ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Putte1978 skrivet 16 december 2016 kl. 19:42:57
-
Läser rätt mkt på forumet nu när jag är helt grön på ATV, däremot vill jag påstå att jag har relativt bra erfarenhet av enduro och 4x4 bilar.
Läser en massa om att ATVn känns stötig och icke följsam i terrängen. Svaren som brukar ges är att släppa på fjäderförspänningen.
Men, detta måste ju vara fel.
Fjäderkonstanten är ju den samma oavsett, det man gör när man höjer den undre ringen under fjädern på stötdämparen är ju att höja ATVn. Den kan ju omöjligen bli mjukare.
För att få en mjukare fjädring krävs ju en mjukare fjäder, och för en följsammare dämpning så ändrar man schimsning i kombo med olja i rätt viskositet för ändamålet.
Rätt eller fel?
Vad man vinner i terrängen på att vrida den undre ringen nedåt måste ju vara att man tillåter hjulet att fjädra ut mer och alltså ha lättare att få grepp.
Rätt eller fel?
-
Ingen som vet??
Kanske fel forum del då kraven på svaren är höga.......
-
Man ändrar ju inte fjädringsvägen då man släpper på förspänningen av fjädern, man kan tappa lite markfrigång men fjädringsvägen är densamma. Med Mjukare förspänning blir fjädringen lite mjukare, men visst blir det mjukare om man schimsar om dämparna
-
Hmmmm mellan sista julpysslet så fick jag tid att läsa på lite.
Jag är nu tämligen säker på att fjäderns hårdhet ej ändras under förutsättning att den har en linjär spring rate. Har man progressiva fjädrar kan man genom komprimering ändra hårdhet. Man ändrar dämparens förmåga att arbeta under optimal förhållanden genom att komprimera förspänningen.
Inom enduron och även väghojar så snackas det mycket om häng och sagg och det påverkar hojens uppförande stort.
Men hittar ingen info om ATV och vilken setting man eftersträvar där.
-
Hmmmm mellan sista julpysslet så fick jag tid att läsa på lite.
Jag är nu tämligen säker på att fjäderns hårdhet ej ändras under förutsättning att den har en linjär spring rate. Har man progressiva fjädrar kan man genom komprimering ändra hårdhet. Man ändrar dämparens förmåga att arbeta under optimal förhållanden genom att komprimera förspänningen.
Inom enduron och även väghojar så snackas det mycket om häng och sagg och det påverkar hojens uppförande stort.
Men hittar ingen info om ATV och vilken setting man eftersträvar där.
Finns massa info, 30% rider sag är ideal.
Kör 30 bak och 25 fram, en kvarleva från quadtiden.
Majoriteten har skitdämpare och den enda inställningsmöjligheten är fjäderns förspänning.
-
Var du länk till var du hittade rekommenderat häng för terrängåka osv?
Att majoriteten är skitdämpare häller jag med om dessvärre.....