ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: nikke skrivet 28 december 2016 kl. 15:18:44
-
Hej!
Har sökt på forumet och andra sidor men inte hittat svaret riktigt.
Har problem med att starta min gamla allroad (CF motot 500) på startmotorn. Startmotorn orkar 2 varv tills den kommer till kompressionstakten, då lägger den av, precis som om det är för högt tryck.
Har dragit i startsnöret tills nu, för att hjälpa till men nu tänkte jag försöka få ordning på den.
Vet att startmotorn brukar vara dåliga på dem, men denna snurrar lätt (har haft loss den och kontrollerat)
Ställde ventilerna enligt http://www.johansilen.se/Manual/Servicemanual_CF500_500L.pdf
Sidan 143 (14-3) där är avgassidan mot förgasaren (är detta rätt??) 0,1 insug och 0,2 avgas.
fortfarande 2 varv och sen är det som den hugger till och stannar...
Undrar vad man kan göra mer? dekompressionen har jag inte kollat, finns det något enkelt sätt att kontrollera detta?
-
svarar till mig själv...
var ute i garaget och satte en tändkabel till startmotorn och sen rakt till batteriet och vred runt, samma sak igen... 2 varv sen hugg.
tänkte lite och chansade med att ta två tändkablar till startmotorn, och kopplade till batteriet, nu drog den runt rejält = blir spänningsbortfall någonstans på vägen.
så jag kopplade bort solinoiden och körde förbi den och startmotorn snurrade på, flera varv utan problem.
men så fort jag skall köra med startknappen så att solenoiden slår till så knäpper endast solenoiden. Nu går inte ens startmotorn runt. :-\ :-\
någon som haft samma problem med solenoiden?
-
Sitter väl säkring på eller vid solenoiden/startreläet , jag har fått byta startrelä på min X7a några
gånger men sedan konstaterade ja att det var för klena kablar mellan startmotor o batteri o startrelä.
Nu när jag bytt till grövre kabel så funkar det klockrent ()p
-
Sitter väl säkring på eller vid solenoiden/startreläet , jag har fått byta startrelä på min X7a några
gånger men sedan konstaterade ja att det var för klena kablar mellan startmotor o batteri o startrelä.
Nu när jag bytt till grövre kabel så funkar det klockrent ()p
Det var min fundering också att byta till grövre kablar. Men skall ta och mäta upp startreläet enligt anvisningar på ATVhuset också, verkar som om reläet är en klen konstruktion som ger med sig...
får återkomma med svar.
skickar ut frågan om avgas- och insugssida på ventilerna enligt servicemanualen är avgassidan på förgasarsidan och insugssidan på krök sidan, är det så?
-
Precis tvärtom, insugssidan är ju vid förgasaren det är där bränsle och luft blandas medans avgaserna åker ut genom kröken och vidare ut i avgassystemet
-
Precis tvärtom, insugssidan är ju vid förgasaren det är där bränsle och luft blandas medans avgaserna åker ut genom kröken och vidare ut i avgassystemet
Jo det är så jag också blivit lärd, men kolla på bilden i service manualen som jag länkade till här över, sidan 141... :hmmm: :hmmm:
Har kollat på några olika service manualer och de säger samma sak, eller har jag sett fel?
-
Du har rätt ang bilden i serviceboken men den bilden är fel. Eller ialf fel översatt som rätt mkt annat i den boken tycker jag..... insug är bakåt och avgassidan är mot avgasröret.
-
Intressant att jag hittade en i stort sett likadan tråd som min i tgb-delen om just dekompression och grejer, jag har samma problem som du hade att startmotorn inte orkar förbi kompläget, ska prova med startkablar mellan batteri och startmotorn nästa gång jag är ute och se om det är samma fel för mig.
-
Intressant att jag hittade en i stort sett likadan tråd som min i tgb-delen om just dekompression och grejer, jag har samma problem som du hade att startmotorn inte orkar förbi kompläget, ska prova med startkablar mellan batteri och startmotorn nästa gång jag är ute och se om det är samma fel för mig.
jag tror (hoppas) på att startreläet är kasst på min som de flesta skriver om.
Men jag skulle pröva att mäta upp startreläet samt kolla kabelinfästningar m.m. på din, finns info på ATVhuset sida. samt givetvis försöka koppla förbi startreläet och köra ström rakt mot startmotorn för att se om den orkar dra runt motorn då.
Du kan ju testa att ta bort tändstiftet och pröva och se om den går runt enklare med startmotorn och startreläet. (borde snurra på)
-
Du har rätt ang bilden i serviceboken men den bilden är fel. Eller ialf fel översatt som rätt mkt annat i den boken tycker jag..... insug är bakåt och avgassidan är mot avgasröret.
hmm ok då kör vi på som man blivit lärd istället för att lita på service manualen ^-^
-
jag tror (hoppas) på att startreläet är kasst på min som de flesta skriver om.
Men jag skulle pröva att mäta upp startreläet samt kolla kabelinfästningar m.m. på din, finns info på ATVhuset sida. samt givetvis försöka koppla förbi startreläet och köra ström rakt mot startmotorn för att se om den orkar dra runt motorn då.
Du kan ju testa att ta bort tändstiftet och pröva och se om den går runt enklare med startmotorn och startreläet. (borde snurra på)
Nu hra jag provat med startkablar mellan batteripoler och startmotor, ingen skillnad,
hade ca 1,5v spänningsfall i originalpluskabeln bara när den inte orkade så startrelät tycks vara okej trots mkt stryk.
utan tändstift går den runt så maskinellt verkar den okej, men orkar inte förbi kompläget.
Har du kommit nånvart med din?
har varit i kontakt med atvhuset också, får se om jag får nåt mer tips därifrån angående dekomp eller annat, de är iaf väldigt hjälpsamma! ()p tyvärr bor jag i Dalarna, annars hade jag vinschat upp hjulingen på släp och åkt dit med den
-
Låter som en lindning i startmotorn är sönder. Plocka ner startmotorn och mät den. Instruktioner finns på youtube.
-
uppdaterar om mitt problem:
köpte in ett startrelä, måste säga att det är fasen så dyrt, mycket påslag om man som nu är tvungen att köpa från Sverige (kolla aliexpress eller alibaba)... men det är en annan fråga!
Men efter att fått mitt relä, så snurrar den på fint, nästan...
eftersom det är ventilerna jag strular med också, så kan det bli att när man ställer ventilerna lite fel så ökar trycket markant i cylindern och det är knappt den orkar runt i alla fall, tyvärr har jag inte fått de att starta än, tiden har inte funnits.
Dock läste jag ett äldre inlägg från atvhuset att man skulle ställa ventilerna 0,1 och 0,1 för att få det optimalt med dekompressionen, ska testa och se om den vill hosta igång.
-
Jag kan väl uppdatera med vad jag håller på med också, har studerat några filmer på youtube som visar olika typer av decomp för att förstå pricipen, konstaterade sedan att min är trasig. jag har en D-formad axel in mot avgaskammen, men armen som suttit i änden på den och i sin tur har påverkats av en tyngd som slängs ut av centrifugalkraften är av, jag kan röra dom helt oberoende av varandra. ny kam beställd då de bara såldes som ett paket.
-
Jag är inte alls förvånad att du har problem att starta din maskin med hjälp av startmotorn, det beror på att startmotorn inte alls är avpassad för fordonet den drar fruktansvärt med ström (mina instrument klara inte den förbrukningen) som jag aldrig lyckats mäta upp.
Med den belastningen så är det inte alls konstigt att startrelät får problem, jag förmodar att du även fått lyssna på det vanliga "startreläklapper" vilket beror på att startmotorn sänker batteriet enormt och genom detta släpper startrelät sin hållning.
Dekompventil är något som jag under alla år av ägandet aldrig sett röken av, därför får man göra som du, hjälpa till med det värdelösa dragsnöret.
Jag inköpte även den "nya" startmotorn (svartmålad) vilket var helt onödigt problemet kvarstod.
Hur löste jag mitt problem?
Jag hade tidigare kompletterat med ett större bilbatteri på grund av plogning och startproblem, nu blev det inte bättre med denna åtgärd startmotorn hade fortfarande problem att dra runt motorn, man fick hjälpa till med snöret.
Åtgärder jag gjorde, ersatte det befintliga startrelä med en slaktad solenoid från en startmotor på en bil (alltså kontakten som ger ström till startmotorn) samt monterade ett ytterligare bilbatteri som jag kopplade så att startmotorn får 24 volt istället för 12 volt
då blir det snurr på starmotorn och efter detta har jag aldrig haft startproblem.
Att startmotorn den korta tiden får 24 volt har ingen betydelse den blir inte ens varm, men man ska kanske inte nöta flera minuter på detta vis.