ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Kingcab123 skrivet 22 december 2016 kl. 15:13:41

Titel: Yamaha big bear 350 dålig koppling?
Skrivet av: Kingcab123 skrivet 22 december 2016 kl. 15:13:41
Hej, jag har en big bear 350 som jag tycker känns lite svag på högre växlar. Har aldrig kört halvautomat innan så har inget att jämföra med men det känns som om variatorn/koppligen slirar på höge växla. Om vi säger att jag kör på en plan väg och sedan blir det lite uppförsbacke så börjar den slira och man måste växla ner. Man gasar och motorn går upp i varv men hastigheten händer det inte mycket med. Har jag vagn efter och det blir uppförsbacke får man gå ner på ettan för att ta sig upp. Är det såhär halvautomatiska fyrhjulingar fungerar eller är det något fel med kopplingen?
Titel: SV: Yamaha big bear 350 dålig koppling?
Skrivet av: GeFeldz skrivet 22 december 2016 kl. 16:26:23
Den ska inte slira! Det är en manuell växellåda med slungkoppling och om jag kommer ihåg rätt en vanlig koppling som aktiveras när du rör i växelpedalen.
Titel: SV: Yamaha big bear 350 dålig koppling?
Skrivet av: Micke_c skrivet 22 december 2016 kl. 19:52:50
Det stämmer. Det är TVÅ kopplingar.
Slungkopplingen som är för start. Lamellkorg för växling i farten.
Tryck på växelpedalen och gasa lite, får du se. Men släpp inte pedalen då, för då blir det rivstart.

Slungkopplingen kan vara sliten.
Någon variator har du inte. Det är 5 manuella växlar som en MC +back +hög/låg.
Men alla Big-Bear har inte hög och låg. Beror på årgång.

Men först och främst!
Har du bytt olja?
I så fall, till vilken olja?
Har du hällt i vanlig bil-motorolja, så får du byta BÅDA kopplingarna, för dom är förstörda.
ENDAST MC olja, avsedd för våtkoppling, annars slirar den mer och mer.....!!

Har du aldrig bytt olja, så gör det, inkl filter, men bara till MC olja!

Om det är rätt olja i motorn, kan du börja med att se över justeringen för åk-kopplingen.
Det sitter en skruv, låst med en mutter på sidan av motorn.
Nu minns jag inte om man ska släppa muttern och vrida motsols tills lätt motstånd, sen backa 1/8 dels varv. Eller om det var medsols.....

Slungkopplingen har ingen justering, men dom är lite slirande av naturen på dessa gamla modeller.
Det krävs skapliga motorvarv, för att den ska dra fullt ut. Släpper man ner den i varv, så släpper den, och då måste man växla ner för att den ska återfå greppet. Kräver rätt körteknik, och att alltid ha rätt växel. En ovan förare kan ha för hög växel, utan att mörka och då bränner man slungkopplingen.

Det är skillnad på slungkopplingen i nyare med CVT, som drar nästan fullt ut strax över tomgång.
Utvecklingen går framåt!

Titel: SV: Yamaha big bear 350 dålig koppling?
Skrivet av: Kingcab123 skrivet 22 december 2016 kl. 22:06:36
Tack för svar. Fyrhjulingen är köpt i sommras och innan den såldes så ska alla oljor ha varit bytta på firma. Man får ju hoppas att det blev rätt gjort då. Det är en -92 och har gått ganska mycket så man förstår ju att det blir slitage. Jo, jag har förstått ungefär hur växlingen fungerar och det här med att den frikopplar innan växeln hoppar i. Ska kolla justeringen.