 kl. 23:42:07
-
Hej,
Upptäckte just att yttre främre damasken "fått punka".
Någon som bytt, och vet om man kan ta bort yttre knuten utan att behöva ta bort den inre också?
-
Hej,
Upptäckte just att yttre främre damasken "fått punka".
Någon som bytt, och vet om man kan ta bort yttre knuten utan att behöva ta bort den inre också?
enklast är med ett damaskverktyg, som du trär nya damasken över knuten.
annars är det enklaste att rycka lös hela drivaxeln ur diffen, och sen spänna fast den o knacka lös knuten.
mvh markus
-
Eftersom man kan byta yttre knuten separat, så måste den gå att dela från axeln.
Men jag tog av inre knuten istället, och drog damasken över axeln därifrån.
Men jag bytte visserligen inre damasken också, och då var det ju busenkelt att göra så.
En vanlig låsring och inre knuten dras av axeln.
En spårring ytterst, i inre knuten, för att dela den.
Du tar ju upp axeln på bänken ändå...
Byta damask på plats blir bara onödigt krångligt.
Hissar du hjulingen lutande, rinner ingen olja ur diffen, annars kan det ju vara läge att ändå byta oljan....
Jag vet inte utantill hur yttre knuten tas av på ATV, men på bilar är det antingen en liten öppning, och en låsring i den man bänder isär, eller en snäppring, så man får slå av yttre knuten.
-
man knackar lös yttre knuten, sitter bara med ett clips.
Men det är svårt att göra på plats, därför det är lättare att ta lös hela axeln
-
Tack för tipsen.
Axeln åkte ur och upp på bordet.
Gick bra att byta damask.
En lärdom: Se till att ha "avdragare" för kulledsbultarna. Köpte på biltema och med dessa gick det som en dans! :)