ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Putte1978 skrivet 15 december 2016 kl. 20:14:45

Titel: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
Skrivet av: Putte1978 skrivet 15 december 2016 kl. 20:14:45
Efter som jag är helt grön inom ATV så dök det upp en fråga jag inte funnit svaret på.
Min CFmoto 520 levereras i morgon och jag funderar på diffspärrarna.
Är både bakre och främre diffen alltid öppna innan diffspärren läggs i?
När diffspärren(arna) aktiveras låser man då även mittre diffrentialen så både främre och bakre axel driver med konstant fart?
Titel: SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
Skrivet av: Lowest skrivet 15 december 2016 kl. 20:43:06
Bak driver bägge lika det är bara främre du kan diffa och den är bakhjulsdriven tills du lägger i 4wd å då driver den på 3hjul tills du lägger i diffspärren fram å den driver på alla hjulen.

Finns ingen mittre diff
Titel: SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
Skrivet av: Putte1978 skrivet 15 december 2016 kl. 21:11:34
Bakhjulen är alltså konstant spärrade i diffrentialen och den elektroniska diffspärren aktiveras bara i framaxeln. Men en mittre diffspärr finns inte. För nog måste det sitta en mittre diff eller syftar du på att mittre diffen inte är spärrbar?
Titel: SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 15 december 2016 kl. 21:22:50
Sitter inte nån mellandiff utan att fördelingslådan sitter i växellådan sen är det som Lowest förklarade
Titel: SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
Skrivet av: Hydro skrivet 15 december 2016 kl. 22:18:53
Fyrhjulingar är mycket lättare fordon än tex bilar, så nån mellandiff behövs inte.
Däcken "asar" det de behöver.
Det finns vissa få modeller med öppen diff bak, men den absoluta merparten är "låsta" baktill konstant.
Så även din.

På bilar är det ovanligt med difflock i framaxeln original men på fyrhjulingar är det nästan standard.
När denna läggs i blir den bångstyrig och stum i styrningen, men börja med att köra utan att blanda in detta... en ATV tar sig fram bra redan med "bara" awd.

Är du skogsvan med bil så vet du att man bör "lufta" och på en ATV kan man åka med ännu lägre tryck... lite beroende på däck men aldrig över 0,5... kanske snarare ner mot 0,25.
Och detta tryck åker man generellt på alltid.
Man håller alltså inte på att lufta och pumpa vilket ju är vanligt bland bilfolket.
Titel: SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
Skrivet av: Jupiter skrivet 16 december 2016 kl. 07:52:56
Men utan diff är de väl inte trehjulsdrivna?  :hmmm: Det är väl så att de utan spärren inne just diffar om ett av hjulen sätter sig om man aktiverat 4wd och med spärren aktiverad då inte kan diffa utan driver stumt. Eller jag är helt fel på det?  :dntknow:
Titel: SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
Skrivet av: Hydro skrivet 16 december 2016 kl. 18:25:51
Detta med att diffa... och att åka utan diffar... osv... är motsägelsefullt.
Lite som när något säger ultrarapid, det är ju supersnabbt egentligen men har fått betydelsen sakta.
Att "diffa" brukar betyda att man låser en diff.
Och en diff är ju en differential, alltså något som tillåter skillnad.
En låst diff är därmed samma sak som om man inte har nån differential.

När man skall förklara blir det därför lätt fel och missuppfattningar.

Men ja, en fyrhjuling är trehjulsdriven om inte framaxeln kan låsas/spärras.
Och så även en bil.
Är det balans i friktionen, dvs att alla hjulen har samma grepp då är det fyrhjulsdrift.
Men om ett framhjul stoppas eller kommer i luften eller får klart sämre grepp än övriga hjul då kommer det spinna.
Och fordonet blir därmed trehjulsdrivet.

Bilar har sällan spärr ens i bakaxeln, terrängbilar har därför lätt att få diagonalspin.
Höger fram och vänster bak tex... om man åker snett över ett dike.
Har man spärr bak, eller saknar diffferential bak helt som en ATV så slipper man oftast dessa problem.
Titel: SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
Skrivet av: Jupiter skrivet 16 december 2016 kl. 18:31:50
En bil är inte enhjulsdriven, den är oftast tvåhjulsdriven då differentialerna kräver ett visst motstånd för att låta all kraften bara driva ett hjul, så jag håller inte med i beskrivningen. Normalt är slutväxeln gjord för att låta drivhjulen driva hyffsat 50/50, diffens störta jobb är trots allt att låta hjulen rulla i olika hastighet när fordonet svänger. Så enhjulsdrift är en grov förenkling. Kanske annat iof med atv.  :dntknow:


Var fick jag enhjulsdrift ifrån?  :hmmm:
Titel: SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
Skrivet av: Hydro skrivet 16 december 2016 kl. 18:41:58
Du är på rätt spår... i dessa sammanhang kan man därmed kalla en vanlig personbil enhjulsdriven.
För det blir den ju under vissa förutsättningar.
Tex om ena hjulet hissas upp, då stannar ju bilen där trots att andra drivhjulet är i marken ordentligt.

Har man nån form av diffbroms/lamelldiff osv klättrar den dock iväg.
Ofta använder man numera bromsarna som då är tänkta att bromsa ner det slirande hjulet och på så vis få över kraft till det med grepp.
Och i vissa lägen hjälper detta till... men i lika många andra lägen hjälper det inte alls.

Man bör betänka att vi här är i ett forum där terrängkörning diskuteras, fordon som på tax asfalt anses som tvåhjulsdrivna blir därför här lätt enhjulsdrivna.

Men vi skall nog inte fördjupa oss i detta alltför mycket, det pågår ju bitvis redan tunga diskussioner om spärr eller visco är bäst, skall man då dessutom blanda in andra system så ökar bara förvirringen.
Särskilt eftersom fyrhjulingar oftast har simpla AWD-system.

Men ja, jag hade gärna sett en ATV med torsen och antispin runt om, men det är nog rätt långt dit tyvärr.
Titel: SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
Skrivet av: osla skrivet 16 december 2016 kl. 19:34:24
Enkelt sagt är hjulingen oftast låsta i bakaxel, mittdiffen är låst pga finns ingen diff, enbart i/urkoppling av kardan axeln till framdiffen, och där finns några olika sorter, vissa har bara en öppen diff,vissa har en vanlig öppen diff med spärr eller broms (visco).  Polaris har en helt egen lösning, ingen vanlig diff