ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: terrorcorp skrivet 21 december 2016 kl. 03:39:30
-
Tänkte beställa en ny Grizzly. Kommer köra rätt så mycket Off road så vill ha höjningskitt , hasplåtar , vinsch, större fälgar och effektljudämpare :)
Så nu till min fråga är det ekonomiskt försvarbart att ta allt detta via en återförsäljare från Yamaha eller ska man köpa en vanlig basic modell ( nu finns det ju flera olika bokstavsvarianter så vilken är bäst isf ) och beställa delarna på nätet och plocka ihop det själv?
Mvh
-
Inget negativt menat men varför just Grizzly? :dntknow: Till dina behov och om slantarna finns så skulle jag satsat på en Can am 1000 XMR eller en Outlander 1000. Många åf har ju julrea nu oxå! ()p
-
Nu skriver han ju inget om vilka behov som finns, bara att han kommer åka offroad.
Skall man köra i lera eller busa på myrar mm då är Can-Am i topp.
Skall man däremot smyga och balansera, trialåka och kanske mer åka på grepp än fart... då är Grizzlyn ett bättre val.
Säger inte att den är det bästa valet, men klart bättre än CA.
Vad som är billigast är svårt att veta, återförsäljarna kan ha lite olika paket och de kan ha specialerbjudande nu inför årsskiftet (bönder behöver göra av med pengar tex)
Du får helt enkelt kolla vad du får för priser.
Att Yamaha höjer har jag inte sett, men det är möjligt... tveksamt till om de står för fem års garanti dock.
Du skriver att du vill ha större fälgar, vad det är bra till vet jag inte... offroad är alltid små fälgar bäst.
Men visst, ligger du uppåt 27-30" i däck då kan ju kanske 14-fälgar funka... annars är 12 bäst.
Skall du upp i däckstorlek så har Yamaha ett nedväxlingskit, med detta bibehåller du garantin.
Då schimsas variatorn, men även vanlig mod med vikter och fjädrar funkar.
(eller varför inte ha båda?)
-
Åk och provkör! Jag själv hade nog valt en två-stånkare istället, som Can-am eller Kawa!
-
Nä något Amerikanskt (förutom min dodge ram 3500 :D ) vill jag inte ha. Finns en anledning att de kostar i princip lika mycket som tex Sportsmenen fast dänger grizzlyn i nästan allt i prestanda. Har en 660 grizzly som är 12 år. Jag bytt 2 tändstift ett batteri plus olja och filter och den går som en klocka. Men att börja bråka med den off road är ingen bra ide i längden.
Anledningen tlll stora däck ( 27 " ) är att höja den. Tror inte Yamaha rekommenderar höjningskitt över 1" om ens de?
Vad grundar du din ide om att grizzlyn är bättre på trial åka och balansera?
Beya >>
Har kört allt utom kawa. Visst jag gillar det från USA men de håller inte i längden. Precis som med skotrar
-
Känner en lapp som köpte en ny can am 650 och böt bort en äldre Ac 500. Men i efterhand ångrar han nästan att det blev en can am pga dålig balans, alldeles för lätt i fronten då man ska köra brant uppför, den vill bara stegra över. Sen att det inte går att låsa framdiffen vid sån trial körning är mindre bra då man inte vill att det ska hinna börja slira innan det bromsar fram.
Grizzlyn är trevlig i skogen, dock för hög lågväxel, även med schimset tycker jag den är för hög, samt att den är stötig i fjädringen, den är inte särskilt följsam i ojämn terräng och blir snabbt tippkänslig eftersom ett framhjul och ett bakhjul hamnar i luften vid väldigt liten höjdskillnad tex då man diagonalar över ett dike
-
Skicka iväg en förfrågan om ett paket pris på vad du vill ha till Patrik på go offroad så får du säkert ett bra pris på allt. C.yaaaaaa.
-
Nu skriver han ju inget om vilka behov som finns, bara att han kommer åka offroad.
Va det behovet jag trodde va det främsta pga av allt godis han ville plocka på den... ;)
-
Jo men offroad är ett vitt begrepp... och eftersom det nämns hasplåt så kan det alltså röra sig om stenig terräng.
Där kommer en CA långt efter.
För övrigt, det jag "grundar" min fras om att en Grizzly är bättre på att smyga och balansera är dels slirkopplingen... visserligen är den onödigt högt växlad, men milsvid lugnare än en Can-Am.
...och dels har den manuell låsning av framdiffen.
Man kan då med lätthet tex låsa och sen klättra över en hög stubbe med ETT framhjul.
Utan hjulspinn, gaspådrag eller annat spektakulärt.
Outlander XMR i tusenversionen är en STOR maskin.
Långt ifrån smidig.
Den sväljer allt, man bara gasar över... 30" i original och långt chassie ger ju vissa fördelar.
Men en sådan maskin passar inte alla... och den passar inte all körning.
-
Har nu beställt en ny Grizzly. Ville ha camo men fick "nöja" med mig grön.
Köpte med hasplåt , 27" däck, skyddsbåge fram och bak, vinsch , ledramp fram och bak, variator kit och hand och tum värmare.
Nu ska jag börja plocka lite delar frän nätet. Blir Effektsystem med en PC ( något tips på någon bra ) och höjningsatts till styret och så funderar jag på nya dämpare runt om ( tips motages gärna ). Är tämligen storvuxen väger 130 pannor är 190cm.
Finns det något mer jag borde ha tycker ni?
-
Ta bort krängningshämaren för bättre off-road egenskaper.
-
Powercommander 5 är bästa bränsleboxen, finns på gooffroad och där finns även rox styrhöjare.
Elka stage 5 om du vill ha det värsta i dämparväg
-
Hur många HK gör en PC med pipa och KN filter ?
-
ger nog inte så mycket på en stånka, lär ju inte märka någon stor skillnad iaf
-
ger nog inte så mycket på en stånka, lär ju inte märka någon stor skillnad iaf
Tvärtom så vittnade väl Per Glennfalk (Lagerstrand) om att det blev en faslig skillnad på Grizzlyn han hade och jag har även hört flera som har positiva upplevelser av pcv och pipa på Grizzly
-
...och höjningsats till styret...
Rox har flera olika, brukar kombineras med tex ett Renthalstyre.
Tvärtom så vittnade väl Per Glennfalk...
Pelle finns här på forumet, svarar han inte i tråden så sänd honom PM: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=profile;u=11952